2022-09-22, 03:58
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
]
Dessutom opererad partypingla med vitt under nosen och frånvarande mamma. Hon kan inte ens rå om sitt eget hus och hem utan massa jurister inblandat.

Det känns lite svårt att föreställa sig att Ebba är en frånvarande mamma med tanke på hur hon pratat om att familjen är en så himla viktig fråga för Kristdemokraterna.
Citera
2022-09-22, 04:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Det känns lite svårt att föreställa sig att Ebba är en frånvarande mamma med tanke på hur hon pratat om att familjen är en så himla viktig fråga för Kristdemokraterna.
Att föreställa sig Ebba som lite frånvarande är inte direkt svårt, hon är helt sektskadad av alla sina religösa experiment. Men hennes avkomma har nog en ny extramamma nu som kan ge det stöd som behövs.
Citera
2022-09-22, 04:20
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Att föreställa sig Ebba som lite frånvarande är inte direkt svårt, hon är helt sektskadad av alla sina religösa experiment. Men hennes avkomma har nog en ny extramamma nu som kan ge det stöd som behövs.

Jag är verkligen nyfiken på det här som skrivits flera gånger i tråden om att hon är sektskadad osv. Jag har inte hört något sådant innan eller sett några nyheter om det. Vad kommer detta skvallret om att Ebba skulle vara eller varit med i en sekt ifrån? Vad är det för religiösa experiment du menar? 😊
Citera
2022-09-22, 04:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag är verkligen nyfiken på det här som skrivits flera gånger i tråden om att hon är sektskadad osv. Jag har inte hört något sådant innan eller sett några nyheter om det. Vad kommer detta skvallret om att Ebba skulle vara eller varit med i en sekt ifrån? Vad är det för religiösa experiment du menar? 😊
Livets ord. Hillsong vad söker du ? Hon är Waco bindgalen det förstår ju allihopa. Hon är så antikrist så det blir parodiskt.
Citera
2022-09-22, 04:39
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Livets ord. Hillsong vad söker du ? Hon är Waco bindgalen det förstår ju allihopa. Hon är så antikrist så det blir parodiskt.

Fasen vad bra jobbat, Livets Ord har alltså lyckats prångla in minst två församlingsmedlemmar i Sveriges högsta ledning. Även kommande finansministern Elisabeth Svantesson är ju livetsordare 🫤
Citera
2022-09-22, 04:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Fasen vad bra jobbat, Livets Ord har alltså lyckats prångla in minst två församlingsmedlemmar i Sveriges högsta ledning. Även kommande finansministern Elisabeth Svantesson är ju livetsordare 🫤
Hoppas SÄPO är på tårna. Men det är ju Sverige så det blir nog vanlig circus av allt, förväntar mig absolut noll.
Citera
2022-09-22, 05:05
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Allt låter väldigt läskigt... Behöver vi kalla in Max Von Sydow för ett exorcistjobb??? Ebba är helt klart ett gränsfall.
Citera
2022-09-22, 05:08
Medlem
Lala.s avatar
Citat:

Vadå vad jag söker? Är hon verkligen med i någon av dessa sekter nu? Varför har det isåfall inte varit några nyheter om det? Med tanke på allt annat det skrivits om i tidningarna såsom hur hon lurade stackars Esbjörn på bostaden så borde det ju även skrivas om hon är med i en sekt ifall hon är det. Eller så håller hon det väldigt hemligt.
Citera
2022-09-22, 05:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Vadå vad jag söker? Är hon verkligen med i någon av dessa sekter nu? Varför har det isåfall inte varit några nyheter om det? Med tanke på allt annat det skrivits om i tidningarna såsom hur hon lurade stackars Esbjörn på bostaden så borde det ju även skrivas om hon är med i en sekt ifall hon är det. Eller så håller hon det väldigt hemligt.
Citat:
Busch Thor har också kandiderat till EU-parlamentet och har en bakgrund inom Livets ord.
https://omni.se/bakgrund-har-varit-med-i-livets-ord/a/91403c22-7e1a-4fca-9464-ffe671ecdfdd

Citat:
Ebba Busch deltagit i Hillsong Churchs verksamhet. Dagens Nyheter skriver att det framgår i boken ”Tankar om tro och andlighet” att partiledaren har sin ”andliga hemvist” bland annat i Hillsong.

Men så sa i och för sig Ebba Busch i en intervju 2018 att ”det bästa för ett barn är att växa upp med en mamma och en pappa”.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/BjglrQ/riktig-chock-att-busch-kopplas-till-antigaykyrkan

Förutom i hennes eget fall.
Citera
2022-09-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det är nog du som behöver förbättra din läskunnighet.

Vi tar det sakta så du hänger med.
I början finns sammanfattade utslaget:

” Fastighetsmäklarinspektionens avgörande
Fastighetsmäklarinspektionen meddelar fastighetsmäklaren NN en varning.”

Tydligt eller hur?

I slutet finns vad de baserar varningen på:

” NN meddelas en varning för att han har infört ett villkor i köpekontraktet som i strid med gällande lagstiftning begränsar hans ansvar enligt fastighetsmäklarlagen, för att han inte har haft en dokumenterad allmän riskbedömning av verksamheten som uppfyller penningtvättslagens krav, för att han inte har haft dokumenterade rutiner och riktlinjer för verksamheten som uppfyller penningtvättslagens krav, för att han inte har uppnått tillräcklig kundkännedom om parterna samt för att han inte har bevarat någon dokumentation av sina åtgärder för att uppnå kundkännedom. I denna varning ingår en erinran för att ha underlåtit att upprätta ett korrekt köpekontrakt.”

Här framkommer att det är en (1) varning baserat på ett antal bedömningar. I varningen INGÅR en erinran. Den är alltså inte utöver varningen utan del av underlaget som blev en varning.

Det bör även du fatta nu, eller hur?

Att detta inte är lagakraftvunnet framgår också. Där får vi se vad som händer.

Däremot är de flesta av punkterna allmänna synpunkter på hans dokumentation avs penningtvätt. Dvs inte riktat mot avtalet i sig.

Han har blivit varnad på 5 punkter och på en punkt fått en erinran.

Det innebär alltså att om han gjort alla dessa fel i 6 stycken affärer hade det lett till 5 varningar och en erinran. Varken mer eller mindre. Det är nog inte många fall som en mäklare lyckas knåpa ihop 6 stycken förseelser i en enda affär. Så det var ju bra jobbat!

Tycker dock det är märkligt att FMI i denna bedömningen lät bli att dela ut påföljd i hur kontraktet togs fram och genomgång av kontraktet med parterna. Det står inte i relation till hur de bedömt tidigare anser jag. Säljaren hävdar ju att de inte haft kontakt eller gått igenom kontraktet. (vilket jag faktiskt tror på, tror inte de gått igenom kontraktet, om mäklaren hade läst/gått igenom kontraktet hade alla småfel som var i det uppdagats, så mäklaren har inte ens läst igenom det innan han skickade iväg det till Ebba)

De bör ju exempelvis rimligast pratat vid minst TVÅ gånger, en gång inför att ta fram kontraktet, och en gång för att gå igenom det, rimligen bör ju mäklaren även ha mailat kontraktet till säljaren så hade han svart på vitt att han hade tillsett säljaren kontraktet i förväg att gå igenom. Superenkelt. Tycker han kom för lindrigt undan där.
Senast redigerad av olleph 2022-09-22 kl. 16:26.
Citera
2022-09-22, 17:21
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Hoppas SÄPO är på tårna. Men det är ju Sverige så det blir nog vanlig circus av allt, förväntar mig absolut noll.

Tror SÄPO oxå är infiltrerat av Livets Ord, så hoppas inte för mycket.
Citera
2022-09-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Han har blivit varnad på 5 punkter och på en punkt fått en erinran.

Det innebär alltså att om han gjort alla dessa fel i 6 stycken affärer hade det lett till 5 varningar och en erinran. Varken mer eller mindre. Det är nog inte många fall som en mäklare lyckas knåpa ihop 6 stycken förseelser i en enda affär. Så det var ju bra jobbat!

Tycker dock det är märkligt att FMI i denna bedömningen lät bli att dela ut påföljd i hur kontraktet togs fram och genomgång av kontraktet med parterna. Det står inte i relation till hur de bedömt tidigare anser jag. Säljaren hävdar ju att de inte haft kontakt eller gått igenom kontraktet. (vilket jag faktiskt tror på, tror inte de gått igenom kontraktet, om mäklaren hade läst/gått igenom kontraktet hade alla småfel som var i det uppdagats, så mäklaren har inte ens läst igenom det innan han skickade iväg det till Ebba)

De bör ju exempelvis rimligast pratat vid minst TVÅ gånger, en gång inför att ta fram kontraktet, och en gång för att gå igenom det, rimligen bör ju mäklaren även ha mailat kontraktet till säljaren så hade han svart på vitt att han hade tillsett säljaren kontraktet i förväg att gå igenom. Superenkelt. Tycker han kom för lindrigt undan där.
Så kan det vara med flera bedömningsgrunder som totalt ändå blev bara en varning. Detta är hur FMI ser på påföljdsfrågan enligt sin egen hemsida, inte så allvarligt uppfattar jag det så länge det inte blir återkallelse av registreringen:

” Förhoppningen är att mäklaren ska dra lärdom av beslutet så att liknande brister inte inträffar igen. Upprepade brister kan i slutändan leda till att FMI återkallar mäklarens registrering. Det innebär att personen inte längre får arbeta som mäklare.”

Nu ska vi inte diskutera den här affären här, det finns en egen numera stängd tråd där eftersom den är avslutad. Men ditt förslag att maila kontraktet skulle inte funka eftersom han tidigare uppgett att han inte har mail. Dessutom finns det olika uppfattning huruvida han fått bilagor etc. Men eftersom han trots många utredningar inte lyckats få sig själv bedömd som icke rättsförmögen så utgår i alla fall jag från att han bedömt kontraktet och nämnda bilagor ok eftersom han signerat kontraktet. Tydligen har även FMI inte sett nåt som säger annat heller.

Tvivlar du på mitt påstående kan du gå till tråden och spec dess start där i stort sett alla inlagor till de olika rätterna finns. De som inte finns i starten finns länkade i inlägg i tråden.

Så då kan vi lämna den affären här och konstatera att mäklaren fått en varning pga sin egen hantering av uppdraget. Förhoppningsvis tar han åt sig kritiken och åtgärdar felaktigheterna. Gör han inte det så lär han väl inte jobba så många år till som mäklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in