2022-09-22, 08:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Folk har dessutom gjort enorma börsvinster som lagts in som insatser. Att bara säga att "priserna ska vara där räntan var en gång" är otroligt grunt
Så alla har sålt av menar du? OMX 30 är ned drygt 22 % 2022.
Citera
2022-09-22, 08:49
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Folk har dessutom gjort enorma börsvinster som lagts in som insatser. Att bara säga att "priserna ska vara där räntan var en gång" är otroligt grunt

Allt annat lika har folk väsentligen mindre börsvinster med sig nu. Och då ska nog börserna ner ytterligare, till p/e-tal som bättre avspeglar att priset på pengar har stigit rejält.
Citera
2022-09-22, 09:23
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Danske Bank verkar lite oroliga iaf.

https://www.di.se/nyheter/chefsekonom-arbetsmarknaden-kan-knacka-sveriges-ekonomi/

Den som lever får se. Samtidigt: https://www.privataaffarer.se/scb-sasongsjusterad-arbetsloshet-sjonk-till-69-i-aug-ny-1663748292

Citat:
Arbetslösheten sjönk till 6,9 procent i augusti, jämfört med 7,0 procent i juli.

Det visar säsongsrensade data i SCB:s månadsvisa Arbetskraftsundersökning (AKU).

Nedåtgående arbetslöshet mitt i allt detta alltså…
Citera
2022-09-22, 09:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nedåtgående arbetslöshet mitt i allt detta alltså…
Ja, efterfrågan är fortfarande hög. Det är därför som CB har ökat på retoriken och drar i med större räntehöjningar än tidigare estimerat.

Man kommer höja tills vi får se stigande arbetslöshet. Och då får vi hoppas att den snabba regleringen av ränta inte har varit väldigt skadlig så vi få 10 års depression.

Räntehöjningarna biter ju. Ser man på råvarupriserna. Men dom biter inte tillräckligt. Än.

Bästa sättet att hålla ned räntehöjningarna är att dra ned på konsumtionen. Då kommer uppsägningarna och inflationen stannar av.
Citera
2022-09-22, 09:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
folk väsentligen mindre börsvinster med sig nu.
Ja, och då är folks kontantinsatser mindre, och därmed minskar bostadspriserna.

Det verkar rimligt att börsen backar mer. Jag tror inte vi sett botten än.
Så någon % till ned på bostadspriserna bör man vänta sig.
Citera
2022-09-22, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så alla har sålt av menar du? OMX 30 är ned drygt 22 % 2022.

Ja de som använt stora delar av sitt börskapital för att köpa under covid lär ju gjort drt. Känner själv flera.

Mäklare i Stockholm vet att börsens utveckling är otroligt avgörande för värdet på stans bättre objekt.
Citera
2022-09-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Allt annat lika har folk väsentligen mindre börsvinster med sig nu. Och då ska nog börserna ner ytterligare, till p/e-tal som bättre avspeglar att priset på pengar har stigit rejält.

Ja börsen är nere på pre-covid nivåer och stannar den där en längre period lär bostäder hamna där också. Men det är långt kvar än tills dess.
Citera
2022-09-22, 09:50
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Rapport från Finansinspektionen 24 mars 2021 - Den svenska bolånemarknaden

Den genomsnittliga belåningsgraden var 70 procent för bostadsrätter och 64 procent för småhus. Gemensamt cirka 66,5 procent. Detta inräknat nya bolån, byte av bank och tilläggslån. För låntagare som tog ett nytt bolån för köp av bostad 2020 var den genomsnittliga belåningsgraden ungefär 72 procent. Det betyder att nya bolån för bostadsrätter måste vara ännu högre…

Av alla nya bolån har utökning av befintliga bolån (så kallade tilläggslån) mellan 2017-2020 ökat från 37,3 procent till 39,7 procent. Att fler tog ett tilläggslån 2020 kan bero på en ökad vilja att renovera sin bostad under pandemin. De låntagare som tog ett tilläggslån 2020 lånade i genomsnitt ungefär 24 procent mer än de som tog tilläggslån 2019.

47 procent har belåningsgrad 70-85% och 5 procent har belåningsgrad över 85%. Andelen nya låntagare som tog bostadsrelaterade blancolån var 3,6 procent 2020 och det genomsnittliga blancolånet var 165 000 kronor.

Om priserna sjunker med 15 procent får 5 procent av de nya bolånetagarna en belåningsgrad över 100 procent. Då överstiger låntagarnas lån värdet på deras bostad. Nästan 43 procent av låntagarna får i detta scenario en belåningsgrad över 85 procent. Om priserna faller med 30 procent får hälften av låntagarna en belåningsgrad över 100 procent.

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_blir_din_ranta.html

Den totala månadsbetalningen per månad för en maxbelånad i Stockholm är helt galen, och kommer vara i några år framöver om kvadratmeterpriset inte kommer ner.

Räknat på 100 000 kr/kvm och 40 kvm. Månadsbetalningen inkl ränta, amortering och månadsavgift exklusive el och försäkring är 24 000 kr/mån (enpersonhushåll). Räknat på 100 kvm är 57 000 kr/mån (familjehushåll med barn).

Räknar på maxbelåning eftersom bostadspriser prissätts på marginalen och att många har fått se sina kontantinsatser försvinna i det nuvarande bostadsprisfallet. Se ovan.

Vill/kan människor verkligen lägga så mycket pengar på boende?
Citera
2022-09-22, 10:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartlindring
Om du skriver att någonting bör gälla för närvarande så är det du som antyder är du kan se in i framtiden, inte jag
Jag skrev att motivet för amorteringskravet inte gäller nu.

Sedan fantiserar du om att jag kan se in i framtiden. Och tom kan tala om när i framtiden de ekonomiska förhållanden har ändrats så att det är motiverat att återinföra.

Trots att jag sagt till två ggr finns inga spår av att du insett ditt fel.

----------------------------------------
För att förstå felet som Smartlindring gör sig skyldig till kan följande analogi vara användbar.
* Man har paraply när det regnar.
* Det slutade regna, varvid jag uppmärksammar att motivet för paraply saknas.
* Då menar Smartlindring att jag skall kunna tala om vilken tidpunkt i framtiden som motivet för att veckla upp paraplyet inträffar.

* Trots att uppmärksammar att jag inte vet väderförhållandena i framtiden envisas Smartlindring med att jag på något magiskt vis skall veta det.
Och Smartlindring är oförmögen att begripa att jag inte kan veta väderförhållandena i framtiden trots upprepade tillsägelser.
Citera
2022-09-22, 10:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vad ska folk lägga sina inkomster (och sparande) på då, menar du?
Narkotika? Prostitution? Skatter och omfördelning?

Kanske är det sista där.
Citera
2022-09-22, 10:09
Medlem
Citat:
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_blir_din_ranta.html

Den totala månadsbetalningen per månad för en maxbelånad i Stockholm är helt galen, och kommer vara i några år framöver om kvadratmeterpriset inte kommer ner.

Räknat på 100 000 kr/kvm och 40 kvm. Månadsbetalningen inkl ränta, amortering och månadsavgift exklusive el och försäkring är 24 000 kr/mån (enpersonhushåll). Räknat på 100 kvm är 57 000 kr/mån (familjehushåll med barn).

Räknar på maxbelåning eftersom bostadspriser prissätts på marginalen och att många har fått se sina kontantinsatser försvinna i det nuvarande bostadsprisfallet. Se ovan.

"I Stockholm". Bara en mindre andel av sthlms invånare bor innanför tullarna och betalar 100k per kvm. De flesta bor i för och närföort och betalar kanske hälften av det. Bara vi begränsar oss till Stockholms kommun är snittpriset per kvm 80k, inte 100k. Tittar man specifikt på Solna, Lidingö, Sollentuna, Danderyd, Nacka osv så snittar lägenheter lite över 50k per kvm. De flesta förstagångsköpare köper kanske 25 kvm någonstans där. Det lägger mao inte 4 msek som du antar utan snarare 1.3 msek.

De förstagångsköpare som tittar i innerstan är inte anställda som köper med 85% belåningsgrad. De får cash av sina föräldrar. I vintras när jag hjälpte en släkting köpa en mindre lägenhet i stan var många spekulanter 60 åriga par som tittade på lägenhet åt "lilla Kalle som ska börja plugga i höst".

Jag vet INGEN människa som till 100% av egen kraft köpt en lägenhet innanför tullarna som är under 30 år de senaste 15 åren.
Senast redigerad av flanders 2022-09-22 kl. 10:32.
Citera
2022-09-22, 10:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Har med den låga räntebanan att göra
Den var känd och inprisad.

Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
inte gårdagens höjning.
Den var större än väntat och inte inprisad.

Hade nu räntan varit det som styrt växelkursen så hade växelkursen dragit iväg.

Men så är det inte.
Den högre räntehöjningen skadar ekonomin. Och det är vad vi ser påverkar växelkursen.

Att grunna på: Om alla exportföretag lämnar landet, och massarbetslöshet utbryter, och RB låter räntan ligga still, kommer då växelkursen ligga still.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in