2022-09-23, 22:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Men det är rimligt att be någon titta på en 40 minuter lång reklamfilm?
I det här fallet argumenterade jag inte för något utan rekommenderade det till honom och de som är intresserade av innovation. Om man inte vill titta så är det fine med mig.

Bra försök annars...

2022-09-23, 22:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
I det här fallet argumenterade jag inte för något utan rekommenderade det till honom och de som är intresserade av innovation. Om man inte vill titta så är det fine med mig.

Bra försök annars...

Jag kollade ett par minuter tidigare. Han står och blåljuger (bl a att betalningsnätverk inte har utvecklats alls på över 50 år, det har ju fffffuuuuu nyligen förklarat för dig att det inte stämmer) och använder "fuck" och "shit" konstant. Känns sådär seriöst.

Varför rekommenderar du att folk lägger sin tid på detta?

Är det här din enda källa till kunskap om hur betalningar fungerar? En snubbe i keps som svär och inte vet någonting om hur saker faktiskt fungerar (och som vill sälja sin egen bluff till produkt).
2022-09-23, 22:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag kollade ett par minuter tidigare. Han står och blåljuger (bl a att betalningsnätverk inte har utvecklats alls på över 50 år, det har ju fffffuuuuu nyligen förklarat för dig att det inte stämmer)
Du borde kollat lite mer, för han nämner att det har utvecklats, men bara på användarsidan, inte bakomliggande system.

Citat:
Är det här din enda källa till kunskap om hur betalningar fungerar? En snubbe i keps som svär och inte vet någonting om hur saker faktiskt fungerar (och som vill sälja sin egen bluff till produkt).
Det är ett exempel hur man kan göra innovationer om systemen man ersätter är gamla nog. Du hade nog lärt dig ett och annat om du kollade mer än "ett par minuter".
Det fungerar redan idag, så det finns inte så mycket du kan säga om det faktiskt...
2022-09-23, 22:59
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Jag har länkat den ett par gånger. Den är från i våras när han presenterar Strike som alternativ till klassiska systmet.

Den är 40 minuter, och börjar med en snabb historik, men servärd om man gillar innovation.

https://youtu.be/dD2-T7TX2rk?t=96

Jag har kollat lite runt 21 och 27 minuter.

Alltså såhär:

Om cashapp kan kreditera ett konto (butikens) på en bank inom sekunder så betyder det att cashapp har konto i den banken eller att de har konto i en annan bank som är uppkopplad mot samma betalningsnätverk som butikens bank, samt att det nätverket erbjuder realtidsbetslningar.

Ett exempel på ett sånt nätverk är BiR, som Swish bygger på.

Alternativt så är det inte ens så, utan bara ett internt kontosystem inom Strike och det är där butiken ”ser betalningen”.

Bitcoin har absolut inget med saken att göra. 0%
2022-09-23, 23:01
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du borde kollat lite mer, för han nämner att det har utvecklats, men bara på användarsidan, inte bakomliggande system.

(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot

Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
VISA, MC och Amex har egna system som delvis bygger på samma standard, men de processas separat (på vissa marknader går delar av flödena gemensamt). De flyttar pengar mellan konton med kortnummer som referens.

Apple Pay är ju bara ett sätt att förvara sitt kort.

Swish processas i ett system hos Bankgirot som heter BiR (Beralningar i Realtid), det ska dock flyttas - tillsammans med annat - till en ny Nordisk plattform hos ett företag som heter P27 (Googla). I BiR/Swish flyttas pengar mellan konton med telefonnummer som referens.

PayPal integrerar ju med en massa olika lösningar för att kunna föra över pengar till olika konton med mailadress som referens.

Så nej. Det var nästan inte alls som du sa. Och inget är från 1949, jag tror att du refererar till när Diners startade?
2022-09-23, 23:03
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin har absolut inget med saken att göra. 0%

Precis, det här känns bara som ett korkat och ohederligt sätt att blanda in bitcoin (och bluffen tether) i något där det inte tillför ett skvatt för att ge det legitimitet.
2022-09-23, 23:18
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Precis, det här känns bara som ett korkat och ohederligt sätt att blanda in bitcoin (och bluffen tether) i något där det inte tillför ett skvatt för att ge det legitimitet.

Ja. 100% ingen som helst tvekan. Inte bara att det ”inte tillför” något. Det är inga Bitcoin inblandade i den processen de har satt upp för att få det där att fungera. Alls.
2022-09-23, 23:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja. 100% ingen som helst tvekan. Inte bara att det ”inte tillför” något. Det är inga Bitcoin inblandade i den processen de har satt upp för att få det där att fungera. Alls.

Mja, de har tvingat in lightning mitt i betalningsflödet fast det inte tillför något. Man skulle lika gärna bara kunna debitera och kreditera konton inom samma bank som du säger.

Och man får (i vissa fall?) ta emot betalningen i tether. Varför någon nu skulle vilja ha det.
2022-09-23, 23:27
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ok vi säger så och avslutar vi diskussionen där. Orkar inte…

Men vad är det du inte orkar?

Alltså tänk efter själv.

1: Kunden har redan ”skickat pengar” till cashapp, alltså till ett bankkonto som cashapp har.

2: kunden instruerar cashapp att kreditera butikens konto (i appen via QR-koden).

3: cashapp krediterar butikens konto. Går det direkt så är det u samma bank eller genom ett realtidsbetalnkngssystem

4: cashapp räknar av beloppet från den skuld man hade till kunden

Inga Bitcoin behövs. Jag är ledsen.

Han ljuger som en häst travar. Precis som Klarna som låtsades att de hade hittat på något nytt när allt de gjorde var att de gav ut konsumentkrediter och skickade fakturor.
2022-09-23, 23:29
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Mja, de har tvingat in lightning mitt i betalningsflödet fast det inte tillför något. Man skulle lika gärna bara kunna debitera och kreditera konton inom samma bank som du säger.

Och man får (i vissa fall?) ta emot betalningen i tether. Varför någon nu skulle vilja ha det.

Hur har de blandat in lightning..? Vet du och kan förklara?
2022-09-23, 23:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hur har de blandat in lightning..? Vet du och kan förklara?

Jag har förstått det lite kortfattat som så att strike tar dina pengar, "konverterar till bitcoin" och för över dem till sig själva över lightning, och sedan konverteras de tillbaka till pengar vid destinationen (eller eventuellt till tether tydligen, som sagt). Men det hela kräver som du säger att de egentligen har riktiga bankkonton som debiteras och krediteras vid respektive ändpunkt. Strike hade lika gärna bara kunnat ändra lite rader i en databas och åstadkomma samma sak.
2022-09-24, 02:12
Medlem
Citat:
”Någon” har garanterat påstått det.

Så du menar att ”vanliga människor” inte ens ska ha en Botcoinplånbok? Utan de ska nöja sig med att ha en skuld i Bitcoin registrerad i någon annan teknisk konstruktion?

Det känns liksom som en helt annan sak?

Citat:
En skuld är i ekonomi en legal förbindelse att gäldenär betala en summa pengar till borgenär som äger fordran, ofta inom visst datum, förfallodagen.
(Wikipedia)

Kan du utveckla hur du tänker när du ser bitcoin på lightninglagret som "skulder"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in