Ni som använder eller använt Norspan plåster och haft problem att se till att dessa sitter på plats (speciellt på sommaren när det är varmt eller om man är utomlands i värmen med och badar dagligen etc etc) så har jag hört att man kan ha Tegaderm Transparent Dressing eller Bioclusive Transparent Dressing som man då täcker över Norspan (i vanliga fall ska ju Norspan plåster EJ täckas över) men dessa två är godkända visst. Dock jäkligt dyra... Vanlig kirurgtejp funkar inte så bra direkt i värme eller vatten och lossnar lätt... Så någon som har något gott att säga om dessa två produkter? Frågade mitt Apotek om detta som hade noll koll... Visade t o m att det är godkänt i bland annat USA (Denna medicin heter väl Butrans där) och står t o m på deras hemsida att Tegaderm eller Bioclusive kan användas för extra fäste vid värme eller dusch/bad m.m. Från sida 22 på deras hemsida:
https://www.butrans.com/images/pdf/pharmacistsGuide.pdf
"If the edges of the BUTRANS
patch start to loosen:
• Apply first aid tape only to the
edges of the patch.
• If problems with the patch not
sticking continue, cover the patch
with special see-through adhesive
dressings (for example Bioclusive
or Tegaderm).
° Remove the backing from the
transparent adhesive dressing
and place it carefully and completely over the BUTRANS patch,
smoothing it over the patch and
your skin.
• Never cover a BUTRANS patch
with any other bandage or tape. It
should only be covered with a special see-through adhesive dressing.
Talk to your healthcare provider
or pharmacist about the kinds of
dressing that should be used."
Visade upp detta och personalen på detta Apotek stod som fågelholkar och liksom "Öh vi har kirurgtejp".
Och Tegaderm fanns på detta Apotek men finns många olika storlekar och varianter och hade hoppats på svar från dom men icke... Min smärtläkare är inte den lättaste att nå heller men förhoppningsvis har hen koll på detta. Märkligt annars.
Sorry för långt och osammanhängande text kanske. Trötta ögon som vanligt. Så inga tips tack om att kirurgtejp funkar kanon längs kanterna för det gör det inte hahaha. Kanske på hösten/vintern nu men direkt när det blir varmare eller om man tar en dusch så lossnar skiten (tejpen, inte Norspan) direkt typ. Och när tejpen lossnar så öppnar sig oftast en liten lucka i plåstret och vattnet kommer in under plåstret och jag kan ha tokfel men känns spontant som att effekten blir sämre om vatten kommer in under plåstret så att säga där medicinen utsöndras. Som sagt, kan ha tokfel där.
Väl mött och trevlig Fredag till er alla nu!