2022-09-22, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
50 taktiska kärnvapenangrepp, som slår ut majoriteten av Ukrainas armé längs hela fronten.

Med tanke på både de direkta och långsiktiga konsekvenserna som blir efter bara ett kärnvapen vågar jag knappt tänka på 50. Måste finnas risk att det kan flyga över radioaktiva ämnen in till Ryssland också i så fall.
2022-09-22, 15:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Vi i Sverige. Spela inte dummare än vad du är.
Sist jag kollade så låg inte Vi i krig med ryssarna.
2022-09-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Med tanke på både de direkta och långsiktiga konsekvenserna som blir efter bara ett kärnvapen vågar jag knappt tänka på 50. Måste finnas risk att det kan flyga över radioaktiva ämnen in till Ryssland också i så fall.
Det är mindre taktiska kärnvapen det handlar om här, inte "city busters" i stil med Hiroshimabomben (ca 15 kt) eller vätebomber på ett antal megaton.
2022-09-22, 15:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Håller med. Taktiska kärnvapenangrepp skulle dock kunna göra två saker.
1) Massdeserteringar. Osäker på sannolikheten. Men det måste vara extremt demoraliserande att ligga nergrävd och fundera på om man känner strålningen, eller risken att hela ditt kompani utraderas. Som att ligga under artillerield men mycket värre.
2) Febril diplomatisk aktivitet. Min gissning är att en begränsad användning av kärnvapen kommer leda till att konflikten löses diplomatiskt mycket snabbt. Men igen, vi vet inte. Vi har inte den psykologiska kunskapen att säkerställa hur alla världens ledare agerar, och deras interna gruppdynamik.
Grejen är nog att man vill undvika civila offer så mycket som möjligt. Annars hadde ryssen gjort en grugsrop av hela Ukraina
2022-09-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Nja, taktiska är lite mindre i skala. Ryssland har dock ingen armé som riktigt kan utnyttja läget när delar av fronten slås ut.
2022-09-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Sist jag kollade så låg inte Vi i krig med ryssarna.
Och det hade du redan fått svar på: vi är delaktiga genom att stödja Ukraina, som försvarar sin frihet mot ett land som olagligt invaderade. Och de lyckas med det.
Stackars Putin
2022-09-22, 15:33
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Grejen är nog att man vill undvika civila offer så mycket som möjligt. Annars hadde ryssen gjort en grugsrop av hela Ukraina

Ja, absolut. Taktiska kärnvapen kommer användas mot militären. Det är kanske ingen slump att de ukrainska gränsområdena så som gränsen nu går, förutom vid Bakhmut och Donetsk är ganska glest befolkade...Jag ser nukleär konflikt som verkligt stor risk.
2022-09-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ja, absolut. Taktiska kärnvapen kommer användas mot militären. Det är kanske ingen slump att de ukrainska gränsområdena så som gränsen nu går, förutom vid Bakhmut och Donetsk är ganska glest befolkade...Jag ser nukleär konflikt som verkligt stor risk.
Ah, förstås. Putin har dragit sig tillbaka så att Ukrainarna befinner sig precis där han vill ha dem. För att kunna kasta taktiska kärnvapen på dem. Ge-ni-a-liskt. Putins 7D-schack
2022-09-22, 15:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Ah, förstås. Putin har dragit sig tillbaka så att Ukrainarna befinner sig precis där han vill ha dem. För att kunna kasta taktiska kärnvapen på dem. Ge-ni-a-liskt. Putins 7D-schack

Nja. Snarare en plan B. "Hur uppfyller vi våra minimål (Donbass+säkra Krim), om vi inte i en "specialoperation" kan ta Odessa och Kharkov?"
2022-09-22, 15:51
Medlem
Citat:
Nja. Snarare en plan B. "Hur uppfyller vi våra minimål (Donbass+säkra Krim), om vi inte i en "specialoperation" kan ta Odessa och Kharkov?"

Jag tror de är redan nere på plan Z vid det här laget. Jag tror du dessutom överskattar ryssen om du tror de har en realistisk plan redo efter all panik. Vi får väl se helt enkelt. Jag bedömer det i alla fall som ytterst osannolikt att Putin tillåts att dra iväg något nukleärt och om han gör det kommer Ryssland få större problem än bara att de inte lyckas vinna mot Ukraina.
2022-09-22, 15:51
Avslutad
Citat:

Varför skulle de då mobilisera 300k man och skicka till dessa områden du påstår ska kärnvapen attackeras?
2022-09-22, 15:53
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
NATO borde gått in stenhårt redan från start. Dödshot är det enda som Putins regim förstår. Istället så är vi så jävla passiva och låter honom härja hur som helst.

När de sköt 25 raketer mot Kiev från Vitryssland borde NATO svarat med 25 tillbaka. Det hade varit en klar markering som de skulle förstå.

Skjuter Ryssland en liten taktisk atombomb över Ukrainas luftrum så är det fortfarande tveksamt ifall NATO skulle göra något. Mycket prat och ingen vilja att backa upp det och det vet Putin. Ifall de skulle skjuta på Polen exempelvis hade det varit annorlunda.

Att förhandla går inte med ett land som Ryssland. Ska de ta mark och sen förhandla bit för bit tills de är i Finland eller Polen?

Pinsamt, men hur som helst så är han körd. Väst kan blöda ut Ryssland. Visst vi får en lite små tuff vinter, men efter det så kommer vi sluta importera in energi från Ryssland.

Skrattar bäst som skrattar sist.

Israel har fattat galoppen. Det enda sättet att få araber att förstå är att ge tillbaka tiofalt. Mycket framgångsrikt förfarande. Men det är en skrämmande tanke att köra den metoden på Ryssland. Fan. Gillar inte det här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in