2022-09-27, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det lutar nog åt detta. Europa håller på att göra sig oberoende av Rysk gas och då passar man på att utföra detta attentat innan det är för sent. Till det ryska folket kommer man att säga att det var USA som låg bakom. Joe Biden har ju tidigare lovat att stoppa ledningen, men att man verkligen skulle göra det på det här sättet är knappast troligt. Däremot kan man ju köra videoklippet med Biden i Rysk TV och alla kommer att tro att han låg bakom. Genom attentatet skadas Tyskland och Europa ytterligare och gaspriset stiger.

Oberoende betyder ekonomisk katastrof och antagligen dödsfall. Vi blir alltså inte "oberoende" vi blir "energifattiga" Vi kan inte ha tillväxt helt enkelt, på många år. Nu blir vi beroende av Quatar, USA som bara kan leverera DYR och LITE LNG. Så bara köra upp tungan långt i någon Shejiks röv och börja slicka.
Citera
2022-09-27, 15:03
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Rätta mig om jag har fel. Men så vitt jag vet så ligger ledningen inte nedgrävd. Så ett sabotage är tämligen enkelt för ett specialförband. Nu tror jag också det är långsökt att det skulle vara Ukraina som saboterat ledningen.
Som jag förstått de är den åtminstone nedplöjd i havsbotten för att skydda den, men jag kan ha fel i den delen. Snittdjupet är dessutom cirka femtiofem meter i området så det är inget man gör med vanlig dykarutrustning eller ens specialförband, det är helt enkelt för djupt.
Citera
2022-09-27, 15:03
Medlem
Madagascars avatar
Bild och film. Från danska försvaret:

https://www.forsvaret.dk/da/nyheder/2022/gaslakage-i-ostersoen/

Chockerande bild.
Citera
2022-09-27, 15:04
Medlem
COYBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutcut1337
Falseflag atrack från ryssland för att få placera sin flotta så nära danmark och sverige som möjligt för invasion.
Man hoppas ju. Då skulle kriget vara över på en vecka.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Har extremt svårt att tänka mig något annat än Ryssland som vill skylla på USA. Jag förstår tanken med att USA skulle göra det men samtidigt vill man nog inte helt och hållet fördärva relationen med Europa. Om det skulle komma fram hade det bildat en stor spricka mellan EU och USA, det är inte värt risken. Detta känns mer som rysk desperation, alternativt Polacker/Turkar som gör det för att säkra framtida gasintäkter genom pipelines som går genom deras mark, men det känns lite väl konspiratoriskt.
Ukraina skulle inte kunna genomföra dessa dåd på egen hand.
Citera
Medlem
utforskarens avatar
Att Ryssland (troligtvis) behöver fler turbiner till att trycksätta sin Gazprom-ledning "Power of Siberia" till Kina (som nyligen avtalade om att betala i Rubel och Yuan, och som utlovat öka till fullt tryck innan året är slut) tycker jag talar för att det är ryssen själv som ligger bakom. De levererar redan för dåligt till EU, och det kommer inte bli bättre, samtidigt som de behöver utrustningen bättre på annat håll.

Vi får väl se om Ryssland tar några initiativ till att laga ledningen, och vad det i såfall får för resultat.
Kanske köper man sig bara lite tid (och pengar) på att göra såhär, och rättar till Nordstream-ledningarna så småningom.

Att ledningarna saboteras passar ju deras egen storyline bättre än att de själva skulle vrida av kranen, också. De är ju "the good guys" som ständigt utsätts för nya hot och illdåd från väst.
Citera
2022-09-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Va? Du frågade hur Ryssland kan tjäna pengar på sin gas om ledningarna blivit saboterade.

Jag svarade att Nord Stream inte är Rysslands enda ledningar. De får således mer betalt för den gas de exporterar. Och ingen av Nord Stream-ledningarna användes ändå inte sedan början av september.

Om någon av dessa ledningar kan hållas öppen och exporteras hela vägen till Tyskland ja. Varför tror du Nordstream 2 byggdes?
Citera
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Är det så, då har ryssarna bestämt sig för att det är slut på affärer med EU.
Eller så vill man anklaga USA så att Tyskland blir sura... Samtidigt som man vinner opinionen i Ryssland. Eller så är det USA, eller Tyskland, Polen eller Sverige. Ingen annan förutom Ryssland har väl ubåtar i Östersjön? För det torde ha skett från en ubåt, vad som än har skett, med tanke på vattendjupet (mer än 50 meter i snitt i området.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerinflation
Jag har inte sagt att Ryssland INTE har invaderat Ukraina.
Du säger det klart och tydligt själv, det är krig.
Så varför tror du att västerländska makter inte utnyttjar situationen för egen vinning, ja då är du naiv och det får du erkänna för alla i tråden.

Jag har inte sagt att du inte sagt det. Jag sade att det vore som att säga det.

Ni konspiratörer är helt i fantasin. Är ni rädda för spöken också? Jag har redan förklarat vad jag tror och varför så det behöver jag inte göra igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COYB
Man hoppas ju. Då skulle kriget vara över på en vecka.

Och ungefär hela Europa samt Ryssland skulle utplånas. GG.
Citera
2022-09-27, 15:06
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=OS4O8rGRLf8

Ca: 1:36 in i klippet President Biden "There will no longer be a Northstream two, we will bring an end to it"

Kan man gissa att jänkarna fick tummen ur?
Citera
2022-09-27, 15:06
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Varsågod!

https://www.nrk.no/rogaland/uidentifiserte-droner-i-nordsjoen_-_-vaer-pa-vakt-1.16113256

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BW3mg0/uidentifiserte-droner-ser-ikke-ut-som-amatoerer

För att summera:

* minst 6 observationer har gjorts (senaste dagarna/veckorna) av främmande och icke amatörmässiga drönare
runt och inom säkerhetszonen på norska olje/gasplattform i norska havet/nordsjön.

* flera saboterade skador på NS 1 och 2 i närliggande tid.

* I januari -22 skedde flertalet liknande drönarobservationer runt svenska kärnkraftverk och vattenverk.

* ungefär samtidigt låg ryska fartygen stilla i Östersjön.
Bland annat landstigningfartyg.
I mars månad låg ytterligare 2 st stilla utanför Öland.

* Straxt därefter gick RU in i UA, ca 1månad därefter.

På det kommer den senaste tidens utveckling i UA, på krigsfronten.
Och mobiliseringen i RU.
osv osv.

Jag måste säga att det luktar fisk här.....
Rysk fisk.

Och de planerar säker slå ut fler känsliga områden för Europa.

Jag förlitar mig på att USA, Nato och Europa har koll på vad som sker även i realtid
och att de är väl förberedda på att slå tillbaka INNAN det gått för långt.

Det kan självklart vara skrämselmetoder men det är en lyxfråga vi inte har råd med att negligera eventuella hot på denna nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in