Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Problemet är att det inte räcker med lilleputt. Han är omgiven av en sfär av likasinnade (eller värre) som kontrollerar all militär och politisk makt. Och som om inte det var nog så befolkas Ryssland av en majoritet våldsfixerade osäkra manschauvinister med trånga skor, små ”näsor” och stora egon.
Jag tror att det går att ta bort de flesta ur den styrande klassen. Västs militära överlägsenhet är markant. De senaste 10 åren har väst investerat +10 000 Miljarder € i militären, medan Lilliputin mäktat med 600 miljarder usd. Ryssarna har inte en chans. Det som LillePutin sysslar med är infantilt.
Ukraina har inte de bästa vapensystemen ännu och de har inte tillräckligt av de som de redan fått.
Ukraina har fått ett litet antal medeldistansrobotsystem som kallas Lockheed Martins Himars, från USA, det har ökat deras räckvidd till 80 km. Tidigare hade de 100-tal haubitsar som USA skickade av modell M777 20-30 km som max. Himars är ett fint system som förändrat krigslyckan för Ukraina, men som sagt, det är inte många de har. Ryssarna har dock inget som kan matcha.
Högt upp på Ukrainas önskelista står svenska BAE Bofors Archer som är en utvecklad variant av artilleripjäsen Haubits 77B, där pjäsens överlavett har monterats på en terrängvagn. Den kan fjärrstyras från förarhytten och spara tid. Den är utvecklad av Bofors speciellt för ett krig mot Ryssland och är väl beprövad. Finns bara 48 st tillverkade dessvärre, men 10 stycken Archer skulle kunna sopa bort en hel mängd ryssar.
Ukraina är sugna på ett Långdistanssystem från USA, men de har inte fått något, ej heller några jetfighters från Polen osv. Jag har dock för mig att Sverige skickat Saab Robot 57, vilket är en handhållen pansarbrytande robot.
Ukraina har ej heller Patriot som klarar av att skjuta ner ryska ballistiska robotar. Det har Sverige.
Det finns mkt vapen som Ukraina inte har, och alla är bättre än något som ryssarna någonsin byggt. Det enda som ryssarna kan matcha är antal soldater. Och det kommer att kosta många kulor för väst att skjuta sönder ryska fyllon som marscherar. Men skulle väst kliva in på riktigt är LillePut och hans gäng med klantskallar vara utraderade inom ett dygn och fyllskallarna slipper marschera. LillePut är dead man walking.