2022-09-23, 15:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
”Någon” har garanterat påstått det.

Så du menar att ”vanliga människor” inte ens ska ha en Botcoinplånbok? Utan de ska nöja sig med att ha en skuld i Bitcoin registrerad i någon annan teknisk konstruktion?

Det känns liksom som en helt annan sak?

Det skulle kunna bli så att alla "lever" i Lightning lagret (eller alternativt lager) oavsett om dom vet om det eller inte. Dvs dom får sin lön i detta lager och dom spenderar från detta lager. Vill dom, så kan dom flytta sitt innehav till blockkjedjan, om dom finner anledning för det, men det behöver inte nödvändigtvis vara nödvändigt för att klara av sin vardagsekonomi.

Om det blir så här, vet jag inte, men jag ser inget som säger att det är en omöjlighet.

Ps, blir inte förvånad om vi är kollegor....
2022-09-23, 15:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, men vad händer om priset rasar och 100 000 personer vill sälja samtidigt?

Min gissning är att transaktionsavgiften skulle rusa till nivåer som gör att hela systemet kollapsar.
Den frågan är väl lika relevant för Bitcoin som för aktier, fonder, obligationer och allt annat?

I en hyperbitcoiniserad värld där dollar är ett minne blott, så frågar jag mig dock vad Bitcoin skulle rasa mot?
2022-09-23, 16:32
Avslutad
Citat:
”Någon” har garanterat påstått det.

Så du menar att ”vanliga människor” inte ens ska ha en Botcoinplånbok? Utan de ska nöja sig med att ha en skuld i Bitcoin registrerad i någon annan teknisk konstruktion?

Det känns liksom som en helt annan sak?

Ser inget problem med att ha en bitcoinplånbok nu? En transaktion är väl på $1 eller något.
2022-09-23, 16:48
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Ser inget problem med att ha en bitcoinplånbok nu? En transaktion är väl på $1 eller något.
Just nu ja. Har varit mycket dyrare. Dessutom är en dollar ganska mycket om det rör sig om småtransaktioner. Tur vi har lightning som kebabmedpommes tycker funkar klockrent nu och upp till en miljon noder ❤️
2022-09-23, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Just nu ja. Har varit mycket dyrare. Dessutom är en dollar ganska mycket om det rör sig om småtransaktioner. Tur vi har lightning som kebabmedpommes tycker funkar klockrent nu och upp till en miljon noder ❤️

Ja allt kommer väl inte på en räkmacka. Minns förr när man inte ens fick göra köp med Visa om man köpte för under 100 kronor på de flesta ställena.
2022-09-23, 17:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Det är billigare att göra en Bitcoin on-chain transaktion på 1 miljon än ett AMEX köp på 250 kr...
2022-09-23, 21:32
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Vem har påstått det?

Man kan välja själv hur man vill förvara sina btc. Vissa kommer ha egna wallets, andra inte. Inget fel i det.

Vad händer om alla ska plocka ut sina SEK i kontanter imorgon? Betydligt värre grejer. Bitcoin fixar det.

Varför skulle alla vilja ta ut sina svenska kronor i kontanter? De går ju att köpa och sälja varor och tjänster med ändå?

Bitcoin går inte att använda om blocken blir fulla.

Förstår du problemet som uppstår om många vill sälja Bitcoin samtidigt?
2022-09-23, 21:45
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är billigare att göra en Bitcoin on-chain transaktion på 1 miljon än ett AMEX köp på 250 kr...

Alltså det är två helt olika saker. Amex är en kredit som du kan hända för i alla olika butiker som har valt att erbjuda sina kunder tjänsten att handla med Amex. Handlaren tycker att det är värt det för att få fler kunder. Handlaren betalar 4% i avgift och kunden får tillbaka 3%. Smart affärsidé som man kan ogilla (precis som Klarna som jag hatar).

Det är dock inte alls en valuta och inte heller en ”betalning”. Du kan inte skicka pengar till en kompis med ”Amex” och skulle du kunna det så skulle du inte skicka ”Amex”.

En lite mer rättvisande (men fortfarande äpple/päron) jämförelse vore en betalning med ett vanligt bankkort kopplat till ett konto. Det kostar vanligtvis någon krona i fast kostnad.

Men jag fattar inte varför ni tjafsar om det här?
2022-09-23, 21:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Handlaren betalar 4% i avgift och kunden får tillbaka 3%. Smart affärsidé som man kan ogilla (precis som Klarna som jag hatar).
Jag hade Amex ett par år. Fick massa gratis poäng när jag flög men det bästa jag kunde göra för dessa poäng var att betala årsavgiften. Tillslut så räckte inte poängen till det, så då sade jag upp kortet för jag ville inte betala 350kr i årsavgift.
Visst hade jag kunna fått bra rabatt på hotellrum i Berlin eller Köpenhamn en tisdag mitt i veckan, men det var ju under förutsättning att man var i någon av städerna i fråga till att börja med...

Så det där med att man "får tillbaka 3%" är en sanning med modifikation.

Hade du kollat Jack Mallers presentation, varför Strike är så mycket bättre alternativ?
Senast redigerad av Leaston 2022-09-23 kl. 21:58.
2022-09-23, 22:04
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Jag hade Amex ett par år. Fick massa gratis poäng när jag flög men det bästa jag kunde göra för dessa poäng var att betala årsavgiften. Tillslut så räckte inte poängen till det, så då sade jag upp kortet för jag ville inte betala 350kr i årsavgift.

Så det där med att man "får tillbaka 3%" är en sanning med modifikation.

Hade du kollat Jack Mallers presentation, varför Strike är så mycket bättre alternativ?

Jag kollade på att skaffa ett Amex för ett per veckor sen och det verkade inte värt det. Men det är inte riktigt en rimlig kritik av hela ”banksystemet”.

Nix inte sett.
2022-09-23, 22:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Nix inte sett.
Jag har länkat den ett par gånger. Den är från i våras när han presenterar Strike som alternativ till klassiska systmet.

Den är 40 minuter, och börjar med en snabb historik, men servärd om man gillar innovation.

https://youtu.be/dD2-T7TX2rk?t=96
2022-09-23, 22:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag har länkat den ett par gånger. Den är från i våras när han presenterar Strike som alternativ till klassiska systmet.

Den är 40 minuter, och börjar med en snabb historik, men servärd om man gillar innovation.

Citat:
Det inte att argumentera för något genom att helt sonika be den andra läsa massa olika artiklar.

Men det är rimligt att be någon titta på en 40 minuter lång reklamfilm?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in