2022-09-25, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Konventionen nämner inte hangarfartyg explicit, men den turkiska regeringen har i alla år valt att tolka konventionen som att j6st denna fartygstyp är förbjuden, även för kuststaterna.

Ingen har bråkat med turkarna om detta och ryssarna har gjort den där charaden om flygplanskryssare.

Länk: https://www.mfa.gov.tr/implementation-of-the-montreux-convention.en.mfa

Det är säkert svårt att bråka med Turkiet i frågan Det var ju några som försökte redan under WWI, innan konvention, och det gick inte så bra. Dock har inte USA skrivit på konventionen. Men USA skulle nog aldrig vilja placera ett hangarfartyg i Svarta havet. De är alldeles för dyra att riskera där.

Vet du vad Turkarna säger om den nya kanalen de tänker bygga angående passage?

Sjökriget mellan Ryssland och Ukraina verkar ju ligga på sparlåga. Den ryska flottan verkar ha åkt på för många smällar.
Citera
2022-09-25, 10:00
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Man kan ju förstås misstänka att en del av rekryterna används i någon gammal stål industri
för att tillverka nya eldrör o och ny ammunition till så dom kan fortsätta sitt outtröttliga
terror bombande av civila bostadsområden.
Ukraina behöver nog precisions artilleri med längre räckvidd som kan slå ut dessa fabriker.
Tidigare sa man att Ukraina var Sovjetunionens vapensmedja, nu vet jag faktiskt inte hur det ser ut med Rysslands Befintliga rustningsindustri.
Eftersom den definitivt ligger på den ryska sidan av 2014 års gräns, så är den fredad ifrån alla ukrainska åtgärder.
Citera
2022-09-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Att hålla Ryssland fientligt inställt mot väst är NATO:s främsta mål. På så vis gör det EU mer medgörligt inför Washington. Är det så svårt att förstå? USA drar nytta utav Putins imperialism. NATO vill att Ryssland ska fortsätta uppträda hotfullt och aggressivt mot väst för att hålla EU i schack. Svårare än så är det inte.

Så det bästa enligt mig vore om Ryssland inte styrdes av galningar som Putin. Men jag är tydligen "ryssjävel", ryssr8

Men du skrev tidigare att Putin var med på det hela. Så vilka ligger bakom Konspirationen? Har du några namn?
Citera
2022-09-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Att hålla Ryssland fientligt inställt mot väst är NATO:s främsta mål. På så vis gör det EU mer medgörligt inför Washington. Är det så svårt att förstå? USA drar nytta utav Putins imperialism. NATO vill att Ryssland ska fortsätta uppträda hotfullt och aggressivt mot väst för att hålla EU i schack. Svårare än så är det inte.

Så det bästa enligt mig vore om Ryssland inte styrdes av galningar som Putin. Men jag är tydligen "ryssjävel", ryssr8
Ok, men vad är anledningen till att man vill hålla Ryssland fientligt inställt mot väst? Och vad har EU gjort eftersom man anser att EU måste hållas i schack.
Ge gärna nått exempel från förr och vad som ändrat sig till idag som gjort att man beslutat om allt detta?
För jag hänger inte riktigt med🤔🤔🤔
Citera
2022-09-25, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Tidigare sa man att Ukraina var Sovjetunionens vapensmedja, nu vet jag faktiskt inte hur det ser ut med Rysslands Befintliga rustningsindustri.
Eftersom den definitivt ligger på den ryska sidan av 2014 års gräns, så är den fredad ifrån alla ukrainska åtgärder.

I det här inlägget syftade jag nog på om dom eventuellt tänkte ställa om produktionen i fabriker som
ligger på ockuperad mark för att på så sätt förenkla logistiken som dom uppenbart har problem med.
Citera
2022-09-25, 10:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Här ser man det TYDLIGA exemplaret på att försöka diskutera allt annat än vad tråden handlar om.
Tråden handlar om PUTIN och hans folkmord i Ukraina!

Tråden handlar naturligtvis om vilken slutsituation vi bör styra kriget mot. Varför förnekar du det?
Citera
2022-09-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz

Ja Ukraina var en del i den sovjetiska vapensmedsindustrin. Dock klarade sig den ryska delen bättre än den ukrainska efter 1990. Dock hade och har ryssarna stora problem med motorer och båtkonstruktioner på grund mycket av det låg i Ukraina.

Perun har en bra video om det.

https://www.youtube.com/watch?v=73hBbONvCN0
Citera
2022-09-25, 10:09
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ryssland sitter på naturresurserna. Gas, olja och mat, särskilt när man sitter på östra ukraina. Ryssland är i betydligt starkare situation, då man är självförsörjande på energi och annat livsnödvändiga resurser. Tyskland kommer at få elda sina papperspengar i vinter. Det kommer att frysa ihjälmänniskor, sedan kommer matbrist och så svälter folk ihjäl. Glöm inte bort hälsovården som kommer att kollapsa. Vi kommer att se venezuela liknande situation i europa, som importerar mkt från resten av världen och exporterar det man producerar i sina industrier. Mat och energi vinner i slutända, inte lyxbilar.
Känner du till att Europa har klarat sig alldeles utmärkt utan ryska naturresurser fram till alldeles nyligen? Vet du om att det finns massor av naturresurser i Europa, bland annat hos oss i Sverige? Kan du begripa att ingen i Europa är intresserad av att köpa varken naturresurser eller någonting annat från Ryssland, eftersom de är nyckfulla och man inte kan vara säker på att få leverans.
Vi kommer klara oss alldeles utmärkt här i Europa utan Ryssland. Vi försökte inkludera dem i vår handel, men de pissade på oss och började våldta barn i Ukraina istället.
Citera
2022-09-25, 10:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Ok, men vad är anledningen till att man vill hålla Ryssland fientligt inställt mot väst? Och vad har EU gjort eftersom man anser att EU måste hållas i schack.
Ge gärna nått exempel från förr och vad som ändrat sig till idag som gjort att man beslutat om allt detta?
För jag hänger inte riktigt med🤔🤔🤔

USA behöver hålla Ryssland flåsandes i EU:s nacke för att kunna hålla pli på länder som Tyskland. Är det så svårt att räkna ut? USA är världshegemonen som vill behålla greppet över sina vasaller i såväl Europa som Östasien, mellanöstern osv. Då blir Ryssland, Kina, Iran osv. användbara som fågelskrämmor.

Jag ska egentligen inte behöva förklara det här. Det är ingen konspirationsteori. Det är så här det militärindustriella komplexet går runt. Det här så här det funkar. Utan galningar som Putin så rasar korthuset ihop för Boeing och Raytheon och gänget.

USA är en krigsekonomi. Det sista de vill ha är världsfred. De behöver fiender för att gå runt. USA behöver Ryssland. USA behöver Iran. USA behöver permanenta proxykrig och permanent kaos och elände världen över. Putins angrepp på Ukraina är precis vad USA behövde.
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-09-25 kl. 10:18.
Citera
2022-09-25, 10:13
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tråden handlar naturligtvis om vilken slutsituation vi bör styra kriget mot. Varför förnekar du det?
Vilka vi och hur då?
Är du ens lite tveksam om att putte den lille ensamt kan avsluta kriget genom att dra sig tillbaka till rysk territorium?
Citera
2022-09-25, 10:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Hitler hade nog använt kärnvapen mot de ryska arméerna som kom från öst i första hand. Skillnaden här är att ingen kommer invadera själva Ryssland.
Så du tror att Putin kommer tillåta att det här kriget avslutas med ett ryskt nederlag?
Citera
2022-09-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Konsekvenser och vilken slutsituation vi bör styra kriget mot finns det nog andra trådar att diskutera i.
Här gäller inte vad vi vill, här gäller vad Ukraina vill!! Det är inte upp till oss att styra över ett självständigt land. Det är upp till Ukraina att styra kriget mot en slutsituation!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in