2022-09-21, 21:33
Medlem
Tillssons avatar
Ännu mer ukrainska katastrofförluster - Vad händer?

https://twitter.com/snekotron/status/1572633924915937285
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Andra utlänningar också, var det inte en svensk där också?

Yes, en svensk som eventuellt skulle fått dödsstraff.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Svenska krigsfången är också släppt.
Citera
2022-09-21, 21:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Haha Ryssarna flyr just nu Ryssland. Alla plan är fullbokade. Detta börjar bli komik på hög nivå.
Indeed, eftersom en bokning inte är värd någonting förrän man sitter på planet i luften. Så vitt jag vet så släpper man inte ombord några män över 18 på planen från och med idag oavsett om biljetten är betald och allt. De som hann åka i morse eller igår kan skatta sig lyckliga. De andra får åka med människosmugglare i containrar om de vill komma bort från köttkvarnen i Ukraina.

Eller göra revolt. Den möjligheten finns alltid.
Citera
2022-09-21, 21:37
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Du vet väl att alla måste gå i militären i Ryssland och den är runt två år.

" Ryssland har allmän värnplikt för män. I praktiken inkallas ungefär 11 procent av de värnpliktiga till grundutbildning. Grundutbildningens längd är 12 månader för studenter och 24 månader för övriga. Deserteringar är mycket vanligt förekommande på grund av misshandel, utpressning och undernäring. Den ryska försvarsmakten har i fredstid en personalstyrka om cirka 1 200 000 personer, varav hälften värnpliktiga (år 2005). En övergång till en yrkesarmé är under utredning, men försvarsbudgetens struktur och försvarsmaktens nuvarande organisation försvårar denna övergång.
Citera
2022-09-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Jo, visst är det ett "tvång" ja. MEN, detta tvånget är något de SJÄLVA har förespråkat som om det vore manligt och rätt på ett "hårt" vis att ställa krav. Nu blev valet plötsligt verklighet och alla så säkra åsikter och krav på andra försvann i ett nafs. Välkommen till Ryssland. Detta har varit så i många många fler år än vad som syns nu. Mycket väsen, lite göra

Det kan säkert stämma till viss del.
Men vad jag kan minnas av Sovjetunionen och senare av Ryssland är att människor till stor del lever under ett förtryck och att många har noll möjlighet att förändra sin vardag till den bättre genom tex demokratiska val.

Det är inte oligarker eller politrukernas söner som går främst i leden även om Ryssland kanske vill få det att låta som att det så.

Det är kanske t.o.m. så att många av dom som tvingas in i döden är just dom som skulle kunnat göra Ryssland till ett bättre land om inte.. Kremls makt och despoten Putin fanns.
Jag tror bara inte att alla ryssar är onda. Alla njuter inte av att tortera och mörda. Detta är bara min gissning men jag tror att Putins mobilisering tvingar in många av dessa i kriget.

Jag menar inte på något sätt att Ukraina eller omvärlden borde backa för det. Snarare tvärtom. Alltid framåt!
Citera
2022-09-21, 21:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
300 000 kommer då kallas in främst för humanitär hjälp, hjälpa med att bevaka områden mot Ukrainska terrorister och hjälpa lokalbefolkningen...
Är detta någonting du vet (referens tack) eller någonting du bara tror?
Citera
2022-09-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det kan säkert stämma till viss del.
Men vad jag kan minnas av Sovjetunionen och senare av Ryssland är att människor till stor del lever under ett förtryck och att många har noll möjlighet att förändra sin vardag till den bättre genom tex demokratiska val.

Det är inte oligarker eller politrukernas söner som går främst i leden även om Ryssland kanske vill få det att låta som att det så.

Det är kanske t.o.m. så att många av dom som tvingas in i döden är just dom som skulle kunnat göra Ryssland till ett bättre land om inte.. Kremls makt och despoten Putin fanns.
Jag tror bara inte att alla ryssar är onda. Alla njuter inte av att tortera och mörda. Detta är bara min gissning men jag tror att Putins mobilisering tvingar in många av dessa i kriget.

Jag menar inte på något sätt att Ukraina eller omvärlden borde backa för det. Snarare tvärtom. Alltid framåt!
Alltid framåt ja! Och just nu håller vi semester medans vi tittar på hur meta-tabletten sakta gör vad den skall. Länge leve Ukraina
Citera
2022-09-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
" Ryssland har allmän värnplikt för män. I praktiken inkallas ungefär 11 procent av de värnpliktiga till grundutbildning. Grundutbildningens längd är 12 månader för studenter och 24 månader för övriga. Deserteringar är mycket vanligt förekommande på grund av misshandel, utpressning och undernäring. Den ryska försvarsmakten har i fredstid en personalstyrka om cirka 1 200 000 personer, varav hälften värnpliktiga (år 2005). En övergång till en yrkesarmé är under utredning, men försvarsbudgetens struktur och försvarsmaktens nuvarande organisation försvårar denna övergång.
Okej. Så du påstår att mindre en 1% av befolkningen är bara
försvarsmaktens personalstyrka.
Det måste snart vara på Sveriges nivå.
Citera
2022-09-21, 21:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Du känner uppenbarligen inte inte många ryssar i Sverige Eller så känner du fel sorts ryssar ( lika troligt )

Jag känner för övrigt ryssar i Ryssland också och enligt dem så är åsikterna precis lika spridda där ( en del familjer och familjemedlemmar pratar inte längre med varandra orsaken förstår du nog )

Du kan inte generalisera så som du gör . Eller det kanske du kan ?
Nu generaliserade du från början och sedan säger du att det inte nödvändigtvis är så ändå.
Men jag skulle nog utgå från att de som inte vill diskutera det, också håller på Ryssland i hemlighet.

Edit: Fel ryssar är också frågan vad det är. Dom är väl ryssar lika fullt. Eller har de en annan, felaktig, rysk identitet.
Senast redigerad av EnCarte 2022-09-21 kl. 21:47.
Citera
2022-09-21, 21:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Opererar Wagnergruppen i Ukraina?

https://www.svtplay.se/video/35369813/wagnergruppen-putins-hemliga-legosoldater?id=e6YV7Bm
Oh ja, de driver tortyrcentraler och får syssla med de mest sadistiska och perversa lekarna med lokalbefolkningen i de orter ryssarna styr. De lever Sexualsadistens Paradisliv där i Ukraina. I'm a little jelaous..
Citera
2022-09-21, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den dödsdömda Aiden Aslin och andra britter är på väg hem till England.

https://liveuamap.com/en/2022/21-september-aiden-aslin-and-the-other-british-prisoners

Viktiga eftergifter i diskussionen kring hur Putler ska lyckas rädda ansiktet låter det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in