2022-09-24, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Återigen har Italien varit nettobetalare till EU hur länge som helst. Det är EU som behöver Italien inte tvärt om. Skulle Italien lämna är det snudd på god natt för EU. Då hade två av de fem stora lämnat unionen.

Och vad menar du med diktaturer? Italien är en liberal demokrati. Är väl snarast Ursula som diktatoriskt vräker ur sig hur folk enligt henne bör rösta i ett demokratiskt val.
Det är när B-laget (nettobidragstagarna)börjar lämna unionen som det blir godnatt för EU.Skuldslavar är en förbrukningsvara och nya , måste till för att hyerarkin med ett A-lag och ett B-lag , ska kunna upprätthållas.
Citera
2022-09-24, 19:08
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror att EU och dess medlemsstater måste bestämma sig, antingen blir EU ett enda land (som USA ungefär) eller så backar man tillbaka bandet och blir ett mer löst samarbets och frihandelsområde. Det här mellantinget med större ambitioner än man har organisation och mandat för är förödande för alla inblandade.
Håller med.

Stora oflexibla byråkratiska konstruktioner har väl aldrig fört mänskligheten framåt? Läs ex.vis Ryssland och 5 års planer. EU bromsar och kväver och är en extrem grogrund för korruption och noll insyn fast det såldes som "jätte transparant".

England och nu Italien visar att folk börjar se.
Citera
2022-09-24, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hur kan du läsa ut att jag är arg?
Tja, du kallar mig pappskalle, trots att du i grunden håller med om utträde som konsekvens, se nedan, och skriver FUCK OFF med stora bokstäver = skrika på internet? Men, visst, du är säkert lugn som en filbunke, vad vet jag.
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Självklart är det dags för att dra sig ur EU och satsa på goda handelsavtal med våra grannländer i Europa

Det som egentligen var tanken med EU från första början
Citera
2022-09-24, 19:12
Medlem
Bob-Dylans avatar
Den djupa staten exponerar sig mer och mer.
Citera
2022-09-24, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Bra, Italien lämnar EU, utmärkt. Hoppas Ungern följer efter. Mes Sverige kommer ju aldrig försöka stå på egna ben och hävda suveränitet, vi kommer fortsätta avveckla demokratin

Men finns det något sätt att inte vara helt och hållet med i EU men ändå ha fördelarna såsom frihandel och dylikt? Så man inte sugs ut på massa pengar i onödan. Vart går alla pengarna? Finns det något som kan redovisa alla miljarder länderna betalar in till EU? Jag vill inte att vi ska berika några redan rika miljardärer helt i onödan.

Brexit var inget att hurra om, tvärtom ansågs det riktigt dåligt såsom jag förstått det hela. EU behövs kanske men man borde revidera i systemet för detta här är inte alls ok.
Även om jag inte är så glad för extremhögern eller så(ingen sida är bra i extrem form). Demokrati är ju att man ska kunna rösta på vad man vill, det är snarare odemokratiskt att försöka "tvinga" någon rösta på något man anser är det rätta genom hotliknande tillmälen.
Citera
2022-09-24, 19:23
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKAEGR
Jag har anledning att tro att Ursula är knäpp i huvudet, för min del så framstår denna varning som desperation och hysteri.

Om några gynnas av att EU finns till så är det nog framför allt de Europeiska politikerna, oavsett färg.
Hon är helt maktfullkomlig, onåbar och helt verklighetsfrånvänd. Själva definitionen på hybris. Skulle vara intressant att få veta hur hon nått den maktposition hon har och vem som banat väg för henne.
Citera
2022-09-24, 19:25
Medlem
wwrs avatar
Så länge inga större media eller högre politiker vågar kritisera EU allvarligt så sitter vi där vi sitter, tyvärr.

Britterna kom ur fällan på bättre media. Se Guardian t.ex.

Detta hade förbjudits i Sverige:

https://youtu.be/85X4amM_rjY

Leyen är bara en symbol för organisationen som styrs av storföretagen som kontrolleras av USA och storfinansen. (Hennes familj tillhör den europeiska eliten. Släktskap går att spåra långt bak till samma förfäder som Boris Johnson. Boris är släkt med 10 amerikanska presidenter (och kommer från ryska judar).
Senast redigerad av wwr 2022-09-24 kl. 19:45.
Citera
2022-09-24, 19:28
Medlem
Har lite svårt att tänka på henne som en blåkopia av Putin. Det hon säkert avser är att Italien måste tänka på att dom inte äventyrar om principer EU står för och som varje land har lovat att följa. Alltför extrema höger eller vänsterpolitiker har ju som vana att tänja på det demokratiska begreppet för att skaffa sig egna politiska fördelar och makt. Men hur man röstar i ett medlemsland har givetvis inte EU med att göra det säger sig ju själv. Men den tråkiga och bakåtsträvande utvecklingen i Ungern där ju presenten blivit allt mer maktfullkomlig med hjälp av skattepengar från andra EU-länder är ju faktiskt en liten varningsklocka för unionen.
Men EU kommer ju bestå även om regelverk och stadgar kanske behöver reformeras i takt med utvecklingen. Snart kommer ju kanske Ukraina med och med en så kraftig utvidgning av unionen i yta och befolkningsmängd blir det givetvis en del nya utmaningar.
Citera
2022-09-24, 19:32
Medlem
Detta EU-spektakel ger verkligen CCCP vibbar. Ett land skall vara suveränt och makten skall utgå ifrån folket. Inte ifrån Von Der Leyen och hennes armé av ej folkligt valda, inkompetenta och kleptokratiska byråkrater vars enda uppgift är att skapa mer och mer byråkrati för att befästa sin egen position och överlevnad.

Hur mycket admin/byråkrati ger den här skitorganisationen upphov till? Hoppas Italien drar sig ur. Tredje gången krauterna förstör Europa nu får det för fan vara nog.
Citera
2022-09-24, 19:32
Medlem
Det där lär ju inte trigga italienare att göra tvärtom….
Citera
2022-09-24, 19:34
Medlem
SKAEGRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Hon är helt maktfullkomlig, onåbar och helt verklighetsfrånvänd. Själva definitionen på hybris. Skulle vara intressant att få veta hur hon nått den maktposition hon har och vem som banat väg för henne.

Ja, jag får intrycket att hon är fullständigt övertygad om något, exakt vad vet jag inte.
Citera
2022-09-24, 19:34
Medlem
RonPaul2008s avatar
Kolla vad hennes man håller på med, inte lite misstänksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in