2022-09-26, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hela ditt inlägg handlar om att vi ska göra det som är bra för oss själva. Inte det som är moraliskt rätt. Men stå för det då. Sluta skyffla moraliska argument i halsen på Putin och säg rent ut: ”vi känner oss hotade av aggressionen i vårt närområde och därför sanktionerar vi.” Sluta med att gnälla om att ryssen beter sig som en buse - för busar accepterar vi, bara vi inte riskerar att drabbas av dem själva. Att kvinnor, homosexuella, dissidenter torteras och dödas är FINE - bara det inte utgör ett hot mot oss.

Jävla dubbelmoralister.

Såklart det handlar om detta. Är du dum i huvudet?

Bra att sanktionerna biter!
Citera
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja Putte biter nog rejält på naglarna nu i sin bunker.

Det ska bli kul att se hur oljepriset utvecklas nu då fler aktörer skruvar på kranarna...

Brent oil är lägre nu än när kriget började. Vi får hoppas det fortsätter gå neråt

https://www.marketwatch.com/investing/future/brn00?countrycode=uk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Så du anser att stater får bete sig kriminellt och kränka andra suveräna staters gränser så länge som de är mäktiga? Låter ju helt sjukt.

USA är kanske ett land på nedgång, men fortfarande och inom överskådlig tid den mäktigaste militärapparaten. Ryssland är ännu mer på dekis, deras demografi och teknologiska underutveckling gör dem inte till en supermakt.

När det gäller Kina så satsar landet hårt på sin militär, men vid en konfrontation med USA idag så skulle landet förlora. Kina är starkt importberoende av olja och denna tillförsel skulle USA lätt kunna skära av.

Taiwan kan behålla sitt oberoende, Men då måste landet satsa mer på sitt försvar, liknande Israel gör.

Det är konstigt att du anser att östra delarna av Ukraina ska få slita sig loss, men inte Taiwan som knappt aldrig har tillhört en kinesisk stat och som de facto har varit självständiga sedan länge.

Nej det är inte människor där som har begärt folkomröstning utan marionetter tillsatta av Putin.

Under den ryska invasionen har inte ryskspråkiga slutit upp bakom invasionsarmén. Vi har inte sett några folkliga uppror hos de ryskspråkiga i städer som har många ryskspråkiga som Kharkov, Odessa, Zaporozje, Kryvyj Rih, Mariupol. Om den ryska armén skulle ses som befriare av de ryskspråkiga så borde ju dessa ansluta sig till den. Något sådant har vi inte sett. Däremot har vi sett att ryskspråkiga tar emot den ukrainska armén som befriare när de har jagat bort invasionsstyrkorna.

Jag har inte sagt att Taiwan inte har rätt att vara självständiga. Jag påpekar bara hur det kommer bli.

Det har alltid varit så att dom med mest makt bestämmer i den här världen.
Citera
2022-09-26, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Konventionella stridskrafter är ointressanta. USA+NATO är så mycket starkare att det enda som är intressant är kärnvapenkrig - om det kommer så långt som direkt konfrontation. Men det där med att vi har lärt oss från WW2 och att ryssarna bara förstår våld är naiva resonemang, i hög grad historier som vi i väst berättar för varandra för att få oss själva att låta bra. Som sagt, läs motargumenten "chamberlain did the right thing" samt en bok som heter "Appeasement in international politics". Det ger inte Putin rätt att göra vad han vill heller.

Kärnvapenkrig kommer såklart ingen gå segrande ur så därför kommer det inte ske.
Citera
2022-09-26, 09:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Ja det var en fullständig missbedömning, jag trodde att Putins mål var att få till stånd förhandlingar i närtid och sålunda inte gå över gränser Ukraina satt upp. Nu blev det folkomröstningar och mobilisering istället. Ett mycket mer offensivt drag, ett mycket mer desperat drag.

Det ser ut som att konsekvensen av beslutet blir destabiliserande, precis som många parter förutsatt. Runt 300k ryssar har lämnat federationen med svansen mellan benen och delrepublikerna verkar inte ta mobiliseringen med jämnmod för att uttrycka det milt.

Jag blir sjukt imponerad av CIA om det visar sig att Putin faller av detta. Man kan ju hoppas. Men jag är skeptisk. Läste att 1.5 miljoner flydde mobiliseringen från Sovjet före Hitlers invasion (många sovjeter insåg att Stalin kanske skulle anfalla Hitler), och det blev inte destabiliserat.
Citera
2022-09-26, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det broderskapet har nog Putin förstört för överskådligt framtid.

Det är möjligt att många kanske föredragit att tillhöra Ryssland av ekonomiska skäl, men detta innebär ju inte att de vill ha sina hem, skolor, sjukhus sönderbombade av Putin. Genom invasionen har Putin skjutit sig själv i foten.

Åk ner själv och prata med folket där. Jag är ganska säker på att du då får en annan bild än den som vår media ger oss.
Citera
2022-09-26, 09:54
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag blir sjukt imponerad av CIA om det visar sig att Putin faller av detta. Man kan ju hoppas. Men jag är skeptisk. Läste att 1.5 miljoner flydde mobiliseringen från Sovjet före Hitlers invasion (många sovjeter insåg att Stalin kanske skulle anfalla Hitler), och det blev inte destabiliserat.

Det hela hänger ju på att Putin kan få till stånd förutsättningarna Stalin hade. Det ser ut som allt pekar i den riktningen, folkomröstning -> annexering -> krigsförklarande -> undantagstillstånd.

Jag kan inte se hur han har en chans i ett längre perspektiv. Den ryska federationen är inte självständig i samma grad som Sovjet var.
Citera
2022-09-26, 09:55
Medlem
vallpojkens avatar
Mobiliseringen går fortsatt bra:

Citat:
Video of a Russian man opening fire and killing the military commandant in a draft centre in the city of Úst-Ilimsk in Irkutsk region. The military commandant was the head of the local draft committee. He has died, according to reports.

https://mobile.twitter.com/Andrew__Roth/status/1574272320071426049?t=g9aMQGyOekm3orVHwHDqHw&s=19
Citera
2022-09-26, 09:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Kärnvapenkrig kommer såklart ingen gå segrande ur så därför kommer det inte ske.

Det finns mycket som tyder på att Putin kommer ta risken att eskalera det till kärnvapenkrig med taktiska kärnvapen i Ukraina. Han går vinnande ur det om inte USA svarar. Putin kommer inte att anfalla först med strategiska kärnvapen.
Citera
2022-09-26, 09:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om det skulle bli en konsekvens för att Ukraina ska förbli fritt, så gärna

Om det läggs fram rimliga fredsvillkor är inte jag beredd att offra min ekonomi. Jag tror att när hela lågkonjunkturen (eller i värsta fall depressionen) slår till med kraft så är nog detta en åsikt som kommer delas av många i Sverige.

Varför skulle vi offra vår ekonomi för Donetsk och Luhansk men inte för EU staten Cyperns rätt att kontrollera sitt erkända territorium?

Självklart så står jag bakom att Ukraina behåller sina erkända gränser, men inte till vilket pris som helst. Inte till priset av ekonomiskt kaos eller kärnvapenkrig. Även om Ukraina tillfälligt skulle förlora dessa områden är något som kan tas tillbaka i framtiden då Putin är borta.
Citera
2022-09-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Mobiliseringen går fortsatt bra:

https://mobile.twitter.com/Andrew__Roth/status/1574272320071426049?t=g9aMQGyOekm3orVHwHDqHw&s=19

Har dom en vodkaflaska fastsatt i ett snöre för att locka ut sina "elitsoldater"
Citera
2022-09-26, 09:58
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om det skulle bli en konsekvens för att Ukraina ska förbli fritt, så gärna
Ett land som styrs av en CIA-installerad nazistisk kuppregim kan va fritt i fablernas värld som du lever i..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in