2022-09-24, 23:39
Bannlyst
Jag är nybörjare på datorer, kan inte det här med IT så bra. Så jag har en nybörjar fråga.

Om man har en mariaDB som skapa en last på nästa 100% CPU, skall man lägga en MySQL servern på en egen VM då och sedan låtar dom andra VM pratar med MySQL VM? Sedan tilldelar man MariaDB fler CPU Cores än vanliga web VM?

Idioterna på Elgiganten inte svara på den här frågan.
Citera
2022-09-25, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Jag är nybörjare på datorer, kan inte det här med IT så bra. Så jag har en nybörjar fråga.

Om man har en mariaDB som skapa en last på nästa 100% CPU, skall man lägga en MySQL servern på en egen VM då och sedan låtar dom andra VM pratar med MySQL VM? Sedan tilldelar man MariaDB fler CPU Cores än vanliga web VM?

Jag förstår helt klart att Elgiganten inte kan svara på den frågan.
Men det kommer nog inte det här forat heller kunna göra, om jag är ska vara ärlig. Men hur har du satt upp det just nu, för en databas som drar 100% av CPUn låter skumt mycket?
Citera
2022-09-25, 00:11
Medlem
a-mortals avatar
Citat:

Har du provat starta om datorn?
Citera
2022-09-25, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Har du provat starta om datorn?

Vad hjälper det? Har stoppat mysql demonen, då går CPUn ner. Men då fungera inga hemsidor.
Citera
2022-09-25, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag förstår helt klart att Elgiganten inte kan svara på den frågan.
Men det kommer nog inte det här forat heller kunna göra, om jag är ska vara ärlig. Men hur har du satt upp det just nu, för en databas som drar 100% av CPUn låter skumt mycket?

Elgiganten är idioter, så det kan jag förstå också. Sinnesslöa personal som knappt kan knycka skosnöret.

Vanlig LAMP installation. Men frågan om den skulle dra mindre CPU om man flyttade mysql db till en egen VM.. Låter åt man måste cache innehållet på hemsidorna, för varje request till bli en fråga till DBn.
Citera
2022-09-25, 01:04
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Vad hjälper det? Har stoppat mysql demonen, då går CPUn ner. Men då fungera inga hemsidor.
Har du provat ändra thread pool size?
Citera
2022-09-25, 02:36
Medlem
Citat:
Elgiganten är idioter, så det kan jag förstå också. Sinnesslöa personal som knappt kan knycka skosnöret.

Vanlig LAMP installation. Men frågan om den skulle dra mindre CPU om man flyttade mysql db till en egen VM.. Låter åt man måste cache innehållet på hemsidorna, för varje request till bli en fråga till DBn.

Nej, att skapa en egen VM borde inte minska CPU-användningen, då den också måste drifta ett operativsystem och allt vad det tillhör. Skulle väl i så fall vara en annan sak med Docker. Men tvivlar på det. Användningen av CPU borde gå upp då med.

Vad är det för maskin du försöker driva det hela på?? En enkorts-dator, 286:a eller något sånt? För annars är jag inne på att du borde felsöka din databas.
Citera
2022-09-25, 07:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nej, att skapa en egen VM borde inte minska CPU-användningen, då den också måste drifta ett operativsystem och allt vad det tillhör. Skulle väl i så fall vara en annan sak med Docker. Men tvivlar på det. Användningen av CPU borde gå upp då med.

Vad är det för maskin du försöker driva det hela på?? En enkorts-dator, 286:a eller något sånt? För annars är jag inne på att du borde felsöka din databas.

Det är en server AMD CPU med 32 trådar och 16 Kärnor. Databasen är nog lite ineffektiv, utan all data är inpumpad i en hög. Det var vanlig word press data helt enkelt.

Noter att det bara just den VM som slår i taket CPU mässigt, men maskinen känns aldrig trög som man hade kört prylarna direkt på hårdvaran.
Citera
2022-09-25, 07:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Har du provat ändra thread pool size?

Tack för tipset! Håller på försöker förstå

https://dev.mysql.com/doc/refman/8.0/en/thread-pool-tuning.html

Bara den på några timmar sedan omstart av maridb , så har den genera över 50k processer i Mysql.
Citera
2022-10-08, 19:48
Medlem
Freddyfishs avatar
Kör du MariaDB på windows?

Låter sjukt att du har så mycket last på den - vad gör du med den stackars databasen?

Oavsett vad, ta ut en slow_log så kan du se vilka queries som tar lång tid.

Sedan, mysql-tuner som du länkade fungerar inte så bra med mariadb - så den får du gärna hoppa.
Citera
2022-10-11, 12:45
Medlem
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Databaser
/Moderator
Citera
2022-10-11, 13:11
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Det är en server AMD CPU med 32 trådar och 16 Kärnor. Databasen är nog lite ineffektiv, utan all data är inpumpad i en hög. Det var vanlig word press data helt enkelt.

Noter att det bara just den VM som slår i taket CPU mässigt, men maskinen känns aldrig trög som man hade kört prylarna direkt på hårdvaran.

LITE ineffektiv? Vad är det för typ av sajt? Hur många requests/sek har du till sajten? Lagrar du filer i blobbar i databasen? Vad ligger databasfilerna på för lagringssystem?

Det drar inte mindre CPU att ha den i ett separat VM, men däremot kan man ju styra något bättre hur resurserna fördelas mellan tex webbservrar och databas-VM.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in