2022-09-21, 13:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Donetsk med 1 miljon invånare är huvudstad i DNR ligger inom räckhåll för konventionellt ukrainskt artilleri som Tochka-Y (OTR-21). Föregår besköts Donets med amerikanskt 155 mm artilleri , 13 civila döda, varav 2 barn.
https://www.rbc.ru/politics/19/09/2022/63283eac9a794742e2eb9e33
Jag vet att Donetskt har beskjutits under invasionen av båda sidor men vi diskuterade väl vad som hände där innan invasionen.

https://twitter.com/den_kazansky/status/1556258670874329094
Citera
2022-09-21, 13:39
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vet att Donetskt har beskjutits under invasionen av båda sidor men vi diskuterade väl vad som hände där innan invasionen.

https://twitter.com/den_kazansky/status/1556258670874329094
Av båda sidor??? Ok, då beskjuter Zelensky Kiev själv. Slut på diskussionen.
Citera
2022-09-21, 14:00
Medlem
Hur kommer det att gå rent praktiskt under omröstningarna? Kan tänka mig att det kanske fattas än och annan valmedarbetare. Särskilt utanför Donbas är det rent av livsfarligt att ställa upp för att bemanna en vallokal.
Citera
2022-09-21, 14:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Av båda sidor??? Ok, då beskjuter Zelensky Kiev själv. Slut på diskussionen.
Såg du länken jag bifogade och sedan sket i innehållet eller vad är det med dig?

Hur kan en granat träffa den östra fasaden på ett höghus om granaten kommer från Ukrainskkontrollerat område i väster? Studsade den kanske tillbaka?
Citera
2022-09-21, 15:15
Bannlyst
Mer än 98% röstade för Österrikes anslutning till Tyskland 1938. Tyskland fick inte behålla Österrike efter kriget, trots att det troligen var en majoritet som ville tillhöra Tyskland, även om det säkert inte var 98%.

Ryssland har ingen som helst rätt till något område i Ukraina och kommer inte att få behålla något bara för att de håller en fejkad omröstning.
Citera
2022-09-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Mer än 98% röstade för Österrikes anslutning till Tyskland 1938. Tyskland fick inte behålla Österrike efter kriget, trots att det troligen var en majoritet som ville tillhöra Tyskland, även om det säkert inte var 98%.

Ryssland har ingen som helst rätt till något område i Ukraina och kommer inte att få behålla något bara för att de håller en fejkad omröstning.
Är det för övrigt inte så att Putin måste förvandla ockuperade områdena till "Ryssland" eftersom han annars inte kan sätta in reservister? En enkel administrativ sak för att Ryssland kan fortsätta kriget.
Citera
2022-09-21, 16:25
Avstängd
Citat:
Du har inga belägg för Ukrainskt massmord av ryssar i Donbass. Det är endast rysk propaganda.
Nej jag skulle inte heller kalla det för massmord men strider mellan separatister i Donbass mot Kiev regimen har de facto pågått under 8 år och ca 14 000 har dödats.
Det finns officiella siffror på det.
Det är bara ett konstaterande och jag säger inte att separatister därmed har rätten på sin sida.
Liknande konflikter finns i många länder.
Ex Kashmir i Indien, NagornoKarabach Azerbajdzjan,
Dagestan i Ryssland osv osv.
Citera
2022-09-21, 16:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Nej jag skulle inte heller kalla det för massmord men strider mellan separatister i Donbass mot Kiev regimen har de facto pågått under 8 år och ca 14 000 har dödats.
Det finns officiella siffror på det.
Det är bara ett konstaterande och jag säger inte att separatister därmed har rätten på sin sida.
Liknande konflikter finns i många länder.
Ex Kashmir i Indien, NagornoKarabach Azerbajdzjan,
Dagestan i Ryssland osv osv.
Japp, 14000 döda jämnt fördelat på båda sidor varav ca 3500 civila. Givetvis inga bra siffror men många pro-ryssar påstår att Ukraina begår folkmord i Donbass vilket givetvis endast är rysk propaganda.
Citera
2022-09-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Hur kommer det att gå rent praktiskt under omröstningarna? Kan tänka mig att det kanske fattas än och annan valmedarbetare. Särskilt utanför Donbas är det rent av livsfarligt att ställa upp för att bemanna en vallokal.

Sist man hade folkomröstning i Donetsk om detta så fungerade det så att någon i Kreml ringde till det rysktillsatta styret och så bestämde man över telefon en vecka innan ”valet” vad resultatet skulle bli.

https://www.businessinsider.com/russia-staged-referendums-in-east-ukraine-2014-5?r=US&IR=T

Du tror väl allvarligt inte att det är något val verkligt val det är frågan om här för om så är fallet så måste du uppsöka läkare omedelbart.

Skulle dock tro att man i rysk anda knuffar in ett dussin personer i en lokal som under vapenhot får låtsas rösta så att man kan fota lite och låtsas att det ser ut som att ”man röstat”.
Citera
2022-09-21, 16:39
Avstängd
Citat:
Japp, 14000 döda jämnt fördelat på båda sidor varav ca 3500 civila. Givetvis inga bra siffror men många påstår att Ukraina begår folkmord i Donbass vilket givetvis endast är rysk propaganda.
Överdrifter från alla håll i denna konflikt.
Men en del grymma övergrepp har faktiskt begåtts av SBU och Azovbataljonen .
Eftersom separatisterna nu sedan ryssarna gick in i Ukraina, har stridit tillsammans i en allians, är risken stor att de blir dödade allihop och även civila som betraktas som förrädare, om Kiev tar över Donbass igen. Det finns inget som kan vara så grymt som just inbördeskrig.
IMO hade det bästa varit att de fick en hög grad av autonomi inom Ukrainas nation och att fredsfördrag övervakades av FN styrkor.
Men det har spårat ur totalt tyvärr.
Citera
2022-09-21, 16:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Överdrifter från alla håll i denna konflikt.
Men en del grymma övergrepp har faktiskt begåtts av SBU och Azovbataljonen .
Eftersom separatisterna nu sedan ryssarna gick in i Ukraina, har stridit tillsammans i en allians, är risken stor att de blir dödade allihop och även civila som betraktas som förrädare, om Kiev tar över Donbass igen. Det finns inget som kan vara så grymt som just inbördeskrig.
IMO hade det bästa varit att de fick en hög grad av autonomi inom Ukrainas nation och att fredsfördrag övervakades av FN styrkor.
Men det har spårat ur totalt tyvärr.
Absolut. Båda sidor har begått hemskheter i Donbass.
https://www.hrw.org/news/2014/08/28/ukraine-rebel-forces-detain-torture-civilians

Det är såklart risk att de blir dödade eller åtalade och sedan avrättade. Vad de håller på med är högförräderi enligt alla världens länders lagar. Men chansen finns såklart att de blir benådade beroende på vilka uppgifter och vad de gjort.

Jag håller på med om att detta kunde ha varit ett FN-uppdrag istället för en fullskalig invasion av Ryssland. Men nu är vi där vi är.
Senast redigerad av Conception 2022-09-21 kl. 16:56.
Citera
2022-09-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Sist man hade folkomröstning i Donetsk om detta så fungerade det så att någon i Kreml ringde till det rysktillsatta styret och så bestämde man över telefon en vecka innan ”valet” vad resultatet skulle bli.

https://www.businessinsider.com/russia-staged-referendums-in-east-ukraine-2014-5?r=US&IR=T

Du tror väl allvarligt inte att det är något val verkligt val det är frågan om här för om så är fallet så måste du uppsöka läkare omedelbart.

Skulle dock tro att man i rysk anda knuffar in ett dussin personer i en lokal som under vapenhot får låtsas rösta så att man kan fota lite och låtsas att det ser ut som att ”man röstat”.
Jag mår bra tack🤣 Jag förstår också att 98% utfallet redan står fast. Tänkte mer hur själva showen genomförs. Något måste de väl gör. Digitalt, rundringning. Vallokaler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in