Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Inget land har sedan 1945 uppnått någonting genom att hota med kärnvapen. Det har varit en välsignelse för världen som har besparats ett nytt världskrig. Du tycks nu ha fått för dig att det vore en god idé att bryta denna princip genom att tillmötesgå Rysslands olika orimliga krav eftersom de kanske skulle kunna tänkas vara galna nog att oprovocerat använda kärnvapen.
Du ser förhoppningsvis problemet med ett sådant agerande. Aggressorn (Ryssland) skulle med säkerhet komma tillbaka med nya krav och hot. Och varför skulle det stoppa där? Kina och Taiwan, Nordkorea och Sydkorea, Indian och Pakistan. Alla dessa konflikter kan ”lösas” genom att motparten backar påmdet sätt såm du föreslår.
Usel idé.
Det stämmer inte. USA hotade Kina med kärnvapen i Koreakriget (källa: Eisenhower biografi). Där har varit massor med implicita hot med kärnvapen under kalla kriget. Däremot var ledare i bägge lägren större statsmän än idag.
Du har så klart rätt i din invändning på så vis att det är den stora nackdelen. Jag har hela tiden sagt att vi borde pressa på för förhandling innan det går så långt som till direkt hot med kärnvapen. Men det har de flesta här inne tyckt varit fel. Vi har fortfarande en möjlighet, även om den inte är så bra som den var i April.
Om det går så långt som till hot så är vi i en lose-lose situation. Vi väljer mellan:
1) Antingen accepterar vi att "Putin vann den här gången", och mitt förslag är då att vi är hårdare vid en andra halvlek i baltikum (man kunde t om överväga en "tredje linje").
Risk: Allt det som du nämner. Konsekvensen är då tiotals miljoner döda och minskad demokrati/frihet.
2) Vi svarar, med risk för totalt kärnvapenkrig. Konsekvens: miljarder döda och "irreversible loss", civilisationen återhämtar sig kanske inte.
Varken 1 eller 2 har 100% risk att inträffa. Jag kan dock inte se att 2 har extremt mycket mindre risk att hända.
2 är sämsta alternativet av dessa två dåliga alternativ. Bästa alternativet är förhandling nu, för att slippa komma i situationen där Putin "utpressar" med kärnvapen och "vinner".