2022-05-25, 22:33
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syster-Smisk
Men sluta tramsa nu, tror du jag hittar på om hur datorsystem används...🤦🏻‍♀️
Du kan googla tills fingrarna blöder om du vill men det faktum att du inte verkar jobba i vården själv, annat än som undersköterska möjligen, och det faktum att jag jobbat som ssk i 18 år, i både region, kommun och privat och har stor erfarenhet av de olika system som används och HUR de används.

Även inom primärvården står aktuella ordinationer i Pascal.

Och huruvida Pascal än används eller inte så registreras läkemedelsförskrivning i det nationella läkemedelsregistret, som jag även skrivit om.
Så att dölja sina läkemedel mellan olika vårdinsatser är svårt, och det är trots allt det frågan berör.

Du kan ju googla lite om det också. 💁🏻‍♀️

Att slå varandra i huvudet med titlar är helt meningslöst eftersom ingen kan kolla det.

Alla som vill veta som svamlar kan helt enkelt googla "läkemedel Pascal" och enkelt avgöra om det är ett allmänt system för att hantera patienters läkemedelsordinationer eller om det bara är för dospatienter.

Jag har givit dig chansen att producera något mer än rena påståenden men den tar du inte. Istället fortsätter du bara med det meningslösa "jag är minsann sjuksköterska så jag har rätt". Kom med en vettig länk som stödjer dina påståenden istället.
Citera
2022-06-11, 02:09
Medlem
Demyxs avatar
Huruvida Pascal används för att förskriva läkemedel utöver Apodos vet jag inte, men däremot så kan man i Pascal se en förteckning över alla läkemedel som expedierats på något apotek under en viss tidsperiod (tror det är 1.5 år, men vet inte säkert på rak arm). Dvs om du hämtat ut ett recept i Skåne så kan man se vad du hämtat ut, vilket datum, hur stor förpackning, och vem som förskrivit det, oavsett om du sitter i Skåne eller Lappland eller någon annan plats däremellan. Med andra ord fungerar det på samma sätt som det nationella läkemedelsregistret.

Hur kommer det sig att TS vill veta? Vad gör det om en privatläkare kan se vad en läkare inom regionen har förskrivit? Det är väl guld värt om denne kan se vilka andra läkemedel du som patient har, så att du inte får någonting nytt förskrivet som interagerar på ett negativt sätt med dina övriga mediciner?
Citera
2022-06-11, 20:00
Medlem
Syster Smisk är ut helt i spenaten och cyklar kring datasystemens användning. Som så många andra sjuksköterskor så befinner hon sig på helt fel ställe på Dunning-Krüger-kurvan. Alltså - rätt okunnig men otroligt kaxig.

Pascal används för att förskriva läkemedel till patienter som har dosläkemedel. Sen finns det vissa andra funktioner kopplade dit - men nej, du kan inte se samtliga recept som någon har där.

Men svaret på grundfrågan är ändå: Ja, sedan i november har vi Nationell Läkemedelslista. Därmed så har alla läkare möjlighet att se alla dina förskrivna läkemedel (nej syster Smisk - det har man inte kunnat via Pascal tidigare,du behöver inte ens försöka protestera för du har fel). Det går även att se vilka läkemedel som du har hämtat ut (okej - just det har man kunnat komma åt VIA Pascal, men inte i själv Pascal, tidigare).

Detta görs via en extern funktion som heter Förskrivningskollen. Alla läkare kommer åt denna. Men du måste ge ditt medgivande för att de ska få titta. Det går att titta ändå, men det är olagligt och du kan dessutom själv kontrollera vilka som kollat. Du kan även själv spärra dina recept så att de inte syns. Det syns däremot ATT du har spärrat och det framgår särskilt om du spärrat recept på särskilda läkemedel (narkotika/doping)
Citera
2022-06-11, 22:05
Medlem
Port-charlottes avatar
"doktorshopping" fungerar inte längre, alla kan se allt ,de reagerar tillochmed på apoteket om nått ser konstigt ut.du får vända dig till flugsvamp istället ,som oss andra
Citera
2022-09-24, 07:03
Medlem
Oj oj oj, va ni kan! Jag håller med ”klapp-mungon” till 100% i det hen skriver. ”Syster-smisk” har många fel. Som van doktorsshoppare sedan 10 år tillbaka så har jag lärt mig de flesta system. Tilläggas ska sägas att jag än idag har tre olika förskrivare av både Pregabalin och Oxynorm. Två är privata och en är på ”min” VC där jag varit listad sedan 10 år ungefär.

De ena privata kommer inte åt NPÖ då de själva uttryckligen sagt det till mig, och vid ett tillfälle bett mig ta med utdrag över ”uthämtade läkemedel”. Det fixade jag med lite klipp och klistra i min egen dator innan de överlämnades😁 Den andra privata har samma problem men har inte efterfrågat några papper. Slutligen så tittar inte min läkare på VC i några system heller då denne efter 5 år ihop med mig och min smärtproblematik verkar lita på mig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in