2022-09-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
I italiensk politik verkar det inte spela ngn vem som bildar årets regering, ingenting förändras.

Lite så tänker jag oxå. Dessutom har man inte så mycket spelrum. Det är bara titta på den ital skuldkvoten.
Citera
2022-09-25, 20:51
Bannlyst
Så fascisterna i EU är arga över att Italien röstar som dom vill? Vänstern verkar dessutom väldigt salty i tråden.
Citera
2022-09-25, 20:54
Medlem
EiraThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViOem
Är det nu pendeln börjar svinga åt det andra hållet? Känns lite så. Vi har allt ökande SD, vi har Orban i Ungern, vi har Italien nu. Finns en rad andra exempel som jag inte kommer på just nu.

Bra för Italien.

Ja, man börjar ju att undra. 2022 verkar bli ett bra år. Nu är det endast resten av Europa kvar, så det återstår att se.
Citera
2022-09-25, 20:55
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Vallokalerna stänger 23.00. SVT kommer att sända live fr o m 23.15.

Tack!
Citera
2022-09-25, 21:02
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Vänstern är ju dagens fascister, har du missat detta?

Vänstern är inte dagens fascister. Om du tror det så har då fått fascismens innebörd om bakfoten.

Fascism är ultranationalism - ej vänster
Fascism är diktatur - kan vara både höger och vänster
Fascism är tanken om nationens pånyttfödelse - ej vänster
Citera
2022-09-25, 21:03
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Nope, termen härstammar från ordet fascio som fanns långt innan Mussolini. Begreppet fascism har i sig självt ingen politisk hemvist. Mussolini gjorde bara att begreppet råkades fästas vid hans rörelse. Inget annat.

Det som är rätt med ditt citat ovan är diktatur, våldsamt förtryck av politiskt oliktänkande med strikt dominans över samhället, men det är knappast förbehållet högern utan har uttövats av vänstern i lika eller högre grad. Fascism är ett paraplybegrepp utan politisk färg

Tillåt mig referera till en källa:

”What does fascism mean?

The Oxford English Dictionary says fascism is "an authoritarian and nationalistic system of government and social organisation which emerged after the end of the First World War in 1918, and became a prominent force in European politics during the 1920s and 1930s, most notably in Italy and Germany".

The concept is a complex one and it can sometimes be easier to point to examples – such as the regimes of Benito Mussolini, Adolf Hitler or Francisco Franco – than offer an all-encompassing definition.”

. https://www.theweek.co.uk/78851/what-is-fascism-and-does-trumps-victory-really-show-it-on-the-rise

Alltså, …” authoritarian and nationalistic system”
Citera
2022-09-25, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Inte alls. Jag anser inte de sakerna vara relaterade överhuvudtaget. Det jag menar är att den sortens partier som förespråkar klassiskt kristna värderingar i syfte att få igenom nationalistisk, rasistisk och konservativ politik spelar på sista versen. Eftersom intresset för sådana värderingar oundvikligen bara kommer att bli mindre och mindre.

Det får du gärna anse, men nu är högervågen här och drar in som en ångvält genom hela Västeuropa. Sedan får du kalla det precis vad du vill, men du kommer inte kunna stoppa det.

Det är bara en motreaktion av decennier av infiltrerande vänsterideologier. Det är ganska enkelt egentligen. Den kommer fortsätta tills folk är nöjda.
Citera
2022-09-25, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Vänstern är inte dagens fascister. Om du tror det så har då fått fascismens innebörd om bakfoten.

Vänstern kan visst vara fascister, sluta slingra er.
Citera
2022-09-25, 21:11
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
För att svara på det måste man definiera "rättvisa".
Det enda jag vet med säkerhet är att kommunism inte är rättvist.
Det är ju upp till dig att definiera då det är du som tog upp det?
Citera
2022-09-25, 21:12
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82

Sluta skämmas.
Låt facisten i dig blomma ut.

Om inte människor tycker som vänstern så tycker de fel och bör korrigeras.
Citera
2022-09-25, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kl 23.00 borde det stå klart.

Vallokalerna stänger kl. 23.00.
Valdeltagandet är väldigt lågt.

Förmodligen kommer det att gynna högern.
Citera
2022-09-25, 21:15
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Vallokalerna stänger 23.00. SVT kommer att sända live fr o m 23.15.

Vart då? Nåt program på play? Jag hittar inget i tablån för 1an, 2an , kunskapskanalen eller 24an
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in