2022-09-22, 21:16
Medlem
Drängfulla ryska män påväg att bli kanonmat
https://twitter.com/FriaUkraina/status/1572984803984809984?s=20&t=OdaMuqCqBVu7KGYVrE40Qg
Citera
2022-09-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
En sak jag inte förstår.. Ryssland själva har stått emot det här i ett halvår med egna vapen. Nato skickar Tunga vapen till Ukraina och nu börjar vapenförråd i Europa att sina?. Hur i helvete skulle det då funka om det blir världskrig?
Hur lång tid skulle det ta för Usa att skicka sina matriell över Atlanten i ett fullskaligt Världskrig? Då menar jag inte bara vapen utan alla andra förnödenheter också.

Det gick ju som ”tåget” under WWII och inte har transporterna blivit sämre sedan dess. USA har ju dessutom bevisad förmåga att underhålla och genomföra storskaliga militäroperationer på andra sidan jorden så det lär gå som ett rinnande vatten.
Citera
2022-09-22, 21:19
Medlem
Låt oss se hur det går att mobilisera 300000 först det är nervöst nog för Putin att sätta vapen i händerna på en aå stor del av befolkningen jag förutspår inbördeskrig i Ryssland tyvärr.
Citera
2022-09-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Väst har ingen vapenindustri för ett långvarigt krig, väst vapentillverkning är gjord för korta insatskrig. Ryssland däremot kan bomba konstant i nivå med vad de gör i ukraina år efter år. Väst och nato har snart tömt sina lager och därför uppmanar nato nu länderna att försöka öka krigsindustrin, men det tar 5-10 år innan det kan ske-

Ps Ryssarna mörkade mobiliseringen, de mobiliserar 1 miljon soldater.
Finns ingen enorm industri kvar i Ryssland den kapaciteten du pratar om är borta sen 1989.

Ryssland mörkade inte mobiliseringen allting framgår av Putins tal. Det är inte tal om att mobilisera en miljon ännu men dörren står öppen för det.
Citera
2022-09-22, 21:25
Medlem
Citat:
Väst har ingen vapenindustri för ett långvarigt krig, väst vapentillverkning är gjord för korta insatskrig. Ryssland däremot kan bomba konstant i nivå med vad de gör i ukraina år efter år. Väst och nato har snart tömt sina lager och därför uppmanar nato nu länderna att försöka öka krigsindustrin, men det tar 5-10 år innan det kan ske-

Jag såg nån diskussion om detta för längesedan men trodde inte riktigt på detta men nu verkar det ju som att det stämmer om Nato och väst.

Jo jag har sett det har stått 1 miljon på Ryska nyheterna hela dagen. Men det har varit planerat sedan i onsdags.

Ryska nyheterna stod det såhär.

“Enligt Novaya Gazeta. Europa”, med hänvisning till en källa i presidentens administration, fick försvarsministeriet i uppdrag att dra upp till 1 miljon människor till armén. Denna siffra anges i det sjunde, hemligstämplade stycket i president Vladimir Putins dekret om mobilisering, som undertecknades på onsdagen, hävdar källan

För mobilisering kallas nu medborgare under 35 år med militära grader av meniga och sergeanter, yngre officerare - upp till 50 år gamla, högre officerare - upp till 55 år. I minimala mängder kan de mobilisera kvinnor med motsvarande militära specialiteter, till exempel läkare.”
Senast redigerad av Menea 2022-09-22 kl. 21:28.
Citera
2022-09-22, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55

Bra inlägg. Dessutom följer Ryssland samma spelregler och lagar som USA använde för att invadera Irak. Så väst kan INTE hävda att invasionen är olaglig.

Nu använder Ryssland sig åter av samma spelbok och kopierar det USA gjorde när de erkände Kosovo självständigt. Om andra länder erkänner Luhansk och Donetsk som delar av Ryssland MÅSTE USA erkänna landet ENLIGT SINA EGNA LAGAR.

Inte undra på att Pedo-Biden håller på att få hjärnblödning så snart han öppnar käften och pratar om Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
En mycket utförlig analys, jag känner att den stämmer mycket bra dessutom! Tack för den!

Jag är också säker på samma sak som dig, att de kommer att misslyckas, och hela korthuset kommer att falla. Fast kanske av en annan anledning än dig. Det står nämligen i Bibeln.

Tack så mycket, jag hoppas att den gav något. Det är samtidigt ett sätt att hålla mig själv förnuftig i dessa tider. Det vore intressant att höra vad din anledning är, om du vill expandera på den.
Citera
2022-09-22, 21:35
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Stödet för Ukraina är stabilt och oförändrat.

Putlers reguljära arme var ju en samling fyllon och psykfall, vilket gjort att putlers invasion stannde upp.

300.000 gravt alkoholiserade reservister innebär bara att dessa får enkelbiljetter till graven.

Jag tror putler är mördad senast till sommaren nästa år, och hans lik läggs sedan på röda torget så förbipasserande kan pissa på det och ta selfies.
Inte fan blir det nån parad där inte. Skaplig tomte den där P. Han har överlevt sig själv flera gånger om.
Citera
2022-09-22, 21:39
Medlem
Putin funderar, Kreml funderar, och gör något som vi andra inte förstår vitsen av - men med tiden visar det sig att det de gjorde var just rätt.
Medan västmedia tänker korta tankar och skriker och skriker - för faktum är att de VET ingenting. CNN beklagade sig över att ingen journalist får komma till Ukraina och själv se vad som händer där. De får bara extremt friserade data från den ukrainska militären.

När kuppen mot regeringen (2014) och de sattes i husarrest så fanns det ingen som bestämde i Ukraina. Det är på grund av denna kupp som inbördeskriget egentligen handlar om. De stridande vill har korrekt demokrati. De slåss för demokrati. Ingen skall kunna fängslas eller eller bli gripna de som har blivit valda av folket. Men det tycker inte ledningen i Ukraina, om någon inte gör som ledningen vill - så sparkas han ut och tv och radio stationer stängs.

Ryssland har över en miljon stabsanställda militärer. De har använt 200.000 av dem. De kommer inte att använda fler. Dessa nya soldater har nyligen gjort värnplikten (1 årig) och de har andra kunskaper också.

Jag antar att de skall användas till att avväpna resten av Ukraina och att ta reda på var laboratorierna är och avnazifiera soldaterna (hm, om det går att göras).

En liten extra sak som gör att det troligen inte blir ett krig mellan Nato och Ryssland - för Nato vapen är sämre än ryssarnas. Och det kan alla se. Det enda de har är Himars, som ryssarna nappar i flykten.
Citera
2022-09-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Troligtvis mer. Vi och finnarna bör vara oroliga nu vad nästa drag blir…
Ja så är det.
Citera
2022-09-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det gick ju som ”tåget” under WWII och inte har transporterna blivit sämre sedan dess. USA har ju dessutom bevisad förmåga att underhålla och genomföra storskaliga militäroperationer på andra sidan jorden så det lär gå som ett rinnande vatten.

Ja vill du jämför WWll vapen med Natos vapenmängd så förstår jag att man kan jämföra det.
Jag trodde dom hade betydligt tyngre vapen idag och mängd. Allt kan inte skickas på flyg. Fraktiden på havet tar 2-3 veckor.
Citera
2022-09-22, 21:51
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Ryssland är inte i närheten av att kunna upprätthålla sin förbrukning av vapen. Deras förbrukning av stridsvagnar är t.ex. c.a. 50ggr högre än deras årliga produktion innan kriget, de fick mycket snabbt slut på de flesta typer av PGM. Precisionsstyrda bomber t.ex. inom några dagar. De har vidare t.ex. knappt kunnat använda t.ex. sina 24cm granatkastare eftersom den lilla mängd ammunition som de hade tidigare i huvudsak sköts slut i Syrien och deras förbrukning av artilleriammunition har minskat drastiskt. Och detta är inte bara enbart p.g.a. att Ukraina har skjutit bort eller erövrat ryska ammunitionsupplag, utan också på att de ryska förråden var för små och deras produktionskapacitet hopplöst underdimensionerad för ett dylikt krig.

USA däremot har knappt börjat tulla på sina förråd av granater, samtidigt som deras produktion har ökat och fortsätter att öka. När det kommer till många ammunitionstyper, såsom t.ex. USA.s enorma förråd av flygfällda precisionsvapen, så har USA inte förbrukat ett dugg och skulle USA förse Ukraina med lika många F-16 eller F/A-18 som Ukraina har piloter (vilket USA har reserver nog att göra), så skulle Ukraina ändå inte kunna få slut på bomber och robotar det här årtiondet.

Citat:

Jaha. Och då ska de bara hitta utrustning till soldaterna och förbanden*, baracker och underofficerare att utbilda manskapet och officerare att leda dem...

(*) Kom bl.a. ihåg att Ryssland har förlorat 75% av de stridsvagnar som de hade operativt innan kriget.
Citera
2022-09-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja vill du jämför WWll vapen med Natos vapenmängd så förstår jag att man kan jämföra det.
Jag trodde dom hade betydligt tyngre vapen idag och mängd. Allt kan inte skickas på flyg. Fraktiden på havet tar 2-3 veckor.

Du får nog läsa på lite om USA globala förmåga helt enkelt och till det så har du inte redan bara utelämnat den som redan finns på plats i Europa utan även hela Europas förmåga.

Förstår inte vad du är ute efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in