2022-09-21, 07:20
Medlem
Hej! Jag blev nyligen utsatt för olaga dataintrång. En person som skulle anställa mig gick in och läste mina journaler och drog därefter tillbaka anställningen.
Enligt patientdatalagen får man endast gå in i journaler när man vårdar en patient. Jag var verkligen inte en av hans patienter.. Jag är insatt i detta då jag själv jobbar inom sjukvården.
Polisen begärde ut mina journalloggar där hans namn stod, att han hade varit inne samma dag som intervjun. Hade förhör med polisen då jag förklarade vad som hänt.
Nu vill åklagaren inte ta upp fallet utan de läggs ned då ”man inte kan bevisa att han hade uppsåt för något brottsligt” och ”åtalet kommer ej leda till fällande dom”. Eftersom denna person är chef för en omvårdnadsavdelning är han mycket medveten att man inte får gå in i journaler på detta sätt. Tror han har satt detta i system, jag lär inte vara den första han gör såhär mot. Men polisen ville inte ta ut hans loggar, vilka personer han har varit inne på i journalerna, utan bara min tog polisen ut.
Borde jag överklaga? Tycker beviset är ganska svart på vitt. Vill inte att fler ska råka ut för denna dåren.
Tacksam för era tankar och tips.
Citera
2022-09-21, 07:36
Medlem
HebrewHammers avatar
Surt läge, men svårt att bevisa att din medicinska historik va anledningen till att du inte blev anställd.
Om så faktiskt är fallet, så har du blivit utsatt för diskriminering.

Arbetsdomstolen uttalade att varje arbetstagare ska bedömas utifrån sina personliga egenskaper och förutsättningar att utföra arbetet.
Källa: https://nsph.se/2015/10/10/artiklar-om-diskriminering-del-1-arbetslivet/

Att denna personen kikat i din journal hade stört mig mycket mer. Enligt 1177 loggas allt och det ska kontrolleras. Begär att veta varför denna personen läst din journal. Det måste alltid finnas ett skäl. Ingen får kolla någons journal "bara för att".

Varje gång vårdpersonal tittar i en journal ska det dokumenteras av vårdgivaren. Det görs oftast elektroniskt i journalen.

Vårdgivaren ska regelbundet kontrollera vem som har tagit del av uppgifterna i journalerna och att personen hade rätt behörighet för att göra det.

Källa:https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/sa-skyddas-och-hanteras-dina-uppgifter/din-journal/
Citera
2022-09-21, 07:40
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Vafan.. Sjuksköterskor riskerar att få sparken om dom läser journaler som dom inte har att göra med. Vad är det för speciellt med den här mannen som inte ens polisen vill göra sur.
Citera
2022-09-21, 07:45
Medlem
Som jag förstod det har polisen dessa loggar, om inte kan du själv begära ut dessa.
Att du inte är patient vid inrättningen och det faktum att du sökt arbete där är väldigt komprometterande för chefen.
Jag hade överklagat. Bifoga bevis om arbetsintervju eller kontakt med personen också. Kanske kontakta IVO men även socialstyrelsen om personen är legitimerad.
Väldigt kränkande och så får det absolut inte gå till.

Tillägg, du kanske kan kontakta den mottagningen som skrivit anteckningen som personen gjort intrång på och förklara så kanske de hjälper dig gå vidare så du får lite stöd i ryggen och inte kämpar ensam.
Senast redigerad av Pagojuice 2022-09-21 kl. 07:54.
Citera
2022-09-21, 09:26
Medlem
RonHowards avatar
Du bör upprätta en anmälan hos IVO då din patientsäkerhet hotas av läkarens agerande.
Citera
2022-09-21, 19:15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogstedt90
Hej! Jag blev nyligen utsatt för olaga dataintrång. En person som skulle anställa mig gick in och läste mina journaler och drog därefter tillbaka anställningen.
Enligt patientdatalagen får man endast gå in i journaler när man vårdar en patient. Jag var verkligen inte en av hans patienter.. Jag är insatt i detta då jag själv jobbar inom sjukvården.
Polisen begärde ut mina journalloggar där hans namn stod, att han hade varit inne samma dag som intervjun. Hade förhör med polisen då jag förklarade vad som hänt.
Nu vill åklagaren inte ta upp fallet utan de läggs ned då ”man inte kan bevisa att han hade uppsåt för något brottsligt” och ”åtalet kommer ej leda till fällande dom”. Eftersom denna person är chef för en omvårdnadsavdelning är han mycket medveten att man inte får gå in i journaler på detta sätt. Tror han har satt detta i system, jag lär inte vara den första han gör såhär mot. Men polisen ville inte ta ut hans loggar, vilka personer han har varit inne på i journalerna, utan bara min tog polisen ut.
Borde jag överklaga? Tycker beviset är ganska svart på vitt. Vill inte att fler ska råka ut för denna dåren.
Tacksam för era tankar och tips.

Du tolkar lagen som att den gällde alla och oavsett syfte.

I vilket syfte och i vilken yrkesroll har han slagit i dina journaler?

Har du i något skede skrivit på några papper där du samtycker till någonting överhuvudtaget? Då kan det mycket väl vara lagligt och därtill belagt med sekretess.

Dra in IVO och IMY i ärendet om du tycker att du har tid.
Citera
2022-09-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Du tolkar lagen som att den gällde alla och oavsett syfte.

I vilket syfte och i vilken yrkesroll har han slagit i dina journaler?

Har du i något skede skrivit på några papper där du samtycker till någonting överhuvudtaget? Då kan det mycket väl vara lagligt och därtill belagt med sekretess.

Dra in IVO och IMY i ärendet om du tycker att du har tid.

Han var avdelningschef som hade en anställningsintervju med mig. Han behandlar inte patienter och inte mig. Man får endast ta del av journaler om man är en del av en patients vård. Jag skrev ej under papper eller gav mitt samtycke. Han hade inget syfte att gå in i mina journaler. Jag chansar att han ville se att det ”inte var något fel på mig” innan han anställde mig. Tyvärr lider jag av depression och då tyckte han jag ej skulle kunna utföra jobbet och avbröt processen. Även fast jag har klarat av att jobba förut med depression, har utmärkta referenser från tidigare jobb.
De är indragna i detta. Avdelningen anmälde sig själv också så de inte skulle kunna hända i framtiden. Men tror knappt han fick en smäll på fingrarna. Det inskränkte på min integritet då det är väldigt privata uppgifter och sjukhusjournaler är belagda med sträng sekretess.
Citera
2022-09-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HebrewHammer
Surt läge, men svårt att bevisa att din medicinska historik va anledningen till att du inte blev anställd.
Om så faktiskt är fallet, så har du blivit utsatt för diskriminering.

Arbetsdomstolen uttalade att varje arbetstagare ska bedömas utifrån sina personliga egenskaper och förutsättningar att utföra arbetet.
Källa: https://nsph.se/2015/10/10/artiklar-om-diskriminering-del-1-arbetslivet/

Att denna personen kikat i din journal hade stört mig mycket mer. Enligt 1177 loggas allt och det ska kontrolleras. Begär att veta varför denna personen läst din journal. Det måste alltid finnas ett skäl. Ingen får kolla någons journal "bara för att".

Varje gång vårdpersonal tittar i en journal ska det dokumenteras av vårdgivaren. Det görs oftast elektroniskt i journalen.

Vårdgivaren ska regelbundet kontrollera vem som har tagit del av uppgifterna i journalerna och att personen hade rätt behörighet för att göra det.

Källa:https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/sa-skyddas-och-hanteras-dina-uppgifter/din-journal/

Allt man gör i journalsystemet loggas. Man ser exakt vem har varit inne och läst vad. Han hade ej behörighet till detta och ingen förklaring heller.
Men som sagt, svårt att bevisa att det var exakt därför jag inte fick jobbet.
Citera
2022-09-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Du bör upprätta en anmälan hos IVO då din patientsäkerhet hotas av läkarens agerande.

Det var inte ens en läkare, det var en avdelningschef som inte ens har patienter men ändå tillgång till dom. Helt efterblivet. Anmälan är gjord! Tack.
Citera
2022-09-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Vafan.. Sjuksköterskor riskerar att få sparken om dom läser journaler som dom inte har att göra med. Vad är det för speciellt med den här mannen som inte ens polisen vill göra sur.

Det är så jävla sant. Speciellt när han sitter i en maktposition, borde det vara värre tycker man.
Citera
2022-09-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Som jag förstod det har polisen dessa loggar, om inte kan du själv begära ut dessa.
Att du inte är patient vid inrättningen och det faktum att du sökt arbete där är väldigt komprometterande för chefen.
Jag hade överklagat. Bifoga bevis om arbetsintervju eller kontakt med personen också. Kanske kontakta IVO men även socialstyrelsen om personen är legitimerad.
Väldigt kränkande och så får det absolut inte gå till.

Tillägg, du kanske kan kontakta den mottagningen som skrivit anteckningen som personen gjort intrång på och förklara så kanske de hjälper dig gå vidare så du får lite stöd i ryggen och inte kämpar ensam.

Bra idé med socialstyrelsen då jag vet att han har någon form av legitimation.
Jag har varit i kontakt med hans chef och dens chef och högsta chefen samt presschefen. Alla beklagar sig så mycket och säger att det inte ska hända igen. När jag frågade vad de planerade att göra för åtgärder så vägrade de svara. De svarade bara att de anmält sig själva till IMY.
Ja, bevis finns ju. Måste bara försöka förklara uppsåtet eftersom det var problemet att bevisa enligt åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in