Citat:
Ursprungligen postat av
stadatskrivbord
Bluetooth’s ljudkvalité är det inget fel på men bisarrt när det påstås att den skulle vara bättre än via sladd men det är helt klart betydelsefullt vad det är för kvalité på omvandlaren av digitala signalen till analoga signalen och en dålig omvandlare (DAC) kan självklart degradera signalen mer än Bluetooth gör eftersom det hjälper inte att ha en hundratusen kronors omvandlare i signalen om det också finns en omvandlare av riktigt dålig kvalité i kedjan.
Jag skulle säga att det för de allra flesta spelar det inte någon större roll om det är över Bluetooth eller en annan lösning för absoluta majoriteten hör inte skillnad, åtminstone inte ifall man inte A/B testar när man jämför.
För smidigheten och enkelhetens skull så rekommenderar jag dig att köra över Bluetooth men jag skulle ändå föreslå att du borde testa och jämföra för att se vad du själv tycker.
Om kvalité betyder allt så kan det kanske vara en god idé att strunta i BT och köra annat men det skulle allra troligast inte vara värt pengarna och den minskade rörligheten för 99,8% av alla casual-lyssnare.
Ifall du kan koppla din smartphone till din ljudanläggning utan att omvandla signalen till analog så kommer du såklart få ett ljud helt oförändrat, dvs samma 1or och 0or som skickas av AppleMusic/Spotify/mp3/Lossless som också tas emot av ditt ljudsystem eller din högtalare, där den digitala signalen omvandlas till analog signal i sista möjliga steget, alltså innan det ljuder ut genom högtalaren.
Har du då en 399 kronors högtalare med BT och aux är det ovan så jävla överdrivet att det blir irrelevant men har du ett lite finare ljudsystem så kan det spela roll (om än mindre än rummet och dess ”klang” som ljudet spelas i) för ljudet.
Insåg att det inte framgick riktigt vilken situation du befinner dig i men oavsett vad är ditt bästa verktyg för att avgöra om BT duger eller ej dina öron.
Jag anser att nu för tiden har vi så bra teknik att tillgå att det för oss flesta inte spelar någon större roll så länge som man undviker köpa det absolut billigaste ”skräpet” (typ en kinesisk kopia av en redan billig pryl, där de kanske bytt ut 100 kronors DAC-chippet mot något 5-20 kronors chip) men det beror sjävklart på situationen för det finns scenarion där man kan behöva högre kvalité på grejerna.
Edit: Jag såg ditt senaste inlägg och skulle säga såhär att YouTubes komprimering degraderar / försämrar ljudet märkbart mer än jag upplevt att Bluetooth gör så ifall ljudkällan är YouTube så spelar det ärligt talat inte jättemycket roll ifall du kör BT eller Aux.
Jag kan alltså också lyssna på musik från YouTube, så menar inte det är fel med det men för min del handlar det om musik som inte finns på andra plattformar. Jag tror ärligt talat att det inte riktigt spelar någon roll hur du överför musiken till högtalaren ifall det är från YouTube (kanske har de förändrat något nyligen som jag inte känner till och som gjort att komprimeringen nu för tiden är bättre och kvalitén bättre behålls.
Får jag fråga varför du ska byta ut din JBL 310 mot JBL 1000? Lyssna för guds skull innan du köper något nytt och läs igenom lite recensioner från både vanligt folk och audiophiles så du inte köper nytt i onödan! Högre volym, mer bas och till viss del också bibehållen klarhet i musik oavsett hög eller eller låg volym kan såklart enbart uppnås via större högtalare (eller snarare högtalarelement) men oftast kan dessa högtalare trycka på rätt bra enligt min erfarenhet och är det inte ett rave/stamp i skogen de ska användas till tror jag din JBL 310 duger bra ändå och annars kan du säkert hitta en begagnad till salu och koppla ihop dem till två högtalare och på så vis få mer kräm ur dem men det kanske finns andra anledningar till att du vill uppgradera? Inte meningen att spräcka ditt konsumtionsrus men jag menar bara väl och vill bara se till att du lägger dina slantar på något som ger dig ditt önskade resultat och inte bara på någonting dyrare eller nyare.
Det visade sig att mina gamla mobiler som har aux utgång inte funkar alls längre.
Så jag kan inte köra med en aux sladd mellan mobil och högtalare.
Jag vill uppgradera högtalare eftersom jag inte gillar känslan av att det finns något större och bättre. Jag måste alltid ha det bästa, så länge det inte handlar om svindyra saker som bilar, för då har jag ju inte råd.
Jag vet att det är dumt och onödigt, men jag kan inte hjälpa det.