2022-09-23, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Alla länder som måste importera energi och mat är dom största förlorarna i det här spelet.

Nejdå ingen fara. Jämför med Ryssland som började på en dålig nivå och kommer sjunka till en sämre på så många sätt. Att världen gör sig av med beroende av Ryssland svider lite just precis nu. Till sommaren är det glömt.
Citera
2022-09-23, 07:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Österrike och Schweiz är fortfarande neutrala.

Alliansfria menar du. Och de är inte en gräns bort från Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Och Ukraina hade kunnat vara neutralt också men de valde krig.

Nej de är alliansfria och blev angripna när Ryssland valde krig.
Citera
2022-09-23, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det tåget lämnade nog stationen i våras. Zelensky erbjöd ju sig att möta Putin i början av kriget (flera gånger) och "fixa fred", men Putin tog inte invitationen. Då var Zelensky svagast, och Putin starkast. Kan tänka mig att Zelensky var redo för eftergifter.

Har hänt ett och annat sen dess, och Zelensky tänker idag inte ge en meter utav Ukraina idag. Och som det ser ut, så förstår jag honom. Tror inte heller att Ukrainas folk, är sugna på att ge ens sina smutsiga underkläder till Ryssland.

Någon gång kommer det ju förhandlas. Då är det bra att Ryssen vet att det gick dåligt att anfalla andra länder. Eftersom UA strider med hjälp utifrån kan de inte bestämma allt själva.
Citera
2022-09-23, 07:47
Medlem
Jag hoppas att jag har fel men det verkar som att Putin just nu bara letar efter en ursäkt till att få använda kemiska vapen och massförstörelsevapen. Gör han något av det så kommer Nato ingripa och då smäller det.

Nu börjar ”folkomröstningarna” för de fyra ryskockuperade territorierna. När detta genomförts kommer Ryssland att se det som en attack mot Ryssland när Ukraina försöker återta vad som är deras, och då försvara sig med alla tänkbara medel som de så fint uttryckte det.
Citera
2022-09-23, 07:49
Medlem
hashs avatar
Jag läste någonstans att en "Delvis mobilisering" är en mobilisering som har ett slutdatum.
Utskickade inkallelseorder har inte några datum för hur länge det gäller, då är det inte en delvis mobilisering längre det handlar om.

Förmodligen kommer fler än dessa 300k få tjänstgöra än vad som har uppgivits.
Iaf i Putins drömmar
Citera
2022-09-23, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jo, jag såg videon.
Har sett videos granatexplosioner i Donetsk city som påstås vara 155mm men uppenbarligen är något betydligt mindre och knappast inom ukrainskt skotthåll.

Jag är benägen att tro att separatisterna beskjuter civila i Donetsk city. Det är nog en hel del som de gjort själva för att sedan anklaga Ukraina för.
Butterflyminorna i Donetsk city var också med största sannolikhet utspridda av separatisterna. McBeth avfärdade att Ukraina skulle kunna ha gjort detta av rent tekniska skäl.

Jag gjorde militärtjänsten i artilleriet. Två gånger under våra övningar så missförstod pjäsnissarna antalet laddningar de skulle ladda med. Med säkerhetsavståndet i fredstid så ska det inte spela någon roll även om de var nära en gång att träffa en båt I Men i krig är det säkert mer vanligt.

Det sovjetiska artilleriet hade en taktik att ha krypande eld framåt men att fortsätta skjuta även när egna trupper hade nått fiendens linjer. Deras artilleriobservatörer låg även i riskzonen mer ofta än västs. Det hör kanske inte hit nu. Det visar dock att de struntade i egna människoliv. Jag vet inte om det tankesättet finns kvar. Jag gissar att det gör det. Då det tar lång tid innan ränderna går ur.

Sedan har ryssarna i detta krig använt sitt artilleri som att de ska just storma Berlin 1945. Det innebär att pjäserna börjar bli sämre och att de kanske börjar använda laddningar som inte är så bra. Det finns ju flera videos på ryska pjäser, som har exploderat, och att det endast en i pjäsbesättningen står kvar vid avfyrning. Jag gissar att de inte längre litar på sin utrustning. Skjuter man upp till 20 000 (inte 50 000) per dygn med de pjäserna ryssarna har, så talar sannolikheten att x skott går fel.
Citera
2022-09-23, 07:55
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Russia, Makhachkala. Men are being taken to war as their wives and mothers wail.
https://twitter.com/InsiderEng/status/1573037261368737792

Blir nog inte sista gången de gråter över sina makars och söners bittra öde.

Hjärtskärande på alla sätt även om man avskyr Ryssland. Allt på grund av diktatorn Putin.
Citera
2022-09-23, 07:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Känns som att Ryssland inte kommer räknas som en militär stormakt längre efter detta krig. Snart har man bara kärnvapen kvar att använda.

Putin har verkligen missbedömt Ukraina och sin egen styrka. Säkerligen räknade han med att kunna överta landet endast med hot och vapenskrammel. Nu håller han på att åka på stryk istället.

Hoppas verkligen någon i Ryssland tar en för laget och sätter en kula i Putins huvud och får slut på detta.
Citera
2022-09-23, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Palme var tidvis amerikansk spion. Vi har varit under USA:s atomparaply sedan 1953. Vårt försvar uppbyggt så att vi förväntades hjälp från väst och de förväntades att vi skulle hålla emot horderna från öster.

När Palme var ute och demonstrerade emot julbombningarna hade svenska ambassaden i Hanoi order av Palme att bedöma bombskadorna åt amerikanerna i Hanoi, så USA skulle veta vad de skulle bomba.

Sverige kan i visa fall varit mer i NATO än andra NATO-medlemmar under Kalla Kriget. Sverige har alltid vetat var fienden är. Jag gissar att du inte fick eller göra lumpen. Du är fruktansvärd naiv.

Varför Sverige, Europa och världen reagerar över Putins tilltag i Ukraina? Han bryter fundamentalt emot en princip som har varit gällande sedan 1648. Vi i Europa har haft svårt att leva efter den till slutet av WWII. Sen har det ganska bra.

Nu kommer amerikahatarna från Sverige, Serbien och mm. bröla ut sitt amerikahat. USA har aldrig brutit emot det så fundamentalt som ryssarna gör nu. Jag kan förstå att om man kommer från Ryssland, Serbien, Mö eller Sydamerika att man kan vara sur på Amerika stödja Ryssland Men USA var en hjälp i avkolonisering i världen.

Vi var under kärnvapenparaplyet fram till 70 - 80 någon gång. Inte nu.
Citera
2022-09-23, 07:59
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Så underbartat se. Förrådspersonal som spöar skiten ur ryssen. Det är verkligen ingen brist på fighting spirit.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1572970811408924672?t=oIURf1Nq0tpbH6vYXWCl-w&s=19

Bara för att dom är supermotiverade att försvara sitt älskade land. Vilket ryssar som nu skickas dit inte är. Kommer att komma videos på russlakt igen. Men skillnaden den här gången blir att allmänheten i Ryssland kommer att bli medvetna och reagera istället för att blunda eller låtsas inte bry sig, när nära o kära slaktas för ”Putins krig”
Citera
2022-09-23, 08:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag hoppas att jag har fel men det verkar som att Putin just nu bara letar efter en ursäkt till att få använda kemiska vapen och massförstörelsevapen. Gör han något av det så kommer Nato ingripa och då smäller det.

Nu börjar ”folkomröstningarna” för de fyra ryskockuperade territorierna. När detta genomförts kommer Ryssland att se det som en attack mot Ryssland när Ukraina försöker återta vad som är deras, och då försvara sig med alla tänkbara medel som de så fint uttryckte det.

Det låter läskigt men absolut inte otänkbart tyvärr. Putin för krig på många olika flanker och just nu är det som du säger, han vill använda det tyngre artilleriet. Hoppas verkligen att det finns råg i ryggarna på personerna som ska trycka på knappen så de kan vägra och säga nej.
Citera
2022-09-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Alla länder som måste importera energi och mat är dom största förlorarna i det här spelet.

Resten av världen gör sig av med Ryssland (1.6% av världens BNP och inga varor eller teknik som någon annan vill ha), Ryssland gör sig av med alla möjligheter att på ett fungerande sätt sälja det enda dom har (råvaror) och blir avskurna från en omvärld som redan ligger långt framför. Två månader i vinter blir det lite högre räkningar här. Ryssland går (självvalt) in i decennier av tråkigheter. Ingen är förvånad, alla känner igen mönstret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in