2022-09-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Det scenariot tänkte jag på redan när de byggde ledningen! Om man leker med tanken att specialoperationen varit framgångsrik, så hade Ryssen haft ett antal forna Sovjet länder under sitt paraply vid det här laget. Specialoperation 2: ovan scenario, lagom till Europa börjar elda gas och EU/Nato är så splittrade som Ryssen hade hoppats på från början!

Det som talar mot det är att första operationen misslyckades, å andra sidan körde de in med kravallpolis i Kiev på dag tre (som blev förintade) bara för att planen sa det! De är inte precis situationsanpassade!
Det är knappast en slump att det händer nu , precis när gaslagren är fyllda i Tyskland

Nej det är USA som ligger bakom det här, en fantastisk insats.
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
Leffe gammal attackdykare gillar inte Ryssland hans nära vän Rolf expert på sprängämnen har en fiskebåt och gillar inte heller Ryssland så simpelt var det

Det kan vara så enkelt. Ukraina är inte särskiljt nöjda med EU just nu. Så, det lutar mot sabotage.
Citera
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Ryska militären som slagit ut nordstream, de vill få det att se ut som om någon annan gjort det.

Putin kan vara ovetandes om detta.

Lika bra så tyskarna får lära sig att inte köpa gas från ryssarna, vilket många sagt i tiotals år.

Synd att vi får betala tyskarnas elpriser då miljöpartiet har sett till att vi inte kan producera tillräckligt.

Men suck, ryssar behöver inte sabotera för att jävlas, det är antagligen usa som gjort detta för att skapa kaos i europa i vinter när putin sen stryper gasen helt....
Citera
2022-09-27, 11:26
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är nog för djupt för attackdykare för läckorna verkar vara på djupare än 100 meters djup. Men för miniubåt är det inga problem att spränga dem.

Nä runt Bornholm är det runt 50m djupt.
http://data.bshc.pro/#5/55.166/14.809
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Å andra sidan kan det även vara en västmakt, primärt USA eller USA-ledd fast utförd av soldater från ett EU-land. Genom att permanent stänga ner gasen från Ryssland ges dels USA större möjligheter att sälja gas till EU, dels får EU ett skäl mindre att hålla sig på god fot med Ryssland.

Det låter som hjärndöde Biden skulle gått med på detta.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Har det påverkat marknaden/något företag?
Citera
2022-09-27, 11:27
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Ryssland har redan stängt av allt flöde i Northstream.

Gasutsläppet utgör noll risk för sjöfarten.

Nu är Ryssarnas möjlighet att så split i Tyskland och EU förstörd eftersom det knappast kan levereras någon gas i Northstream denna vinter.

Finns det inga bättre argument för att Ryssland är skyldiga så kan vi nog glömma det.
Det var och är gas i ledningarna ja, som läcker och har läckt. Vilket utgör en risk inte bara för sjöfarten, utan också djurlivet om områden i närheten. Northstream 2 är trycksatt bl.a.

Så Ryssland har allt att vinna på att förstöra och göra det så olägligt det bara går för väst.

Vad skulle USA i så fall ha att vinna på att sabotera någonting som ändå inte är igång?
Citera
2022-09-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Detta var även min första tanke. Men jag har haft fel förr.

Man ska inte glömma att Ryssland kan agera helt ologiskt.

Samtidigt; låt oss fortsätta spekulera i vilka länder som skulle vinna på ett sabotage. De första länderna jag tänker på är Ukraina och USA. Ukraina saknar troligen verktyg för en sådan attack, men USA? De har ju ingen vinning alls på att ryssarna fortsätter att tjäna pengar på europeiska intressen, tvärtom gissar jag på att USA ser en möjlighet att vinna kriget fortare om ryssarna får mindre inkomster som sedan kan användas till legosoldater, raketer, drönare mm.
Citera
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja, gissa är ju det enda vi kan göra. De grupper som skulle kunna utföra detta opererar ju under sekretess.

Deras identiteter är inte ens kända. Tror som dig att det är osannolikt. Men knappast omöjligt. Skulle vara intressant att se en lista på vad dessa enheter hittat på genom åren.

Bara jag som får enorma Carl Hamilton-vibbar av det där?
Nån som sett till Guillou på länge förresten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorzarn
På vilket djup ligger ledningen?

Läckan sydostt om Bornholm ligger på ca 70 m

Läckorna nordost om Bornholm ligger på ca 60 m

Om jag läst sjökortet riktigt och jag vet inte exakt var läckorna ligger
men de syns på marintraffic

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:15.8/centery:55.2/zoom:9

som små röda punkter
Citera
2022-09-27, 11:29
Medlem
Helt omöjligt att säga vem som står bakom innan man undersökt. Finns hur många olika motiv som helst, allt från Miljöpartiet till ryssarna själva. Ser inte bort i från att det är ryssen då dom verkar ha letat anledninger till att få stänga ner flera gångar, den här gången troligen för en längre period.

Har inte blant andra Sverige hydrofoner längs kusten som känner av ubåtar som åker förbi? Minns något om det från ubåt-Madsen fallet. Känns mest troligt med eksplosiver som placerats i förväg.
Citera
2022-09-27, 11:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Nä runt Bornholm är det runt 50m djupt.
http://data.bshc.pro/#5/55.166/14.809

Läckorna är en bit längre ut där det blir djupare. Frågan är om skadorna kan bero på att botten sjunkit och därför dragit med sig ledningarna så att de helt enkelt gått av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in