2022-09-25, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Alla är överens om att Ryssland hade inbillat sig att de skulle kunna invadera och ta över Ukraina på några få dagar, eller ”lösa den snabba vägen”, som du uttrycker dig. Man hade tänkt sig snabba utrensningar och snabba folkmord, och att snabbt få på plats en marionett-regering.

Däremot håller jag inte med om att det var Boris Johnson clownen (är Boris Johnson clownen någon annan än den förra premiärministern i Storbritannien? I svenskan sätter vi nedsättande ord före namnet, exempelvis ”clownen Boris Johnson”) som tvingade Zelensky att skydda sitt land. Det beslutet tog ukrainarna helt självständigt, just för att förhindra att ryssarna skulle kunna genomföra mord och etnisk rensning - som vi ser att de gjort i de orterna som de invaderat och lyckats hålla.
Babbel, babbel och mera babbel. Ja dig kommer jag ihåg. Det var du som länkade det där klippet från NEXTA.TV som visade inspelningar från datorspel och sa att det var Ukraina sköt ner en massa ryska flygplan.

Nu några månader senare så är Ukrainas flygvapen utslaget.

Lustigt hur det kan sluta.

Och det där med Ghost Of Kiev har ju blivit lite av en legend i sig. Håller du inte med?
Citera
2022-09-25, 15:30
Medlem
Oj, oj oj. En hel del videos som cirkulerar runt nu där man kan se att det börjar ske lite grejer i Dagestan. En av många nedan:
https://twitter.com/nexta_tv/status/1574027185026899970?cxt=HHwWhICx5dPYiNgrAAAA
Citera
2022-09-25, 15:32
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Enig med dig där, tänk hur Ryssland har lurat hela omvärlden att de ska ha världens andra mäktigaste arme, den är ju ett skämt... Många underrättelsetjänster har misslyckats eller också har de vetat om hela tiden och låtit det vara, därför de insåg tidigt att Ukraina kan slå Ryssland.
Det där säger mig bara att du är en sån där figur som lika gärna kunde tro på enhörningar.

Skulle Ryssland ha något emot att regnbågsmänniskor i väst ser dem som värdelösa förlorare i Ukraina? Tror inte det.
Citera
2022-09-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungensilviaochjag
Babbel, babbel och mera babbel. Ja dig kommer jag ihåg. Det var du som länkade det där klippet från NEXTA.TV som visade inspelningar från datorspel och sa att det var Ukraina sköt ner en massa ryska flygplan.

Lustigt hur det kan sluta.

Och det där med Ghost Of Kiev har ju blivit lite av en legend i sig. Håller du inte med?

Visst är det utslaget men ändå flyger det till skillnad från supermakten Rysslands flygvapen.
Är det 480% att flygvapnet som är utslaget nu?

Hur känns det idag när Tyskland säkrat gasen?
Citera
2022-09-25, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
På sätt och vis förlorade dom kriget redan där. Hela deras momentum i offensiven fastnade där och då...
Och sen förlorade dom kriget i Severdonetsk.

Och sen förlorade dom kriget i Bahkmut.

Och sen förlorade dom kriget...för att ja, putin bad och du kan inte hantera den mentala kollapsen du genomgår.

Under tiden så införlivas fyra nyra provinser i det ryska fosterlandet, och Ukraina blir allt mindre.
Citera
2022-09-25, 15:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Ukrainas flygvapen är inte utslaget. Ukrainas flygvapen är fullt operativt och förstör mängder med ryskt material varje dag. T.ex för några dagar sedan:

Citat:
Fighter aircraft continue to eliminate Russian air defense with the help of American AGM-88 HARM anti-radar missiles adapted to Ukrainian aircraft and cover the strike groups of attack and bomber aircraft from the air. More than 15 group airstrikes were launched on the rashists in different directions. As a result of airstrikes, an enemy platoon stronghold, a mortar battery, up to 15 units of armored combat vehicles, and dozens of occupants were eliminated. HARM anti-radiation missiles hit about 10 enemy positions of anti-aircraft missile systems, the report says.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3577064-ukraines-air-force-destroys-platoon-stronghold-10-enemy-positions.html
Citera
2022-09-25, 15:37
Medlem
Norrbagg79s avatar
Putins väg ut utan att tappa äran:
Folket i utbrytarrepublikerna röstade överraskande for att stanna i Ukraina nu som alla elaka "nazister" är utrotade. Putin som den demokrat han är respekterar självklart detta och drar sina truppar tilbaks och hävdar uppdrag utförd.
Ja, jag vet, men lov att hoppas.
Citera
2022-09-25, 15:38
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet inte hur du har fått för dig att sanktionerna skulle få Ryssland att kollapsa. Det var dock väldigt nära vid tidpunkten de sattes in. Putin får höja lönen hos alla som på ryska riksbanken. De räddade landet.

Sanktioner används över tid. Till ex Tyskland föll ihop efter fyra vid WWI. Sydafrika tog det 20+år. NK och Venezuela kämpar på men det är ju mer eller mindre soptippar. Det blir ju en fråga om vilja. Om jag måste skulle Jag skulle nog sätta mina pengar på att väst och Ukraina står ut längst. Hittils har det inte gått så bra för Ryssland, men vi vet ju inte vad som händer i framtiden. Om jag visste det så skulle jag ligga på en trevlig strand och inte skriva på FB.
Det är inte tal om några 20 år här: Europa kollapsar och avindustrialiseras i vinter.
Citera
2022-09-25, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Orkar inte diskutera nazism igen. Om du söker bland gamla inlägg i min profil kan du säkert gräva fram diskussionerna om det.

Mitt huvudargument är att jag tror att kriget har gått så långt att där är hög risk för etnisk rensning av zelenskyregimen och nationalistbataljoner om ukraina skulle återfå kontrollen. En variant på lösningen är också att kalla allt för Ukraina, men ge östukraina full autonomi (igen, liknar Kosovolösningen) - men jag tror att det har blivit mindre gångbart sedan 2022, och det blir svårare och svårare att tänka sig en praktisk lösning med peace-keepers. Det är också i sig själv utmärkt att det inte lönar sig med statskupper och att "straffet" är att de förlorar territorium, men det är inte nog för att berättiga en uppbrytning (vet att du inte köper det argumentet).

Du ville ha svar på dina argument som är propaganda.

Här kommer en hel text som visar att du gått på Kremls propaganda.

Etnisk rensning, möjligen kommer den 1% som aktivt deltagit i trakasserierna av sina grannar och kriget att straffas troligen mest av sina grannar. Men ingen etnisk rensning, läs på lite om Ukraina.

Full autonomi vad skulle de 70% av innevånarna som vill vara en fullständig del av Ukraina tycka om det?

Bägge de här ståndpunkterna visar på att du har gått på Kremls propaganda.
Citera
2022-09-25, 15:40
Medlem
Explosions at Antonovsky bridge

Ukrainian air defense shot down Shahed-136 drone on the way to Mykolaiv

US National Security Adviser: We take Russian nuclear threats seriously

Lite från Liveuamap den senaste halvtimmen.
Citera
2022-09-25, 15:40
Medlem
Citat:
Och sen förlorade dom kriget i Severdonetsk.

Och sen förlorade dom kriget i Bahkmut.

Och sen förlorade dom kriget...för att ja, putin bad och du kan inte hantera den mentala kollapsen du genomgår.

Under tiden så införlivas fyra nyra provinser i det ryska fosterlandet, och Ukraina blir allt mindre.

Fyra provinser? Vet du hur många ukrainska provinser Ryssland behärskar? En fet nolla.
Citera
2022-09-25, 15:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Inte ens Serbien erkänner Rysslands "folkomröstningar!" Vad säger alla Putinälskande Serber om det? (Man förstår ju varför eftersom om de erkänner dessa folkomröstningar så erkänner de ju att Kosovo inte tillhör Serbien, det är denna Pandoras ask som Putin inte förstår att han öppnar).
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1573994606328483843
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in