2022-09-23, 17:04
Medlem
Tänkte på detta...

Kan jag starta ett bemanningsföretag, och hyra ut mig själv till det företag som jag jobbar hos just nu?
Citera
2022-09-23, 17:10
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Tänkte på detta...

Kan jag starta ett bemanningsföretag, och hyra ut mig själv till det företag som jag jobbar hos just nu?

Ja, bara ansöka om F-skatt sedel och sen köra på
Citera
Medlem
Klart du kan, har en kompis som gjorde så. frågan är bara om dom vill anställa dig på det sättet?
Citera
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
Självklart, du kan hyra ut dig själv som konsult. Se dock till att ta riktigt bra betalt 700-1000 kr i timmen. Eftersom du kan få gå på dagen.
Citera
2022-09-23, 17:16
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Tänkte på detta...

Yes. En fd kollega gjorde precis detta.
Han frågade mig om jag ville hänga på men jag sade nej.
Konsult inom it-säkerhet, hur spännande lät det?

Idag har han ett trettiotal anställda och tjänar miljoner.
Citera
2022-09-23, 17:18
Medlem
Mingla101s avatar
Har själv tänkt det här, iom uthyrningsföretagen tar ungefär 100% mer betalt än en anställd på företaget man jobbar på.
Varför gör inte alla som TS i så fall ?
Citera
2022-09-23, 17:18
Medlem
Trollet420s avatar
Började själv så på byggfirmorna tills jag tog hem allt och började skapa egna jobb
Citera
2022-09-23, 17:23
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Har själv tänkt det här, iom uthyrningsföretagen tar ungefär 100% mer betalt än en anställd på företaget man jobbar på.
Varför gör inte alla som TS i så fall ?

Alla orkar inte driva ett företag samtidigt som du jobbar i princip som anställd, plus många "förmåner" anställda har som föräldraledighet, "billig" pensionsförsäkring osv osv... Får du ju fixa själv.

Om man har "drivet" och vill jobba som "anställd" med fler risker så varför inte... Vissa vill nog bara gå upp på morgonen "jobba" och sedan släppa jobbet samt ha sina 5 veckor semester och ändå ha tillräckligt med pengar..

Det är lite risk/reward grej... du kan tjäna mycket mer pengar, men risker en del också...
Citera
2022-09-23, 17:29
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Alla orkar inte driva ett företag samtidigt som du jobbar i princip som anställd, plus många "förmåner" anställda har som föräldraledighet, "billig" pensionsförsäkring osv osv... Får du ju fixa själv.

Om man har "drivet" och vill jobba som "anställd" med fler risker så varför inte... Vissa vill nog bara gå upp på morgonen "jobba" och sedan släppa jobbet samt ha sina 5 veckor semester och ändå ha tillräckligt med pengar..

Det är lite risk/reward grej... du kan tjäna mycket mer pengar, men risker en del också...

Vet inte vad för "risker" du ser, jag ser det som en möjlighet att få lite mer pengar för din arbetade tid
Citera
2022-09-23, 17:31
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Tänkte på detta...

Verkar som du fått lite tokiga svar i tråden.

Så länge ditt företag bara hyr ut dig själv så är ditt företag inget bemanningsföretag.

Däremot kan du förstås sälja dina timmar som konsult. Ditt företag kommer dock inte vara ett bemanningsföretag, du kan inte gå med i bemanningsföretagens arbetsgivarförening och de regler som gäller för dessa kommer inte gälla för dig.
Citera
2022-09-23, 17:38
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Vet inte vad för "risker" du ser, jag ser det som en möjlighet att få lite mer pengar för din arbetade tid

Du har ingen familj antar jag?

Ser du inga risker alls så kör hårt! Det finns pengar att hämta! men tro inte du jobbar 8-17, 5 dagar i veckan... 8-20, 6-7 dagar i veckan :-) men jovars det kan bli mycket pengar!
Citera
2022-09-23, 17:54
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Du har ingen familj antar jag?

Ser du inga risker alls så kör hårt! Det finns pengar att hämta! men tro inte du jobbar 8-17, 5 dagar i veckan... 8-20, 6-7 dagar i veckan :-) men jovars det kan bli mycket pengar!

Jag har ingen egen familj nej. Men om du kan fakturera företaget du jobbar åt, 100% extra som bemanningsföretag, vart skulle dom pengarna gå om du jobbar för ditt egna företag. Hos dig själv va ?
Vart ligger risken ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in