2022-09-27, 11:22
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Sprängladdning är nog bättre än att skära hål. Jag skrev att det inte är en speciellt svår operation. Dykare och fiskebåt räcker. Väldigt svårt att upptäcka innan det är för sent.

Vi vet fortfarande inte hur hålen ser ut. Det är väl endast med thermite som de kan göra hål med. Borra? Vi får väl se.
Citera
2022-09-27, 11:23
Medlem
feemaxxxs avatar
Det här sorten av sabotage (om det är är det) var ju direkt ingen lågoddsare. Hur kommer det sig att man inte bevakade ledningarna bättre, tex med satellit? Eller är det helt enkelt inte möjligt pga av längden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, Sverige. Har ubåtar... Om du följt med prisutveckling så hade du sett att spotpriset i norden legat 30-40% lägre sedan NS1 slutade leverera gas.

Men jag klagar inte. Saboterade gasledningar är mycket bra nyheter för vanligt folk uppe i norra Europa.

Nja .. om Sverige skulle sabba gasledningen så att europeiska länder måste köpa ännu mer el från marknadsekonomiska Vattenfall, som å alla de andra elproducenter här i Sverige; hur menar du då att det skulle vara bra för Sverige, och framförallt den svenska konsumenten? 🤔
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ja vi får väl se framöver.
Jag tror dock inte USA ligger bakom detta.

De kommer, som någon annan nyss skrev, invänta in i det sista på att RU drar tillbaka och gör de ej det så kommer USA slå till hårt på helt andra sätt.

De har inget behov av att sabotera rören.
Det är dagisverksamhet för dom.

Det kan vara sabotörer som gör detta på eget bevåg. Ingen makt tjänar på detta. Ukrainska dykare?
Citera
Medlem
vodericks avatar
1.
Mao levererar forna CCCP ännu gas till Tyskland mfl.
Bra sätt att än snabbare få Tyskland mfl eu länder att sluta importera Rysk skit gas.
2.
Ngn vill hindra CCCP att dra in pengar till bla deras krig mot Ukraina.
3.
"Ngn" kan vara Ukraina.
Dom har fortfaranse mkt ex utbildade stora marina enheter från svarta havet som kan utföra operationer som dessa.
Östersjön är inte djupt så Ukrainska dykare med special gas att andas kan lätt utföra jobb som dessa.

Vi kan nog sedan utesluta Familjen Wahlgren även om dom finns överallt numera

PS
Stäng till NS1 och 2.
Skiten skulle aldrig ha byggts.
Med Putin vid makten borde Väst mkt mkt tidigare ha fattat att den killen är bad news.
Inget att lita på.
Hur då all Intel i väst ändå inte stoppade dessa gas ledningar.
Svaret är som alltid:
Pengar
DS
Senast redigerad av voderick 2022-09-27 kl. 11:42.
Citera
Medlem
Jag hoppas att det är Ukraina som ligger bakom attacken. Men hur i så fall? Britterna utbildar Ukrainska militärer. Det är lite SAS / Royal Navy (DDS) över det hela men jag tror inte britterna själva utfört sabotaget.
Citera
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det sannolikaste jag läst, hittat på Reddit:
Å andra sidan kan det även vara en västmakt, primärt USA eller USA-ledd fast utförd av soldater från ett EU-land. Genom att permanent stänga ner gasen från Ryssland ges dels USA större möjligheter att sälja gas till EU, dels får EU ett skäl mindre att hålla sig på god fot med Ryssland.
Citera
2022-09-27, 11:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Teorin att det var med i planen sen februari är inte dum. Verkligheten får anpassa sig, Putin gör det då i inte.

Jag tror på Ryssland de behöver krig nu. Nu kanske en del tycker att de ha ett i Ukraina men nej det är bara en specialoperation. Med sabotage i Östersjön, "Folkomröstningar" i östra Ukraina med efterföljande angrepp på "ryskt land". Då får de väpnade angrepp och kan vinna opinionen. Det ska bara hinnas massakeras 300 fyllon att det är allvar.

USA kan väl redan idag sälja mer gas än de klarar av att transportera till EU.
Enligt mainstream media så har Ryssland inga vapen, mannar, fordon, raketer etc kvar.
Som ett gammalt husmorsordspråk eller något typ "Var ej rädd för vakthunden utan tänder".

Kan det verkligen vara så enkelt att vi inte behöver rädas Ryssland? Jag tror inte på det en sekund. Jag tror också att Ryssland behöver det här kriget, och jag är livrädd för det!
Citera
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ryssland har redan stängt av allt flöde i Northstream.

Gasutsläppet utgör noll risk för sjöfarten.

Nu är Ryssarnas möjlighet att så split i Tyskland och EU förstörd eftersom det knappast kan levereras någon gas i Northstream denna vinter.

Finns det inga bättre argument för att Ryssland är skyldiga så kan vi nog glömma det.

Du skriver att det utgör noll risk för sjötrafiken men media skriver att de HAR stängt av sjötrafiken just för att det innebär en risk?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Nej, men då kommer vi iaf vidare till nästa epok.

Är trött på gormet med gasen och elen och vindsnurrorna. Matpriser och inflation hokuspokus.

Släpp en fet bomb på ryssarna så ser vi vad det blir av den saken.
Detta har ju inget med ryssland att göra. Suck!!!
Citera
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ubåt eller attackdykare sades det. Dykare har de.

Sverige, haha den du!

Det är nog för djupt för attackdykare för läckorna verkar vara på djupare än 100 meters djup. Men för miniubåt är det inga problem att spränga dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ryssland har redan stängt av allt flöde i Northstream.

Gasutsläppet utgör noll risk för sjöfarten.

Nu är Ryssarnas möjlighet att så split i Tyskland och EU förstörd eftersom det knappast kan levereras någon gas i Northstream denna vinter.

Finns det inga bättre argument för att Ryssland är skyldiga så kan vi nog glömma det.
Tvärtom, det flödar fortfarande gas i de landbaserade ledningarna genom Belarus och Ungern. Orban är Putins knähund inom både EU och NATO och använder gärna sin makt över ledningarna enligt Putins instruktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in