Citat:
Ursprungligen postat av
Spugge
Jo, jag såg videon.
Har sett videos granatexplosioner i Donetsk city som påstås vara 155mm men uppenbarligen är något betydligt mindre och knappast inom ukrainskt skotthåll.
Jag är benägen att tro att separatisterna beskjuter civila i Donetsk city. Det är nog en hel del som de gjort själva för att sedan anklaga Ukraina för.
Butterflyminorna i Donetsk city var också med största sannolikhet utspridda av separatisterna. McBeth avfärdade att Ukraina skulle kunna ha gjort detta av rent tekniska skäl.
Jag gjorde militärtjänsten i artilleriet. Två gånger under våra övningar så missförstod pjäsnissarna antalet laddningar de skulle ladda med. Med säkerhetsavståndet i fredstid så ska det inte spela någon roll även om de var nära en gång att träffa en båt I Men i krig är det säkert mer vanligt.
Det sovjetiska artilleriet hade en taktik att ha krypande eld framåt men att fortsätta skjuta även när egna trupper hade nått fiendens linjer. Deras artilleriobservatörer låg även i riskzonen mer ofta än västs. Det hör kanske inte hit nu. Det visar dock att de struntade i egna människoliv. Jag vet inte om det tankesättet finns kvar. Jag gissar att det gör det. Då det tar lång tid innan ränderna går ur.
Sedan har ryssarna i detta krig använt sitt artilleri som att de ska just storma Berlin 1945. Det innebär att pjäserna börjar bli sämre och att de kanske börjar använda laddningar som inte är så bra. Det finns ju flera videos på ryska pjäser, som har exploderat, och att det endast en i pjäsbesättningen står kvar vid avfyrning. Jag gissar att de inte längre litar på sin utrustning. Skjuter man upp till 20 000 (inte 50 000) per dygn med de pjäserna ryssarna har, så talar sannolikheten att x skott går fel.