2022-09-26, 09:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ja och det är en del terrorkampanj som nassarna bedriver mot civilbefolkningen:

Ukrainian army shells Donetsk centre with French shells, killing six civilians

https://www.donbass-insider.com/2022/09/22/ukrainian-army-shells-donetsk-centre-with-french-shells-killing-six-civilians/

Teenager among six killed in shelling of Donetsk market

https://www.reuters.com/world/europe/russian-installed-separatists-say-least-six-killed-shelling-donetsk-market-2022-09-22/

Så Putin bombar inga civila mål då? Att staden Mariupol har i princip jämnats med marken av ryska styrkor, är detta desinformation/propaganda enligt dig?

Men jag kan till viss del hålla med dig om att de ukrainska styrkorna borde gå försiktigt fram och undvika bomba städer då dessa innehåller invånare som formellt är ukrainska medborgare.
Citera
2022-09-26, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Visst är det härligt att tänka på alla Qatars och Förenade Arabemiratens rättighetslösa kvinnor, piskade homosexuella och slavkontraktade gästarbetare när vi köper deras olja. Bara tanken värmer! Ju mer arabolja vi köper, ju mer kan de sharia-styra sina länder. Vi finansierar, ni förtrycker! Done deal!

Men ryssen är jättejättejättedum. Det har USA sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Jag lovar att dom tusentals människor som dött helt i onödan under piss-putins invasionskrig varit jävligt glada om de hade blivit piskade istället.

Eller vad tror du?

Citat:
Jättebra argument för att köpa LNG från Qatar.

Jag ser att du inte svarade på frågan.

Men man kan väl inte begära så mycket av en putinröv-slickare.

Man kan dock konstatera att dom tiotusentals människor, kanske hundratusentals människor, som dött, blivit torterade, våldtagna, stympade under pizz-Putins invasion av Ukraina absolut INTE är något jättebra argument för att köpa vare sig olja, gas eller något annat från piss-ryzzland.

Eller vad tycker du?
Citera
2022-09-26, 09:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det går snabbare än så, och även Putins efterträdare förstår att man får vad man pekar på om man hotar med kärnvapen.

(Detta är en fortsättning på diskussionen: "Om han tar till kärnvapen måste han stoppas, det är inget alternativ att låta honom vinna. För när ska han nöja sig? När han tvingat till sig världsherravälde och kontroll över hela Europa")

Vissa pekar ju på Tjetjenien och Georgien som tidiga tecken på denna utveckling. Det visar på en extremt långsam trend i så fall. 1990-talet, tidigt 2000-tal och sedan 2008. (om vi köper det som händelseförlopp).

Men låt oss anta scenariet att det går fort, t ex att Moldavien (transnistrien) hotas redan 2023. I så fall kommer vi i en situation som är annorlunda än idag.

Det är inte i sig själv värt ett kärnvapenkrig för Moldavien om det inte är det i Ukraina. De är inte med i EU och de är inte med i NATO. Däremot är Rysslands "moraliska case" sämre. Där finns inget moldaviskt Euromaidan och inga artilleribombade ryssar som hukar i källare. Men det är en pyttestat utan strategiskt djup. Man kan inte utesluta att Transnistrien skulle slukas på samma sätt som östra Ukraina.

Men vad händer sen? Då har vi Baltikum. Där är kalkylen helt annorlunda. Baltländerna är med i EU. De är med i NATO. Skulle västländerna ge sig även här, "för vi har ju gett oss i Moldavien och Ukraina, så varför inte även här"? Jag tror inte det, och mitt argument är vad jag kallar "imperialist-argumentet". För varje område som Ryssland skulle annektera, skulle caset växa sig starkare för att dra en röd linje. En gång kan vara en engångsföreteelse. För varje gång ytterligare som en annektering sker, blir argumentet starkare för att Sovjetunionen håller på att återskapas. Och varför skulle det vara så farligt om Sovjetunionen återskapades? Två skäl. Det första skälet är att vi vill inte ha en granne som är så mäktig att den kan äta upp oss. Ryssland kan inte äta upp EU. Så det behöver vi inte vara så rädda för. För det andra, att vi inte vill ha miljoner människor under ett värre förtryck än de är i förvägen. Baltländerna och Polen är demokratier. Ungern också.

Många vill dra den röda linjen redan i Ukraina. NATO , det humanitära argumentet, och "imperialistmönstret" är starkare i baltikum än i Ukraina. Därför skulle responsen bli annorlunda, dvs Putin kan räkna med totalt kärnvapenkrig där. Dvs han räknar inte med samma svar i Ukraina som han skulle göra i Baltikum. Och bli avskräckt, precis som världsledarna blev avskräckta under kalla kriget.

Slutsatsen är därför att Europa inte slukas bara för att Putin skulle få som han ville i Ukraina. Det är inte allt eller inget.
Citera
2022-09-26, 09:12
Bannlyst
Citat:
De har bara så många kranar att skruva på, men de är förstås inte hindrade från att köpa rysk olja och gas som de säljer vidare till Europa, eftersom efterblivna européer hellre betalar dyrt via mellanhänder än köper direkt.

Saudi Arabia Buys Oil From Russia at a Discount Then Sells it to the EU

https://mishtalk.com/economics/saudi-arabia-buys-oil-from-russia-at-a-discount-then-sells-it-to-the-eu

En över 2 månader gammal artikel? Där man tydligt kan se att den ryzzka exporten av olja peakade redan i maj? Naturgasen är inte ens SKÖNJBAR!!

AHHHAHHAHAHahhahahahahahah.....!!!
Citera
2022-09-26, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
(Detta är en fortsättning på diskussionen: "Om han tar till kärnvapen måste han stoppas, det är inget alternativ att låta honom vinna. För när ska han nöja sig? När han tvingat till sig världsherravälde och kontroll över hela Europa")

Vissa pekar ju på Tjetjenien och Georgien som tidiga tecken på denna utveckling. Det visar på en extremt långsam trend i så fall. 1990-talet, tidigt 2000-tal och sedan 2008. (om vi köper det som händelseförlopp).

Men låt oss anta scenariet att det går fort, t ex att Moldavien (transnistrien) hotas redan 2023. I så fall kommer vi i en situation som är annorlunda än idag.

Det är inte i sig själv värt ett kärnvapenkrig för Moldavien om det inte är det i Ukraina. De är inte med i EU och de är inte med i NATO. Däremot är Rysslands "moraliska case" sämre. Där finns inget moldaviskt Euromaidan och inga artilleribombade ryssar som hukar i källare. Men det är en pyttestat utan strategiskt djup. Man kan inte utesluta att Transnistrien skulle slukas på samma sätt som östra Ukraina.

Men vad händer sen? Då har vi Baltikum. Där är kalkylen helt annorlunda. Baltländerna är med i EU. De är med i NATO. Skulle västländerna ge sig även här, "för vi har ju gett oss i Moldavien och Ukraina, så varför inte även här"? Jag tror inte det, och mitt argument är vad jag kallar "imperialist-argumentet". För varje område som Ryssland skulle annektera, skulle caset växa sig starkare för att dra en röd linje. En gång kan vara en engångsföreteelse. För varje gång ytterligare som en annektering sker, blir argumentet starkare för att Sovjetunionen håller på att återskapas. Och varför skulle det vara så farligt om Sovjetunionen återskapades? Två skäl. Det första skälet är att vi vill inte ha en granne som är så mäktig att den kan äta upp oss. Ryssland kan inte äta upp EU. Så det behöver vi inte vara så rädda för. För det andra, att vi inte vill ha miljoner människor under ett värre förtryck än de är i förvägen. Baltländerna och Polen är demokratier. Ungern också.

Många vill dra den röda linjen redan i Ukraina. NATO , det humanitära argumentet, och "imperialistmönstret" är starkare i baltikum än i Ukraina. Därför skulle responsen bli annorlunda, dvs Putin kan räkna med totalt kärnvapenkrig där. Dvs han räknar inte med samma svar i Ukraina som han skulle göra i Baltikum. Och bli avskräckt, precis som världsledarna blev avskräckta under kalla kriget.

Slutsatsen är därför att Europa inte slukas bara för att Putin skulle få som han ville i Ukraina. Det är inte allt eller inget.

Du har helt rätt i din analys! Man gjorde detta misstag med Adolf Hitler och man bör inte göra samma misstag med Putin.

Putin verkar tro att Europas länder ska bete sig på samma sätt som man gjorde när Adolf Hitler tog mark för att skydda den etniska tyska populationen i dessa områden. Putin bör sluta läsa Mein Kampf...
Citera
2022-09-26, 09:13
Medlem
Citat:
De har bara så många kranar att skruva på, men de är förstås inte hindrade från att köpa rysk olja och gas som de säljer vidare till Europa, eftersom efterblivna européer hellre betalar dyrt via mellanhänder än köper direkt.

Saudi Arabia Buys Oil From Russia at a Discount Then Sells it to the EU

https://mishtalk.com/economics/saudi-arabia-buys-oil-from-russia-at-a-discount-then-sells-it-to-the-eu

fniss.

man vet att det går dåligt för ryssen när trollen glädjer sig över att detaljen att den ryska oljeexporten till oljelandet saudi steg från 0.3% till 0.6% av ryssens exportvolymer.

EU köper forfarande 20%+ av rysslands "olja-export" direkt av ryssen. det är february nästa år eu kommer minska inporten.
Senast redigerad av slö 2022-09-26 kl. 09:16.
Citera
2022-09-26, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Väst har aldrig haft problem med att importera olja från OPEC-länder.

Även om de piskar homosexuella som ju verkar vara nåt som ni nyttiga idioter uppskattar, är de ju klart mer att lita på än Ryssland..
Hedersförtrycker kvinnor, gifter bort småflickor med gamla gubbar, avrättar allt och alla som gör minsta fel i islams namn. Araberna är ju klart mer att lita på!

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tyskland har två äckelländer att välja på Ryssland eller Qatar och man valde Qatar. Ryssland är mer paria i Väst än Qatar. Några frågor på det?
Ja verkligen. Man hade kunnat förebygga konflikten i Ukraina. Då hade inte Putin behövt bli den fiende som han nu är. Men demokraterna ville ha det så, så så blev det så.
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Åk inte dit så slipper du bli piskad, eller du kanske gillar det, vad vet jag.
Åk inte dit? Då kan jag lika gärna säga ”Åkninte till Ukraina så berörs du inte av konflikten”. Dummaste argument jag hört.
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
För att kalla andra vänsterblivna, låter du precis som en kommunist från Sovjettiden. Kanske ska fundera över vilken politisk sida du själv tillhör egentligen. Mot USA och fria länder och för Sovjetryssland låter mer som ren kommunism än höger.
Qatar fritt land?
Senast redigerad av Zurfarn08 2022-09-26 kl. 09:17.
Citera
2022-09-26, 09:16
Medlem
Citat:

Jo, där har du årtalen... plus psyops och hackerattack mot Estland 2007 när de tog bort "hjältestatyn".

Men detta kriget är ju en rejäl upptrappning. Det slukar stora resurser.

Att hota med kärnvapen tar inte mycket resurser i anspråk.

Jag tror han gärna vill ha en landremsa till Kaliningrad t ex.

Någon stans måste man dra gränsen, varför inte här och nu? Så slipper vi svettas när han eskalerar mot lilla Lithauen. ("För inte skulle väl Nato och EU hålla ihop, de skulle splittras precis som med Ukraina")

Jag vill helt enkelt sätta ner foten nu.
Citera
2022-09-26, 09:16
Bannlyst
Citat:

Diskussionen?

Du menar din ensidiga pratande med dig själv? Din ändlösa monolog som nu sträckt sig över 7 månader, med ändlösa textväggar till inlägg, dag ut och dag in?

Hoppas verkligen att oljan kryper ner under 60USD fatet, då kommer Putin att få det lite kämpigt att finansiera invasionen mot Ukraina.

Då kommer han att få leta långt ner i dom sibiriska "lagren" av krigsmateriel.
Citera
2022-09-26, 09:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Skulle de ryska tvångsinkallade vara helt demoraliserade eller bli det, jag då kan en lucka öppnas upp för en ukrainsk offensiv. Men frågan är om det är önskvärt. Risken för ett kärnvapenkrig kommer att öka då. För min egen del vill jag inte ha en värld i ruiner bokstavligt talat. Enligt mig är det bästa att invasionsstyrkorna pressas tillbaka till de positioner som var innan invasionen i februari och sedan leva med detta några år till den dagen Putin avlider eller försvinner från makten.

Misstolka mig inte nu, jag syftar aldrig på att Ukraina ska gå in i Ryssland, men jag anser även att de ska stanna vid gränsen för hur Ukraina såg ut innan 2014.

Ryssland måste ut ur Ukraina helt och jag tror inte Ryssland kommer att släppa kärnvapen i Ukraina av den simpla anledningen att Folkrepubliken skulle sätta ett embargo mot dem om de gjorde det.

Kina har nyligen nämnt att Vladivostok egentligen är kinesisk mark, så de har redan markerat att Kina inte kommer att sitta still om Ryssland går för långt, samma med deras påbörjad kritik rörande kriget.
Citera
2022-09-26, 09:18
Medlem
Citat:
Hedersförtrycker kvinnor, gifter bort småflickor med gamla gubbar, avrättar allt och alla som gör minsta fel i islams namn. Araberna är ju klart mer att lita på!

Säga vad man vill om dessa länder men dom är bra mycket mer stabila handelspartners än vad ryssarna är!

Vad är alternativet tänker du? Att inte köpa olja alls?

Ryssland är som nation det största hotet mot Europa i modern tid just nu.
Citera
2022-09-26, 09:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Jag ser att du inte svarade på frågan.

Men man kan väl inte begära så mycket av en putinröv-slickare.

Man kan dock konstatera att dom tiotusentals människor, kanske hundratusentals människor, som dött, blivit torterade, våldtagna, stympade under pizz-Putins invasion av Ukraina absolut INTE är något jättebra argument för att köpa vare sig olja, gas eller något annat från piss-ryzzland.

Eller vad tycker du?
Jag tycker att man skulle ha förebyggt konflikten och fortsatt ha relationer med Ryssland. Istället skapar man en konflikt med Ryssland och vänder sig till arabländer som inte vet vad en demokratisk rättighet är.

Nån som hört Ann Linde kritisera Tyskland för deras affärer med Qatar och Förenade Arabemiraten? Eller tvättar hon sin hijab inför nästa knäböjning i Mellanöstern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in