2022-09-22, 19:35
  #220669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Känns det bra med eskalering och ett steg närmare kärnspetsar?

Den här konflikten kunde ha varit över redan om inte Nato lagt sig i och EU börjat med sina sanktioner.

Nu har ni skrikit att Ryssland ska besegras oavsett vad ända sedan i Februari. Newsflash, Ryssland kommer inte bara ge sig och ju mer Natoländer dras in desto farligare blir det för hela världen.

Tillslut flyger kärnspetsen. Värt det eller?

Det är Kreml som skall fråga sig om det var värt det vi har bara hjälpt dom som blev utsatta för
Rysslands aggression att försvara sig helt enligt internationell rätt.
Citera
2022-09-22, 19:37
  #220670
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler
Putin lägger sig i själva striderna skriver svenska tidningar... han ska ha ri gt och gett order till olika insatser, perspnligen alltså... stämmer det är det ju en katastrof för ryssarna.... Putin är Hitler v2
Det är bra för alla inblandade, kriget tar slut fortare, färre ukrainare behöver sätta livet till och den ryska fascistregimen kommer falla tidigare. barnamördare v.puttin borde lägga sig i ännu mer.
Citera
2022-09-22, 19:37
  #220671
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Känns det bra med eskalering och ett steg närmare kärnspetsar?

Den här konflikten kunde ha varit över redan om inte Nato lagt sig i och EU börjat med sina sanktioner.

Nu har ni skrikit att Ryssland ska besegras oavsett vad ända sedan i Februari. Newsflash, Ryssland kommer inte bara ge sig och ju mer Natoländer dras in desto farligare blir det för hela världen.

Tillslut flyger kärnspetsen. Värt det eller?

Eskaleringen består ju just nu egentligen inte i något mer än att Ryssland skickar in mer trupp i Ukraina. Skickat trupp och hotat med kärnvapen har de gjort i flera omgångar sedan den 24:e februari, så på det stora hela är det fortfarande bara mer av samma.

Saken är den att vi inte vet vad som hade hänt om ryssarna hade lyckats ta kontroll över hela Ukraina i februari/mars, vilket av allt att döma faktiskt var Putins plan. Hade Putin slutat då eller hade han gått vidare?

För egen del tror jag att han hade gjort det och då hade vi snart befunnit oss i ett ännu farligare läge än där vi är nu. Du behöver förstås inte tro som jag och det är egentligen lönlöst att dividera om händelseförlopp som inte inträffade, men tror du själv att västvärlden hade stått inför en bättre eller sämre säkerhetsmässig situation om Putin fortsatt sin expansion efter en seger i Ukraina?
Citera
2022-09-22, 19:39
  #220672
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Försvarsutskottet blixtinkallas efter Putins besked om mobilisering
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQ186O/forsvarsutskottet-blixtinkallas-efter-putins-besked
Citat:
Vi kan kanske avvara Archer, en game changer för Ukraina, säger riksdagsledamoten Mikael Oscarsson (KD)
Politikerna lever uppe bland molnen. Sverige har 48 Archersystem, hur skulle det vara en gamechanger? Ska man skicka allihopa?
Citera
2022-09-22, 19:39
  #220673
Medlem
Wakzlms avatar
Ryska trupper förstörde en bil som transporterade Ukrainska soldater. Man kan se nazisternas sista patetiska dödsryckningar.

https://teddit.net/r/CombatFootage/comments/xhnu9t/precise_strike_on_a_ukrainian_pickup_truck_in/

Ukrainsk soldat får en drönarburen granat rätt i nyllet

https://teddit.net/r/CombatFootage/comments/xg07qj/sparta_battalion_dropping_grenade_on_ukranian/

Ukrainska nazister hamnar mitt i artillerielden och lämnar sin kamrat att dö

https://teddit.net/r/CombatFootage/comments/xfi8p6/drone_footage_of_the_4th_brigade_lpr_hitting_a/
Citera
2022-09-22, 19:42
  #220674
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wakzlm
Inga nazister här inte. Självklart inte.

https://imgur.com/a/AlM68Fa
https://imgur.com/a/89byRS4
https://imgur.com/a/u4ySr7k

Haha, du är ju för fan inte nådigt slut.

De två första bilderna är åtta år gamla. Den första visar tämligen säkert frivilliga och inte ukrainare. Den andra är så tidig att det är tveksamt att den ens har med konflikten att göra. Det kan vara från ett lajv också. Första gången den dök upp var i rysk media den 27 februari 2014.

Den tredje är från 2013 och visar fans för Karpaty Lviv. Man kan inte döma ett land av att det finns en knasig grupp fotbollsfans. Fans är som de är och har ofta en vilja till att visa en motkultur.

Hur som helst är åtta år ganska länge sedan.
Citera
2022-09-22, 19:43
  #220675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Och om du tror att Putin skulle försöka med Polen och baltikum är du ännu mer efterbliven. Det här handlar inte om att ta över en massa länder din dumme jävel.

Det är precis vad det handlar om Putins stormakts drömmar och att försöka återskapa det
gamla sovjetunionen fast i ny tappning "StorRyssland" samt att lägga beslag på alla naturtillgångar
på grannländernas territorium allt annat skitsnack Putin ägnar sig åt är bara dåliga ursäkter.
Citera
2022-09-22, 19:44
  #220676
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Eskaleringen består ju just nu egentligen inte i något mer än att Ryssland skickar in mer trupp i Ukraina. Skickat trupp och hotat med kärnvapen har de gjort i flera omgångar sedan den 24:e februari, så på det stora hela är det fortfarande bara mer av samma.

Saken är den att vi inte vet vad som hade hänt om ryssarna hade lyckats ta kontroll över hela Ukraina i februari/mars, vilket av allt att döma faktiskt var Putins plan. Hade Putin slutat då eller hade han gått vidare?

För egen del tror jag att han hade gjort det och då hade vi snart befunnit oss i ett ännu farligare läge än där vi är nu. Du behöver förstås inte tro som jag och det är egentligen lönlöst att dividera om händelseförlopp som inte inträffade, men tror du själv att västvärlden hade stått inför en bättre eller sämre säkerhetsmässig situation om Putin fortsatt sin expansion efter en seger i Ukraina?
Jag är helt övertygad om att Putin inte skulle fortsätta eftersom det faller på sin egen orimlighet. Det är östra Ukraina som varit målet hela tiden. Invasionen är egentligen en förlängning av en gammal konflikt.

Självklart hade vi haft en bättre situation om vi hållt oss mer neutrala och försökt medla fred istället. Vi skulle inte haft en akut energikris och vi hade inte varit såhär nära nukleär konflikt.

Det är väl beundransvärt att man vill hjälpa till men man måste ju göra konsekvensanalyser också.
Citera
2022-09-22, 19:45
  #220677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jag är helt övertygad om att Putin inte skulle fortsätta eftersom det faller på sin egen orimlighet. Det är östra Ukraina som varit målet hela tiden. Invasionen är egentligen en förlängning av en gammal konflikt.

Självklart hade vi haft en bättre situation om vi hållt oss mer neutrala och försökt medla fred istället. Vi skulle inte haft en akut energikris och vi hade inte varit såhär nära nukleär konflikt.

Det är väl beundransvärt att man vill hjälpa till men man måste ju göra konsekvensanalyser också.

Var bara tyst. Det är ingen annans fel än Putins
Citera
2022-09-22, 19:45
  #220678
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Känns det bra med eskalering och ett steg närmare kärnspetsar?

Den här konflikten kunde ha varit över redan om inte Nato lagt sig i och EU börjat med sina sanktioner.

Nu har ni skrikit att Ryssland ska besegras oavsett vad ända sedan i Februari. Newsflash, Ryssland kommer inte bara ge sig och ju mer Natoländer dras in desto farligare blir det för hela världen.

Tillslut flyger kärnspetsen. Värt det eller?

Den här konflikten kunde undvikits om Ryssar klarat av att läsa kartor och ge fan i att organisera gruppresor när de uppenbarligen inte kan sköta sig
Citera
2022-09-22, 19:47
  #220679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Motivationen måste vara väldigt låg. Tänk att vara 25 år och tvingad att dö för att Putin skall kunna plundra ännu ett land. Man skulle göra allt för att komma undan.

Den enligt vissa 25-åringar i tråden så skulle dom ju inte ens riskera att vare sig dö eller ens strida för att försvara Sverige så om den genomsnittlige Flashbackunkaren i något avseende representerar den generationen även i Ryssland så är det kört för Putin.
Citera
2022-09-22, 19:47
  #220680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Politikerna lever uppe bland molnen. Sverige har 48 Archersystem, hur skulle det vara en gamechanger? Ska man skicka allihopa?

Jag tror den kristdemokraten råkade höra det på nyheterna om HIMAR och tyckte det lät fränt. Ingen djupare tanke bakom. Men med bra ammunition och tränade besättningar skulle det nog bli bra i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in