Citat:
Ursprungligen postat av
PersonligPerson
Hahahahhah nog för det är flashback, men adel och att tvinga din unge betala för att bo hemma för ni har det knapert och inte har lyckats spara ett öre under x antal år?
Du lever ju i en värld där barn antagligen bor hemma tills de är 35 eller så är de bortskämda.
Har du en 20 åring hemma som arbetar och han/hon får ut ca 20k efter skatt, ponera att ungen är lärd och inte slösar, lätt han/hon kan spara 16k+ och leva helt okej. 192k om året.. ponera att ungen bor hemma tills 24 kanske, han/hon har råd med kontantinsats till en fräsch lägenhet och mer där till.
Min släkt heter Blanche, vi har statyer i Stockholm. Kolla upp det själv.
Vi har det inte knapert. Det är inte annorlunda än att par Wallenbergare i historien blivit arvslösa pga avsaknad utbildning. Nyrika ger sina barn massa pengar, långtidsrika har betydligt högre krav ofta. Nu efter utbildning och arbetsliv får jag massa pengar från släkten.
Jag lever i en värld där jag märker att barn till nyrika får svårt att klara sig själva. Utmaningar bygger karaktär.
Bara att ungen inte kommer vara lärd eftersom det inte finns någon motivation att bli det, varför anstränga sig om man ändå får allt? Inte heller kommer den spara pengar, varför göra det när pengarna är något man bara får?