2022-09-25, 11:35
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esoterical
Större drifter än Jordan Peterson får man leta efter, är han en geopolitisk säkerhetsexpert nu?

Eller hur. Vi väntar nu bara på att SwebbTV:s geopolitiska expert, Lars Bern, skall kommentera läget.
Citera
2022-09-25, 12:09
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Nu tycker jag förvisso inte att Sverige eller USA mfl borde lägga sig i det där kriget som Ryssland för nu i Ukraina, men varför i helvet skulle inte väst kunna besegra Ryssland kan man undra. Hur kommer det sig att Jordan Peterson har intresse av att utmåla Ryssland som någon slags gudagiven supermakt omöjlig att besegra?

Löjligt..
Om du hade besvärat dig att lyssna på vad han säger så hade du redan haft svaret på den frågan.

Nu är jag dock en ganska hjälpsam person så jag kan vara snäll och återberätta det för dig.

Orsaken ligger i definitionen av att vinna och förlora. Han menar i all enkelhet att även om Ukraina skulle vinna militärt, så har dom förlorat eftersom det dom återerövrar är förstört, vilket i sin tur Putin kan hävda var målet hela tiden.

Se på Mariupol för exempel. Finns det mycket kvar av värde att kriga om där?
Citera
2022-09-25, 12:12
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Om du hade besvärat dig att lyssna på vad han säger så hade du redan haft svaret på den frågan.

Nu är jag dock en ganska hjälpsam person så jag kan vara snäll och återberätta det för dig.

Orsaken ligger i definitionen av att vinna och förlora. Han menar i all enkelhet att även om Ukraina skulle vinna militärt, så har dom förlorat eftersom det dom återerövrar är förstört, vilket i sin tur Putin kan hävda var målet hela tiden.

Se på Mariupol för exempel. Finns det mycket kvar av värde att kriga om där?

I så fall så förlorar Ryssland också kriget även om de vinner militärt, med det resonemanget. För Mariupol är ju förstört. Hela Donbass och Donetsk är ju som ett utbränt skithål, ingen seger för Putin att ta över detta konkursbo.
Senast redigerad av Pinoputchin 2022-09-25 kl. 12:30.
Citera
2022-09-25, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Så Jordan Petersson är alltså ryssvänlig, där ser man. Man kanske ska ta allt annat han sagt genom tiderna med en nypa salt från och med nu. Jag tänker nu avprenumerera från hans kanal och jag rekommenderar alla att göra likadant.

Citera
2022-09-25, 12:21
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Eller hur. Vi väntar nu bara på att SwebbTV:s geopolitiska expert, Lars Bern, skall kommentera läget.

Just, snart så kommer den allvetande swebb-gurun komma med sina tvärsäkra uttalanden. Kul med åsiktsmaskiner
Citera
2022-09-25, 12:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Peterson har varit en värdefull tillgång då hans Youtube-kanal startade.
Men han har gått och förändrat sig sedan hans Professur avslutades. Mer en demagog som levererar brandtal om väldigt många ämnen utanför hans expertis.
Tappade lite intresse när han presenterade sin syn på kriget mellan UA och RU. Om han ska fortsätta som intellektuell vilde på världsscenen och spekulera vilt om saker som han inte behöver några källor till....Nä. Då får det vara. Han har fått en alltmer auktoritär stil
Ja hans livsregler och analys av män och kvinnor är intressanta och träffande. Hans analys av konflikten Ryssland-Ukraina helt ointressant.
Citera
2022-09-25, 13:08
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag utgår från att du är ironisk och då instämmer jag i dina synpunkter
Jag utgår ifrån att du är ironisk och då instämmer jag i dina synpunkter!
Citera
2022-09-25, 13:31
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Varför håller du på på det här sättet?
Du har en användare som frågar efter, dvs vill höra dina genuina åsikter, och du Avfärdar honom med en kommentar om att han tänker som en 12-åring och personen tråden handlar om naturligtvis är ett rysstroll.
Gång på gång på gång är det här kvaliten på "Analyserna" på Flashback numera.

Hur menar du att den här typen av argumentationsteknik skall kunna förklara eller vinna sympatier/förståelser för din sak?

Om du har korrekt uppfattning om saker och ting, delge dessa då.

DET för det framåt.

Jag tror inte man kan föra saker framåt med folk som lyssnar på JPs politiska abalyser och tar dom för sanning

Ska du sitta där och moralisera på höga hästar så ljug inte om vad jag skriver, tönt!
Jag sa att man inte kan utesluta att JP är köpt av kreml .
Senast redigerad av Draken55 2022-09-25 kl. 13:40.
Citera
2022-09-25, 13:32
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Jaså och du som saknar språkkunskaper för att kunna desseminera hans budskap är rätt person att avgöra det?
Ja, det är väl alla som lyssnar till honom kapabla till?

Skrev du desseminera, och ifrågasätter om JAG har språkkunskaper??😀

Ack ja, flashback...
Senast redigerad av Draken55 2022-09-25 kl. 13:43.
Citera
2022-09-25, 14:01
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
I så fall så förlorar Ryssland också kriget även om de vinner militärt, med det resonemanget. För Mariupol är ju förstört. Hela Donbass och Donetsk är ju som ett utbränt skithål, ingen seger för Putin att ta över detta konkursbo.
Även i det scenariot kan Putin utropa att specialoperationen varit lyckad.

Pudelns kärna beskrivs här:
https://www.youtube.com/watch?v=BnxxELn00gk&t=238s
Citera
2022-09-25, 14:08
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja, det är väl alla som lyssnar till honom kapabla till?

Skrev du desseminera, och ifrågasätter om JAG har språkkunskaper??😀

Ack ja, flashback...
språkkunskaper innefattar väl mer än stavfel? Utan i synerhet om förståelsen, vilket du inte verkar behärska.
Citera
2022-09-25, 14:13
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
språkkunskaper innefattar väl mer än stavfel? Utan i synerhet om förståelsen, vilket du inte verkar behärska.

Jodå det behärskar jag ,JP är lätt att förstå,
en väldigt simpel filosof.
Du förväxlar förståelse med dina åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in