2022-09-24, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag har hela tiden sagt att det troliga utfallet av det här kriget är att nuvarande Ukraina delas - den östra halvan (där de tunga naturresurserna och det mesta av industrin fnns) plus herson förenas mad Ryssland, och den västra hälften blir ett ekonomiskt utarmat "Rump Ukraine", som kommer att få vänta länge och förgäves på uppfullandet av de många flotta löften som EU, USA och NATO länge har viftat med.
Instämmer. Ryssland skulle inte vilja annektera västra Ukraina av flera skäl, bla att civilbefolkningen är fientligt inställda till Ryssland redan från början.
Dock kommer en del ukrainare att bli stormrika, vissa oligarker samt Zelensky+ politisk ledning.
Black Rock får köpa upp all odlingsmark etc.
Citera
2022-09-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Hur menar du då?
Varför ska man inte satsa på diplomati och förhandlingar i Europa?

Av den enkla anledningen att Putin invaderat ett grannland. Man duskuterar inte med en våldsverkare. Man straffar denne...har du en avvikande åsikt?
Citera
2022-09-24, 23:42
Medlem
Citat:
Instämmer. Ryssland skulle inte vilja annektera västra Ukraina av flera skäl, bla att civilbefolkningen är fientligt inställda till Ryssland redan från början.
Dock kommer en del ukrainare att bli stormrika, vissa oligarker samt Zelensky+ politisk ledning.

...och framförallt blir i stort sett varenda Ivan i ditt moder Ryssland luspank. Bra straff kan jag tycka.
Citera
2022-09-24, 23:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Av den enkla anledningen att Putin invaderat ett grannland. Man duskuterar inte med en våldsverkare. Man straffar denne...har du en avvikande åsikt?
Nu likställer du vanliga brott med nationella krig...lite haltande tycker jag.
Det bästa är att förhandla och söka lösningar innan det eskalerat till krig.
Men det finns väl inget som hindrar att eldupphör och förhandlingar inleds när som helst under ett pågående krig?
Utveckla gärna hur du tänker.
Citera
2022-09-24, 23:47
Medlem
Citat:
Nu likställer du vanliga brott med nationella krig...lite haltande tycker jag.
Det bästa är att förhandla och söka lösningar innan det eskalerat till krig.
Men det finns väl inget som hindrar att eldupphör och förhandlingar inleds när som helst under ett pågående krig?
Utveckla gärna hur du tänker.

Hur kan det inte vara krig när ma försökt sig på att marchera in i ett annat lands huvudstad? För övrigt en rysk specialitet, den här gången gick det inte (inte 1939 med Helsinki heller)
Citera
2022-09-24, 23:48
Avstängd
Citat:
...och framförallt blir i stort sett varenda Ivan i ditt moder Ryssland luspank. Bra straff kan jag tycka.
Antar att du syftar på Ryssland, Sverige är annars mitt moderland.
Ja självklart kommer Putin att stå för återuppbyggnad av annekterade områden.
Det är där kriget pågått hela tiden och det lär göra hårt på statskassan.
Ryska ekonomin kommer att få tuffa tider.
Citera
2022-09-24, 23:53
Medlem
Citat:
Antar att du syftar på Ryssland, Sverige är annars mitt moderland.
Ja självklart kommer Putin att stå för återuppbyggnad av annekterade områden.
Det är där kriget pågått hela tiden och det lär göra hårt på statskassan.
Ryska ekonomin kommer att få tuffa tider.

Ingen normalt funtad svensk stöder en skvatt galen diktator.
Slutsatsen är glasklar, du är inte svensk..alternativt en potentiell landsförrädare.
Citera
2022-09-24, 23:53
Avstängd
Citat:
Hur kan det inte vara krig när ma försökt sig på att marchera in i ett annat lands huvudstad? För övrigt en rysk specialitet, den här gången gick det inte (inte 1939 med Helsinki heller)
Finska vinterkriget har jag läst en del om och det är väl inte fullt jämförbart med omständigheterna runt Ukraina?
Att marschera in i huvudstäder vid krig är för övrigt strömmar en urgammal tradition i världens alla krig?
Citera
2022-09-24, 23:58
Avstängd
Citat:
Ingen normalt funtad svensk stöder en skvatt galen diktator.
Slutsatsen är glasklar, du är inte svensk..alternativt en potentiell landsförrädare.
Jag gör bara ett krasst konstaterande eller spekulation om du så vill.
När USA invaderade Irak trodde jag inte att Saddam skulle ha en chans. Det berodde inte på att gillade det som USA gjorde.
Citera
2022-09-25, 00:06
Medlem
Citat:
Finska vinterkriget har jag läst en del om och det är väl inte fullt jämförbart med omständigheterna runt Ukraina?
Att marschera in i huvudstäder vid krig är för övrigt strömmar en urgammal tradition i världens alla krig?

Det gör inte krigen rättfärdiga. I Rysslands fall aldrig faktiskt.
Citera
2022-09-25, 00:20
Avstängd
Citat:
Det gör inte krigen rättfärdiga. I Rysslands fall aldrig faktiskt.
Vem har påstått att det var rätt av Ryssland..inte jag iallafall.
Men man måste kunna diskutera omständigheter och förklaringar för att kunna lösa konflikter.
För att ta ett exempel, USA bombade Serbien i samband med Kosovokrisen 1999.
Det var i strid mot internationell rätt.
Borde då Serbien ha skickat långdistansrobotar (som de fått från Ryssland) på USA för att slippa ge upp eller förhandla?
I vissa fall är det omöjligt att kapitulera om alternativet är värre än ett krig i andra fall kan en fredlig kompromiss vara att föredra.
Det måste avgöras från fall till fall.
Citera
2022-09-25, 01:21
Medlem
Citat:
Ja, och detta arma rest-Ukraina blir isåfall ungefär som en fattig sydstat i USA, typ Mississippi år 1940 - med flertalet vanliga ukrainare där i rollen som de svarta (plus kanske en del importerade lantarbetare från Rumänien och Turkiet), kuvade både av en smal inhemsk oligark/thinktank-elit och av västliga/amerikanska ägare och militärer. Fortfarande utan något EU-medlemskap, med massiva skulder till väst (för alla vapen m m under kriget), låga skatter och en bakbunden statsförvaltning som varken kan eller vill göra speciellt mycket för den infödda befolkningen.

Grymhet är det ej i detta, blott aritmetik. (Viktor Rydberg, Den nya Grottesången)

- och det är för det här DN m fl skriker sig hesa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in