2022-09-26, 09:58
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Det hela hänger ju på att Putin kan få till stånd förutsättningarna Stalin hade. Det ser ut som allt pekar i den riktningen, folkomröstning -> annexering -> krigsförklarande -> undantagstillstånd.

Jag kan inte se hur han har en chans i ett längre perspektiv. Den ryska federationen är inte självständig i samma grad som Sovjet var.

Nej, i ett längre perspektiv är han körd, på ena eller andra sättet. Man vill inte vara en rysk småbarnsfamilj idag, de får det tufft om 20 år. Kanske blir trösten en segerparad i Mariupol.
Citera
2022-09-26, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det finns mycket som tyder på att Putin kommer ta risken att eskalera det till kärnvapenkrig med taktiska kärnvapen i Ukraina. Han går vinnande ur det om inte USA svarar. Putin kommer inte att anfalla först med strategiska kärnvapen.

Jaja, han kan sitta där med sin lilla penis och hota hur bäst han vill och försöka tro att det är skillnad för världen huruvida han kallar det taktiska eller strategiska kärnvapen. Är den gränsen korsad så lär det smälla oavsett för faktum är att om han är beredd att göra detta mot Ukraina vad stoppar honom från att göra det mot ett Natoland eller nästa som han får för sig att "befria" ryssar hos.

Använder han sig av kärnvapen i alla dess former så är loppet kört så att säga. Då har vi defacto kärnvapenkrig!

Räcker det inte med att ryssarna är så fega att dom gömmer sig och sina fordon vid ett kärnkraftverk och samtidigt beskjuter Ukraina från den positionen.

Äckliga fega as. Rysshatet glöder inom mig!
Citera
2022-09-26, 10:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Åk ner själv och prata med folket där. Jag är ganska säker på att du då får en annan bild än den som vår media ger oss.

Det finns säkert olika åsikter om detta. Har du varit nere och pratat med folk där?

Jag tror knappast att dessa är jublande glada över att få sina hem och sin infrastruktur förstörda. Har inte noterat någon entusiasmen över detta.

Javisst är media säkert vinklat. Men när vi ser människor som intervjuas i tex Izium så verkar de inte sörja Putin-styrkornas reträtt och de talar på ryska, inte ukrainska. Tror knappast att det är skådespelare som Elin Jönsson intervjuat eller att de har fått betalt för att uttrycka sig på ett visst sätt.
Citera
2022-09-26, 10:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ett land som styrs av en CIA-installerad nazistisk kuppregim kan va fritt i fablernas värld som du lever i..

Haha. Inte ens ryssarna pratar om nazister längre. Det blev väl lite väl fånigt. Men du ger dig inte.

Ukraina styrs fö av en regering utsedd i fria val.
Citera
2022-09-26, 10:04
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ett land som styrs av en CIA-installerad nazistisk kuppregim kan va fritt i fablernas värld som du lever i..

Har du glömt förlänga ditt recept på lugnande, orch? Zelensky är folkvald med 75 % av folkets röster.
Citera
2022-09-26, 10:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Om det läggs fram rimliga fredsvillkor är inte jag beredd att offra min ekonomi. Jag tror att när hela lågkonjunkturen (eller i värsta fall depressionen) slår till med kraft så är nog detta en åsikt som kommer delas av många i Sverige.

Varför skulle vi offra vår ekonomi för Donetsk och Luhansk men inte för EU staten Cyperns rätt att kontrollera sitt erkända territorium?

Självklart så står jag bakom att Ukraina behåller sina erkända gränser, men inte till vilket pris som helst. Inte till priset av ekonomiskt kaos eller kärnvapenkrig. Även om Ukraina tillfälligt skulle förlora dessa områden är något som kan tas tillbaka i framtiden då Putin är borta.

Man kan kolla på oljekrisen, som på sätt och vis liknar detta. Väst försvarade Isreal till kostnaden av försämrad privatekonomi. Opinionen tvingade INTE de västliga regimerna att ändra sin politik.

Skillnaden är att här är inte religion inblandat på samma sätt, däremot kärnvapenkrig. Jag tycker det är svårt att säga hur opinionen kommer ändras.
Citera
2022-09-26, 10:06
Medlem
Citat:

Du verkar så självsäker. Kan du dela en källa som bekräftar att så är fallet?
Kan det inte va så att det ukrainska folket tröttnade på korruptionen(som alla pratar om) och lackade ur när deras folkvalda gjorde tvärtemot vad de hade lovat, dvs ta avstånd från Ryssland och närma sig väst?
De ukrainare jag har pratat med säger att så är fallet, de ukrainare som blir intervjuade i media håller med, samtliga genomförda opinionsundersökningar stödjer också denna tes. Ukraina vill inte va en del av Ryssland och den korruption det medför.
Citera
2022-09-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det finns mycket som tyder på att Putin kommer ta risken att eskalera det till kärnvapenkrig med taktiska kärnvapen i Ukraina. Han går vinnande ur det om inte USA svarar. Putin kommer inte att anfalla först med strategiska kärnvapen.

Om det skulle vara så att Ryssland använder kärnvapen i Ukraina så måste USA och Europa svara hårt. Skulle man välja att inte göra det så skulle det ju innebära att alla skitländer som försöker skaffa sig, eller har kärnvapen att det lönar sig att använda dessa. Det skulle givetvis ställa hela den strategiska kartan på ända och det kommer givetvis inte vare sig USA eller Europa att låta ske.
Citera
2022-09-26, 10:14
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Tror knappast Ukraina går med på en vapenvila.

Och jag tror knappast att Ryssland går med på en riktig folkomröstning så det är ett ganska låst läge
Citera
2022-09-26, 10:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Om det skulle vara så att Ryssland använder kärnvapen i Ukraina så måste USA och Europa svara hårt. Skulle man välja att inte göra det så skulle det ju innebära att alla skitländer som försöker skaffa sig, eller har kärnvapen att det lönar sig att använda dessa. Det skulle givetvis ställa hela den strategiska kartan på ända och det kommer givetvis inte vare sig USA eller Europa att låta ske.

Den rimliga gissningen är därför att OM prioriteten är att skitländer inte skaffar kärnvapen, att det blir seriösa fredssamtal innan det går så långt. Om ryssarna skjuter kärnvapen så är den "strategiska kartan" ändrad, oavsett hur de blir straffade efteråt. Om inte annat så för att de besegrade ryssarna kanske säljer kärnvapen till skitländerna...

Det gäller även ryssarna. Om de smäller kärnvapen så kanske Tjetjenien har kärnvapen år 2070...Kadyrovs barnbarn ringer Putin och säger "Gissa vad jag har köpt. Vi är förresten självständiga fr o m idag".
Citera
2022-09-26, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Kan det inte va så att det ukrainska folket tröttnade på korruptionen(som alla pratar om) och lackade ur när deras folkvalda gjorde tvärtemot vad de hade lovat, dvs ta avstånd från Ryssland och närma sig väst?
De ukrainare jag har pratat med säger att så är fallet, de ukrainare som blir intervjuade i media håller med, samtliga genomförda opinionsundersökningar stödjer också denna tes. Ukraina vill inte va en del av Ryssland och den korruption det medför.

Brrr! Vem vill vara en del av Ryssland? Hålla på piss-ryzzland i den här konflikten? Då måste man ju vara lobotomerad.
Citera
2022-09-26, 10:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt

Här har du en bra källa på argument pro and con om vad som hände februari 2014: https://www.kialo.com/how-should-we-characterize-the-overthrow-of-yanukovich-in-2014-58951?path=58951.0

Om alla ukrainare du pratat med säger att "så var fallet" och att "alla intervjuade i media håller med" så visar det att du lever i en social och en mediabubbla snarare än vad som är sant. Det går att tycka båda, och det finns miljoner ukrainska människor från Krim/donbass som anser att vad som hände i Kiev var fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in