2022-09-25, 12:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Dubbla examina. Plugga ekonomi var löjligt simpelt.
Ja och boende i paradvåning med fritidshus i skärgården som ibland letar radhus och ibland villor.
Att du orkar sitta och trolla.
Citera
2022-09-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja och boende i paradvåning med fritidshus i skärgården som ibland letar radhus och ibland villor.
Att du orkar sitta och trolla.

Hahaha varför skulle jag leta radhus? Däremot tittar man ju på flera objekt för att förstå marknaden.
Citera
2022-09-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ganska lätt att komma runt det där. De flesta föreningar har ganska kass koll.
Så lätt är det inte, många boende framför allt styrelsemedlemmar har bra koll på vilka som rör sig i huset.
Vi avslöjade två på ett år, dessa fick flytta och lägenhetsinnehavarna fick tillsägelse.
Citera
2022-09-25, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det här måste vara det sämsta försöket att smita undan på länge. Och då är det ändå tung konkurrens.

Moderno påstår:
Amorteringen kan ses som en kostnad

Och får då frågan:
Är skulden fortfarande kvar nuförtiden när man amorterar?
När ändrades det?

Och då klarade inte Moderno den frågan. Den blev för svår. Och börjar istället får att svara, fråga mig om vad som händer om man inte amorterar.

Varför påstår Moderno saker när han blir helt ställd vid den enklaste fråga.
Jag hade kunnat fråga liksom-fb detsamma

Men min synpunkt kvarstår, och det är såklart fritt fram att kommentera den.
Citera
2022-09-25, 12:58
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Amorteringen kan ses som en kostnad för att minska räntan.

Med den logiken är en aktie en "kostnad för att få aktieutdelning". Nej. Det är en investering, ett sparande... Precis som en amortering.

Man har alltid möjlighet att inteckna bostaden igen för att få ut sin amortering. Det är därför det är ett osynligt sparande.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-09-25 kl. 13:03.
Citera
2022-09-25, 13:11
Medlem
Som redan påpekats finns det en hel tråd om vad man ska kalla amortering, ni kan väll hålla diskussionen där.

(FB) Är amortering och sparande samma sak?
Citera
2022-09-25, 13:29
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantOptimist
Nej det är en myt. https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2021-07-22_bostaden_anvands_inte_som_bankomat_i_sverige.ht ml

16% de senaste 5 åren, om det stämmer, är ju en väldigt hög siffra. Och då har de inte räknat med olika kosmetiska renoveringar (som räknas som konsumtion av boende). Sådana höjer aldrig värdet lika mycket som de kostar. Folk vill sätta sin egen prägel på sådant som syns. I den här typen av undersökningar som bygger på självrapportering leder social desirability bias och annat till att vissa saker underskattas. Den verkliga siffran kan vara väsentligen högre. Men redan 16% är ju var 6:e person. Det är väldigt många.
Citera
2022-09-25, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Domedagsprofeterna har rätt år 2022, för tillfället är bostadsmarknaden en minusaffär.

Tycker jag knappast. En nedgång med drygt 20% räknar de flesta med. Profeterna i tråden tjatar om 50% och dylikt
Citera
2022-09-25, 14:08
Medlem
59814 i chockutbudet hos booli nu.

Min prognos på 60k + börjar närma sig.
Citera
2022-09-25, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
59814 i chockutbudet hos booli nu.

Min prognos på 60k + börjar närma sig.
förklara för nån som är helt jävla ekonomisk okunnig vad det betyder????
Citera
2022-09-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Med den logiken är en aktie en "kostnad för att få aktieutdelning". Nej. Det är en investering, ett sparande... Precis som en amortering.

Man har alltid möjlighet att inteckna bostaden igen för att få ut sin amortering. Det är därför det är ett osynligt sparande.
Jo, det går att inteckna bostaden igen - om priset har stigit, annars går det inte.

Men det främsta sättet att påverka räntan är att amortera. Amorteringen kan alltså ses som en kostnad för att sänka räntan. Detta gäller både i tider av stigande priser och av sjunkande priser, eftersom värdet på bostaden inte är direkt kopplad till räntan (som istället är kopplad till skulden).

Sedan kan det gå att påverka räntan även på andra sätt, men jag skulle säga att amorteringen är det främsta sättet.

(Samma logik gäller inte i ditt aktieexempel, om du inte har lånat pengar för att köpa endast en odelbar aktie.)
Citera
2022-09-25, 14:20
Medlem
Citat:
Tycker jag knappast. En nedgång med drygt 20% räknar de flesta med. Profeterna i tråden tjatar om 50% och dylikt

Fastighetsprisindex föll från toppen 196 till botten 157 under 90-talskrisen. Precis omkring 20 %.

Median Sales Price of Houses Sold for the United States (MSPUS) sjönk 19 % under subprime-krisen.

En nedgång i riket på över 20 % kan absolut anses som en krasch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in