Citat:
Ursprungligen postat av
SkalmanOLillaSkutt
Jag såg en film som en person lagt in i kommentarsfältet på inlägget där FCP söker arbete som låg på hennes tidigare öppna Facebook-sida. I den filmen ligger en man (som jag uppfattade är flickans pappa men det kan vara någon annan) i soffan mot ryggstödet på sidan och flickan framför. Hon har någon klänning på sig. Min tolkning var när jag såg den att mannen (som jag trodde var pappan) tramsar med barnet. Kittlas och möjligt att han nöp i rumpan men jag är osäker för jag hade dels inte ljudet på och dels satt i kollektivtrafiken så jag tittade bort när det kom fler folk in och skulle ha sittplatser. Därför kan jag ha missat detaljer. Jag tolkade det som att personen som la upp filmen i kommentarsfältet försökte lägga upp positiva bidrag eftersom personen också la upp bilder på flickan där hon log och verkade glad. Det är mycket möjligt jag skulle tolka filmen annorlunda om jag haft ljudet på och/eller om mannen inte är pappan (som jag antog). Jag vet inte om det är samma film som någon tidigare i tråden sett och tolkade som sexuella övergrepp eller om det lagts upp fler filmer där flickan ligger i en soffa med en man.
I de filmsnuttarna jag sett angående fysiska misshandeln så innehöll dem:
1. barnet kommer in i ett rum (som jag tolkar är vardagsrummet) från ett annat (som jag misstänker kan vara ett sovrum) och ställer sig på golvet mellan en soffa och en torkställning med tvätt. Hon har napp i munnen och blöja samt någon långärmad tröja. Flickan står stilla och en kvinna tar liksom sats som man kan göra genom att sätta fram ena benet och sedan putta med fart (sin kroppstyngd i sving och hon är inte en kvinna av större modell) mot flickan som faller på rumpan. Jag hade bara ljudet på mot slutet väldigt lågt och då säger en röst till flickan att gå tillbaka till rummet igen vilket hon gör. Flickan ser ut att börja gråta när hon blir puttad och faller på rumpan.
2. Barnet sover i sin spjälsäng eller på golvet (hon sover lägre ned än sängen som står bredvid i filmen) och någon stampar henne i ansiktet med en fot som har en toffla på sig (liknande Birkenstock). Som jag tolkar det så sätter personen inte ned foten utan tar satts med foten och stampar (men ställer sig inte på ansiktet till flickan). Det ser ut att göra ont. Flickan rullar till sidan och börjar gråta. Såg även denna utan ljud.
3. Flickan sover i en säng eller spjälsäng och någon slår henne i ansiktet 1-2 gånger med öppen hand och sedan med knuten hand. Flickan ser ut att böja gråta. Jag såg denna filmen utan ljud.
3. Flickan står vid nedre hörnan på en säng utan sängram (en dubbelsäng eller 90-120-säng, ingen spjälsäng eller barnsäng). Flickan säger något i stil med (jag minns inte ordagrant) ”Inte slå mig mamma” och personen slår flickan i ansiktet (jag tror det är örfil med öppen hand men jag kan minnas fel). Flickan börjar gråta.
4. Flickan ligger och sover i en säng (osäker på om det är en spjälsäng eller vanlig säng) och blir slagen i ansiktet (lite osäker på om det var örfilar eller om det också var ett knytnävslag). Flickan börjar gråta. Såg den utan ljud.
5. Flickan står utanför en öppnad garderob. Hon sätter sig på klädhögen i garderobsdelen som ovanför har en stång för att hänga kläder. Jag såg även denna utan ljud men när en vuxen börjar stänga dörren så sträcker flickan ut sin hand mot dörren och skriker/säger något som såg ut som ”nej”. Lite osäker på om hon gråter eller skriker av skräck för att bli instängd.
Jag blev väldigt illa berörd av att se de här filmerna och vågade inte ha ljudet på. Jag vet att man som förälder kan bli arg och tappa det när barnen sätter sig på tvären och vägrar borsta tänderna eller kastar porslin i golvet för de inte ville ha pasta till middag. Man kan hantera situationer dåligt i stunden när man är utsliten av sömnbrist, stress och inget av barnen samarbetar och vägrar allt på morgonen så man blir förenad till jobbet och utskälld av chefen. Jag har väldigt svårt att ändå förstå att man tar till fysiskt övertag eller våld (möjligtvis att man måste slita tag i ett barn som är på väg ut framför en bil). Det som är så svårt för mig att se i det här filmerna (eller det skulle vara svårt ändå) är att barnet inte är svårhanterlig utan det är helt oprovocerat våld och angrepp. Nu vet inte jag vad som skedde före filmen startade så klart men ett barn som sover vill en normal förälder inte väcka för allt i välden så varför man som förälder skulle slå sitt sovande barn är helt obegripligt (slå sitt barn överhuvudtaget är obegripligt för mig då i och för sig). Barnet kan omöjligt se ett mönster i detta utan behöver vara beredd på våld 24 h i dygnet. Andra historier vid misshandel kan exempelvis vara att föräldern enbart slog när hem var alkoholpåverkad och då lärde sig barnet det och att barnet var ”säker” övrig tid. Detta har för mig så många djupare dimensioner av konsekvenser för flickan.
Låter som galna videosar som hon har lagt upp och jag är glad att jag inte har bevittnat dessa. Pallar inte när barn och djur far illa på ett utstuderat och sadistiskt sätt.
Hoppas hon och hennes morsa får kännbart straff, men vetskapen att vi bor i mellanmjölkensland så lär det nog inte bli så långa straff.
Viktiga i kråksången är att berörda myndigheter har tagit han om flickan men samtidigt så gnager vetskapen att lilla hjärtat fick inte det skydd hon så desperat behövde utan man lämnade henne i klorna hos en galen mamma och jag är rädd att det kan bli så i detta fall i framtiden.
Sjuka är att både mamman och mormodern är förövarna och detta måste vara unikt. Ska bli intressant att läsa en FUP om den kommer läggas ut här på FB.
En fördel man kan trösta sig med är att offret är så liten så kanske det inte blir några psykologiska bestående men för livet för henne.