Citat:
Ursprungligen postat av
Sharkimedes
Och varför inte? Jag har åkt KTM 1190 Adventure i många år. En mycket avansärat og säker MC med ABS, Traction Control och mycket goda bromsar. I 2013 fantes det ingen annan MC som var så avanserat som 1190 A. Enda minuset för en nybörjare er at den har 150hk.
Ja du har kört hojen i många år - och lärt känna den.
Hur mycket hade Janne kört på sin?
150 häst i händerna på en nybörjare är i sanning en nackdel, speciellt parat med KTMs marknadsföring som är minst sagt aggressiv. 1190 Adventure är dessutom en hög rackare, något som kan få osäkra förare att känna sig mindre bekväma.
Jag vet inte om Pastor Janne verkligen var nybörjare, erfaren motorcyklist eller pinsam posör.
Antingen vet man vad man gör ombord på en sådan hoj, eller också låter man den vara ifred.
Den biter tillbaka om du vimsar.
Det sätt hojen var skodd reser frågetecken.
Bak satt det Michelin Anakee Wild, ett grovmönstrat däck för lättare offroadkörning - alltså strax hitom rena crossdäck.
Fram ser det ut att kunna vara Mitas E07+ men i en konstig storlek. Även det mindre lämpat att köra gata med.
Dessutom alldeles för brett för att svara mot 90/90 och även fälgen ser galet bred ut.
Detta ser man tydligt eftersom framdäcket krängts av fälgen och kilats in mellan fälg och gaffelben!
Ett märkligt förlopp i en sådan här krasch.
Framfälgen är inte bara bred, den ser även ut att ha en mindre diameter än de 21" som skall vara där.
Jag skulle tro att cykeln fått en motardfälg fram - och det är väl okay.
Men varför kränga på offroaddäck om det är asfaltsegenskaperna man vill åt...?
Det hela verkar förvirrat, och tankarna drar åt posörhållet - tyvärr.
Har vi hört något kring ansvar för olyckan? Eller hur den ens gick till?
Jag tycker det ser ut som en klassisk "fordon svänger vänster och tar "störst går först"-regeln som inteckning för att korsa annan trafiks väg.
Någon som har annan info?