2022-09-26, 22:14
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Den förra nyheten om tågspränging med nya rekryter stämde inte, så varför skulle den här anonyma tweeten göra det?
Inga mobiliserade har väl anlänt till Ukraina och kommer så inte göra på flera veckor.

Jag blir också glad åt sådana nyheter, men lite jävla källkritisk måste man vara, annars är man inte så mycket bättre än rysstrollen.

Varför skulle den inte stämma? Bara för den förra tweeten innehöll en generisk bild?
Citera
2022-09-26, 22:16
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Och vad tror du medias källa är?

Antagligen några fler än en kortfattad tweet.
Du vet, vittnesuppgifter, reportrar på plats och annat hokus pokus.
Citera
2022-09-26, 22:17
Medlem
Citat:
Lite skillnad från dem aspackade nya ryska rekryterna och deras rostiga bössor.

Kul att se att västs vapen kommer till bra användning. Iofs klent motstånd då ryssarna i detta parti sprang för glatta livet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Är nog du som bör läsa lite mer historia. Ryssland offrade enorma mängder soldater.

Tysklands Operation Blå (Fall Blau) är ett exempel:
Tyska disponibla styrkor vid offensiven : 1 500 000 - 1 800 000 man
Sovjetiska styrkor för försvaret: 2 715 000 man
Tyskland: 2 000 stridsvagnar/bepansrade fordon
Sovjet: drygt 3 000 stridsvagnar/bepansrade fordon

Förluster:
Tyskland: 200 000 man och 700 stridsvagnar
Sovjet: 1 200 000 man och 4 800 stridsvagnar

Visst, Sovjet vann till slut. Men man kan ju inte låta bli att undra hur det skulle ha slutat om man hade haft lika många man på plats.

Finns många youtube-videos med framstående historiker inom området som kan bekräfta att det mer eller mindre var jämnstarka sidor. Man kan inte utgå ifrån en operation bara.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Håll bara käften är du snäll och försök inte läxa upp mig om vad som är normalt eller inte. Jag vill ha opartisk rapportering, jag är inget jävla rysstroll bara för det.

Mitt svar till dig hade lika väl kunnat gälla någon som var partiskt för Ryssland. Hur man man vara opartiskt om ens soldater dör i hemska plågor i en lerpöl i Ukraina? Då är man ju omänsklig.

Det finns ingen opartisk människa, alla har en bias. Därför blir ingen media opartiskt. Grundläggande psykologi. Det är därför dagstidningar traditionellt har angivit sin ideologiska grund för om de sagt att de var opartiska hade de antingen ljugit eller varit okunniga om människans natur. Det är dilemmat för Public Service.
Citera
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Varför skulle den inte stämma? Bara för den förra tweeten innehöll en generisk bild?

För att citera mig själv:

Citat:
Etablerad media brukar vara rätt snabba på att fiska upp storys och det här skulle vara en rätt stor grej att rapportera om.

Händer en sån grej kommer den rapporteras om på fler ställen.
Dessutom, inga nya rekryter har ännu anlänt till Ukraina. Så fort går det inte.
Citera
2022-09-26, 22:20
Medlem
Zahles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Är du här nu igen

Jo vad är sannolikheten för att Ryssland skulle erkänna något eller ta ansvar för något ? Hur trovärdiga tror du att de är när de regelmässigt använder lögnen som vapen. Eller när de inte lämnar ut förbrytare till Haag på eget initiativ.

Tack för dagens skratt

Putin har nekat och han kan inte ljuga som president.

Du förstår väl om ryssland har ljugit kommer alla utredare få reda på det och ställa ryssland mot väggen. Även amnesty hittade massor med bevis för ukrainska krigsbrott så har ryssland ljugit är det ukraina som utfört detta.
Citera
2022-09-26, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Mitt svar till dig hade lika väl kunnat gälla någon som var partiskt för Ryssland. Hur man man vara opartiskt om ens soldater dör i hemska plågor i en lerpöl i Ukraina? Då är man ju omänsklig.

Det finns ingen opartisk människa, alla har en bias. Därför blir ingen media opartiskt. Grundläggande psykologi. Det är därför dagstidningar traditionellt har angivit sin ideologiska grund för om de sagt att de var opartiska hade de antingen ljugit eller varit okunniga om människans natur. Det är dilemmat för Public Service.
Håll dig till ämnet i tråden bara och försök inte spela allan med mig. Jag har stött på alldeles för många besserwissers genom åren, jag behöver inte en till.
Citera
2022-09-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hade de vunnit utan det stora stödet de allierade gav under 1941? Många säger nej jag säger kanske. Det hade i så fall tagit dem 1-3 år längre tid.

Ryssarna har, innan det är fiaskot, varit duktiga på operationell nivå. Den är gången är de riktigt usla. Dessutom har de aldrig varit duktiga på en taktisk nivå. Strategisk nivå har de varit OK på. Hur som helst historia ger aldrig ett facit om vår nutid utan visar bara på vissa möjligheter.

Den som säger att han/hon vet vilken av sidorna som vinner vet inte vad de talar om. Krig är komplicerat så ingen inte ens experterna kan veta. De kan göra kvalificerade gissningar. Min gissning är att Ukraina vinner men är jag säker? Nej!

Hur ser en vinst för Ukraina ut?
Citera
2022-09-26, 22:22
Medlem
Citat:
Antagligen några fler än en kortfattad tweet.
Du vet, vittnesuppgifter, reportrar på plats och annat hokus pokus.

Jag ser det så här från min synvinkel iaf.

De källor jag följer angående kriget är ALLA källor som rättar sig själva när något ”gått för fort” med rapporteringen. Man erkänner att man inte dubbelkollat uppgifterna innan man publicerat.
Det blir ganska tydligt efter så många månader vilka som är seriösa och inte.

RyZZlands kanaler vet vi ju alla vad de går för. Man ljuger så febrilt angående precis allt och man erkänner aldrig någonsin att det blivit ”fel” eller liknade. Spelar ingen roll alls om man är totalt överbevisad. Som med alla filmer som läggs upp och påstås visa på RyZZka ”lyckade” operationer. Det visar sig nästan i samtliga fall handla om filmer på Ukrainska operationer.

Men jag förstår att man önskar ”säkra” källor. Tyvärr blir det inte så mycket bättre än så här just nu. Vi befinner oss mitt i ett krig..
Man får sortera helt enkelt och bilda sig själv en bild av vilka man kan lita på.
Citera
2022-09-26, 22:23
Medlem
Citat:
För att citera mig själv:

Händer en sån grej kommer den rapporteras om på fler ställen.
Dessutom, inga nya rekryter har ännu anlänt till Ukraina. Så fort går det inte.

Enligt vilka källor kan du fastslå det? Kreml?
Citera
2022-09-26, 22:24
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Finns många youtube-videos med framstående historiker inom området som kan bekräfta att det mer eller mindre var jämnstarka sidor. Man kan inte utgå ifrån en operation bara.
Men ta fram någon sådan då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in