2022-09-27, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Även Nord Stream 1 är skadad. Måste vara ett attentat. USAs hämnd för ryska kärnvapenhot?
Hur får du det att gå ihop? Ryssland kärnvapenhotar USA -USA saboterar gasledningen för EU för att hämnas mot Ryssland? Självmål. IGEN och igen och igen. Och igen...och igen.

Kriget fortsätter, på alla fronter.
Citera
2022-09-27, 14:27
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
När kan man förvänta sig ett svar på, om Sverige kommer att skicka Archer ?

(det var väl något sammanträde igår)

Sverige tror ju att man vinner ett krig genom att fördöma saker.
Som Ann Linde alltid säger:

Kan man göra något åt detta.
– Vi har fördömt det på olika sätt.
Citera
2022-09-27, 14:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungensilviaochjag
Hur får du det att gå ihop? Ryssland kärnvapenhotar USA -USA saboterar gasledningen för EU för att hämnas mot Ryssland? Självmål. IGEN och igen och igen. Och igen...och igen.
Kriget fortsätter, på alla fronter.

USA vill inte att Europa skall köpa gas av Ryssland. Förstör de ledningen så kan de inte det oavsett politiska uppgörelser, kompromisser etc.
Citera
2022-09-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Måste gå att skjuta ner dom där iranska piss-drönarna. 240 plugg i minuten!

Rheinmetall har ett nytt system för detta. Bara att omedelbart skicka vad som finns tillgängligt.

https://m.youtube.com/watch?v=pb5_F4_Eod8
Citera
2022-09-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är så extremt subjektivt. Det som är meningslöst för den ene tycker den andre är värt att dö för. Hundratusentals ukrainare verkar vara beredda att dö för en gräns som Lenin och Krustjev skapade hellre än att ha lugn och ro, och framför allt för att ryssar inte ska vara delaktiga i beslutet om hur gränsen dras. "Vi slåss för självbestämmande"! När jag sätter mig i en ukrainares skor så har jag svårt att förstå det. Det är lättare att förstå att de inte vill att Ukraina slukas, men det är ju inte något scenarie.

Lika svårt har jag för att förstå varför det är just den gränsen som nu kanske skapas som Ryssland måste hålla. Varför skulle man som mekaniker från Dagestan vilja dö för att försvara Kherson? Om det blir ett jämnt krig där "truppmoralen" avgör borde ryssarna retirera en bit. Men då uppstår problemet med att de har annekterat Kherson, om de nu gör det. Om jag hade varit Putin och velat nå de militära målen, så hade jag annekterat Krim (redan gjort), Donbass och så hade jag förklarat att Kherson och Zaporizhe var en "speciell zon" som skulle vara demilititariserad för att säkra Krim/Donbass.

Alternativet är att argumentera för att alla i Kherson m m är "hjärntvättade ryssar". De pratar ryska men ser sig som ukrainare. Putin tycker det är som män som ser sig som kvinnor. Det som är intressant är att det finns en parallell till sovjet här. Arbetare som inte var kommunister hade "falskt medvetande" enligt vissa marxister (Gramsci t ex). Dessa arbetare hade inte förstått hur världen hänger ihop. Men marxisterna hade en avancerad psykologisk förklaringsmodell för detta. Putin har inte det. Jag tvivlar på att Dagestan-mekanikerna köper förklaringsmodellen.

Slutsatsen av detta är att ryssarna kommer få moralproblem efter annekteringen och därför måste vinna genom massivt överläge, eller så gör de något "kreativt" med annekteringen.

Donbas har alltid varit Ukrainsk med ukrainsk majoritet. Lenin var bara formalia.
Ukrainarna tänker först tog ryssarna Krim, sedan tog de Donbas, sedan tar de….
Något vi också ser var rätt tänkt då ryssarna nu även försöker ta Kherson och Zaporozhzhia. Ukrainarna förstår ryssarna och de förstår att om deras barn ska ha en framtid så måste ryssarna stoppas.
Citera
2022-09-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Någon lyssnade på mitt inlägg tidigare i tråden om att man borde hyra ett fartyg som får ankarproblem precis över ledningen?
På 3 olika ställen då, och på både nordstream 1 och 2?
Citera
2022-09-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Protester ja. Men var det sanktioner mot USA? Blev USA paria? Nej. Varför stannade det inte vid protester för Rysslands del?

Jag tycker att man överreagerar när det gäller Ryssland jämfört med reaktionen mot USAs övertramp. Om världen hade reagerat på samma sätt mot USA som mot Ryssland hade ryssarna kunnat känna sig mer rättvist behandlade. Jag tror att de genuint har en känsla av att bli oerhört hårt dömda för något som skulle fått passera om USA hade gjort det. Som fick passera i stort sett opåtalat när USA gjorde det. Att ha så olika måttstockar för två stormakter ger den ena stormakten en väldig fördel gentemot den andre. Den ena stormakten kan ta sig väldigt mycket större friheter och genomföra i princip vilka geopolitiska drag som den vill, medan den andra stormakten döms mycket hårdare och därmed har mycket mindre handlingsutrymme. Det skapar en onödig fientlighet och spänning i relationerna till Ryssland och försvårar samtal och diplomati.

Dock efter berlinmurens fall så härjade Serbien loss på Balkan något som aldrig hade gjorts utan storebror Rysslands godkännande åtminstone bakom stängda dörrar, samt att man förde ett precis likadant krig som Ukraina gör nu fast två gånger mot Tjetjenien (där olja var en stor faktor det var inte direkt som man skulle sakna muslimerna) andra kriget sprängde man dessutom sina egna invånare för jaga upp patriotismen i landet

Sedan har de civila dödstalen överdrivits enormt i andra Irak kriget läs gärna min tråd om det. USAs stora misstag var väl att man inte tog bort Saddam redan efter första gulfkriget, dessutom kunde man väl protesterat och sanktionerat ifrån Ryskt håll då men då var Putin och co själva med som nån slags partner i kriget mot terrorismen, men jag har inget minne av ens ryska civila protester mot USA men minns att det fanns en del civila protester i västvärlden men det är ju lite svårt att sanktionera sig själva.
Citera
2022-09-27, 14:42
Medlem
Trollen gråter och tror Tyskland fryser....

Nu verkar det som lyman snart är avskuret. Då ska vi se
Citera
2022-09-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Skrämmande att ditt minne är så kort att man måste citera dina egna inlägg åt dig.

Endera är det viktigt att nationer följer FNs resolutioner eller så är det inte. Bestäm dig. Eller menar du att det bara är viktigt ifall landet man anfaller är ett grannland? Att anfalla någon på andra sidan jordklotet är ok? Om Kina anfaller oss så är det ok?

Nej, USA ville inte införliva Irak i USA men de ville ha inflytande över styret i Irak. De ville sätta dit sin marionett så att de fick tillgång till Iraks olja. Om Kina vill ha tillgång till svensk skog, är det ok att de invaderar då?

Du är dummare än tåget och din argumentation är lika full med hål som en schweizerost.

andra irakkriget var en konsekvens av att iraks många brott mot resulution 660, 661, 678, 686, 687, 688, 707, 715, 986, och 1284 (i gengäld slapp saddam bli hängd från ett träd efter "1 irakkriget")

slutligen så fick (bla) usa nog efter att sadam fortsatte larva sig efter "sissta chansen" resulutionen 1441.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_1441

sen kan man väll säga att usa körde lite "fast and lose" med tillämpningen, men saddam behövde hängas, vi kan inte ha massmördande diktatorer som inte fattade den första tillrättavisningen.
Citera
2022-09-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Spräng ledningen just utanför rySSens gräns och tänd på gasen. rySSen gör allt för att jävlas för att dom förlorar kriget.
Ja hade USA varit inblandad hade de garanterat sprängt den där!
Citera
2022-09-27, 14:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ryska propagandister får panik över den kaotiska mobiliseringen och soldaternas utrustning:https://youtu.be/Bt0AF3nN4G4För ovanlighetens skull tar de dock upp samma saker som västmedia gör. Vilket pekar på att rapporteringen i väst om kriget, hela tiden varit sann!"Självklar" så lägger, dock, inte de ryska propagsndisterna någon skuld "på den stora ledaren", istället då skall man skjuta de underordnade. Slava Ukraini!

Intressant de erkänner rysk inkompetens och brist på materiel, de kallar det också ett krig (En krigsförklaring måste vara nära förestående då). De klagar också på de som lämnar landet. Undrar om NATO tvingat dem att lämna landet? Har USA stulit alla deras hjälmar och skyddsutrustning? Är det nazister som gjort gevären rostiga? Mycket de säger hamnar nu helt på Ryssland, svårt att skylla på någon annan.
Citera
2022-09-27, 14:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungensilviaochjag
Var det dagens första halvsanning? Imponerande (jag menar det) Nu glömde du bara den handra halvan (att Tyskland åker tillbaka till medeltiden, vilket betyder att Europa åker tillbaka till medeltiden) Sayonara baby!

Jaha du är en sådan tomte. Jag trodde nu hade en fråga och inte bara var en Putin-svamlare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in