2022-09-21, 12:21
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja inte fanns det nån enorm majoritet där som ville tillhöra ryssland.
Inte är du väl så bakom att du går på rysk propaganda?

Nej inte bakom, jag vet inte vad lönen kan vara, Rubler eller Vodka, helgpremie både och !
Citera
2022-09-21, 12:21
Medlem
Beta-Bums avatar
Ryssland. Rösta.

De två orden hör bara ihop i rena rama skämt och uppenbara lögner.

Hela planeten vet redan om att den Ukrainska befolkningen har "under mystiska omständigheter" försvunnit från Luhansk. Det enda som finns kvar är Ryssar. Vem tänker se Rysslands så kallade "omröstning" om Luhansk som legal?
Citera
2022-09-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Menar du att Donbass befolkningen som Kiev bombade i 8 år vill tillhöra Ukraina?

En myckenhet av elände har ägt rum i östra Ukraina. Inbördeskriget har underblåsts, och eskalerats, av den psykotiske dvärgen i kreml som "tillhandahållit" både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Vad gäller "separatisterna" i östra Ukraina (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

Då du för övrig synes ha "missförstått" historien följer här en kort sammanfattning:

2013 - 14 protesterade det Ukrainska folket mot den putain trogna korrupta hunden yanukovych som sedermera "flydde" till "moder ryssland".

"November 2013 saw the beginning of a series of events that led to his ousting as president. Yanukovych rejected a pending EU association agreement, choosing instead to pursue a Russian loan bailout and closer ties with Russia. This led to protests and the occupation of Kyiv's Independence Square, a series of events dubbed the "Euromaidan" by proponents of aligning Ukraine toward the European Union. In January 2014, this developed into deadly clashes in Independence Square and in other areas across Ukraine, as Ukrainian citizens confronted the Berkut and other special police units. In February 2014, Ukraine appeared to be on the brink of civil war, as violent clashes between protesters and special police forces led to many deaths and injuries. On 21 February 2014, Yanukovych claimed that, after lengthy discussions, he had reached an agreement with the opposition. Later that day, however, he left the capital for Kharkiv, saying his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in southern Russia."
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

När den psykotiske dvärgen i kreml inte längre hade sin trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/) hund yanukovych att tillgå så invaderades, och ockuperades, Krim 2014.

Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

Varför anser du att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistiska megalomanisk psykopat, men varför vill du tvinga andra folk till detsamma?
Citera
2022-09-21, 12:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Att diskutera med ovan citerade är som att diskutera med ett förinspelat meddelande; Tack för att du väntar du har plats 135 i kön….
Jag vet att de inte går att övertyga men min förhoppning är att andra som läser våra diskussioner inser hur jävla korkade de är.

Någon skrev nyss här såg jag "Hela det där landet är nazister det vet vi sedan länge."

Har man inte kommit längre i sin personliga utveckling vid, vad vi hoppas är vuxen ålder. Då finns det inte så mycket mer att diskutera och ännu mindre övertyga någon om hur verkligheten ser ut.
Citera
2022-09-21, 12:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Problemet är väl att vi redan har gett USA den legitimiteten att valsa in i ett annat land och hjälpa till med frihetskriget.
Om Ryssland lämnar området så kommer Ukraina att fortsätta den etniska rensningen till man får folklig kontroll på området.
USA har ingenting med situationen i Donbass att göra. Men vill du gå dit så får du gärna visa mig en invasion av USA i modern tid när de annekterat land. Kan du inte det så får du släppa det.

Sedan handlar det inte om någon etnisk rensning i Donbass. Om du försöker hålla dig till fakta så finns det inga siffror som visar det. 2021 så dog väl 25 stycken civila i Donbass av militärt våld. Dessa utspritt i både separatist och regeringskontrollerat område. Jag tror även att någon strök med av minering så även om våldet sker i separatiststyrt område så behöver det inte vara orsakat av regeringsstyrda styrkor. Oavsett så är det extremt lite "etnisk rensning" där.

Drar vi en parallell till USA som du så gärna gör så dog ca 10000 civila kosovoalbaner under de första månaderna av serbiskt intrång i Kosovo. Det utfördes också tusentals våldtäkter under översyn av serbiskt ledarskap. Betydligt fler fördrevs från sina hem. Där pratar vi om riktig etnisk utrensning.
Senast redigerad av Conception 2022-09-21 kl. 12:57.
Citera
2022-09-21, 12:59
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Alltså, du måste sätta någon form av perspektiv i det hela.

Det bor väl ca 2.4 miljoner invånare i Donbass. Ca 2000 civila har dött i separatiststyrda områden på 8 367 människor varav 116 barn år. Det är väl nästan så att fler människor dör i trafikolyckor.
Felaktiga siffror. DNR har 2,3 miljoner invånare, LNR - 1,3 miljoner. Enligt DNR ombudsmän sedan 2014 dog 8367 människor varav 116 barn. Under 2022 dödades i DNR 782 civila och 2547 militära.
Citat:

Så det är inte hela befolkningen som blivit "bombade".
Nej, bombningar aktiverades i början av 2022. Det är märkligt eftersom ukrainare röstade för Zelensky mot Poroshenko eftersom Z lovade stoppa kriget i Donbass.

Citat:
Det är en jävla soppa därnere pga diverse ofpg så det är inte svart eller vitt. Men faktum är att majoriteten där innan kriget ville tillhöra Ukraina. Det finns det undersökningar på.
Mycket möjligt att innan 2014 de flesta Donbass invånare ville tillhöra Ukraina. Under Janukovich-tiden har Ukraina haft stabil ekonomi, billig rysk gas och allmänt låga priser. Men idag är Ukraina bankrutt, priserna skyhöga, lönerna är låga, arbetslöshet ligger på över 30 %. Man undrar om EU toppar känner något ansvar för att de har dragit in Ukraina till misär med sina idiotiska ambitioner att motarbeta Ryssland. Tydligen inte, eftersom EU fullständigt skiter i i sin egen befolkning också.
Senast redigerad av loislois 2022-09-21 kl. 13:01.
Citera
2022-09-21, 13:00
Medlem
Citat:
Ukraina är bankrutt sedan länge och Zelensky för att kunna betala statsskulden sålde Donbass mark och naturresurser till amerikanerna. Han vill ”befria” Donbass från befolkningen och därför bombar Donbass oavbrutet.

Min fråga är varför Ukraina har bedrivit massmord i dessa områden. Vad har syftet varit? Är det hat mot ryssarna, eller några andra orsaker?
Citera
2022-09-21, 13:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Felaktiga siffror. DNR har 2,3 miljoner invånare, LNR - 1,3 miljoner. Enligt DNR ombudsmän sedan 2014 dog 8367 människor varav 116 barn. Under 2022 dödades i DNR 782 civila och 2547 militära.
Är DNRs ombudsman att lita på? Jag ser i varje fall OHCHR's uppgifter som mer tillförlitliga.

Citat:
Nej, bombningar aktiverades i början av 2022. Det är märkligt eftersom ukrainare röstade för Zelensky mot Poroshenko eftersom Z lovade stoppa kriget i Donbass.
Jag förstår inte hur detta är svar på min fråga. Hela befolkningen blir inte "bombade". Det är endast de områden inom räckhåll för konventionellt artilleri som beskjuts.

Citat:
Mycket möjligt att innan 2014 de flesta Donbass invånare ville tillhöra Ukraina. Under Janukovich-tiden har Ukraina haft stabil ekonomi, billig rysk gas och allmänt låga priser. Men idag är Ukraina bankrutt, priserna skyhöga, lönerna är låga, arbetslöshet ligger på över 30 %. Man undrar om EU toppar känner något ansvar för att de har dragit in Ukraina till misär med sina idiotiska ambitioner att motarbeta Ryssland. Tydligen inte, eftersom EU fullständigt skiter i i sin egen befolkning också.
De undersökningar jag lutar mig på är gjorda 2016 och 2019. Båda visade att 65% av invånarna i regeringsstyrda områden och 55% av invånarna i separatiskstyrda områden fortfarande ville tillhöra Ukraina.
https://www.zois-berlin.de/en/publications/attitudes-and-identities-across-the-donbas-front-line-what-has-changed-from-2016-to-2019
Citera
2022-09-21, 13:09
Medlem
Citat:
Nej, ukrainska armén skickar blommor på Donbass befolkningen i 8 år.
Och 3,5 miljoner östukrainare som sökte skydd i Ryssland är bara allergiska mot blommor.

Var är bevisen?

Att du tror på sagor och andra berättelser utan några faktiska bevis gör inte saker och ting sanna.
Citera
2022-09-21, 13:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Min fråga är varför Ukraina har bedrivit massmord i dessa områden. Vad har syftet varit? Är det hat mot ryssarna, eller några andra orsaker?
Du har inga belägg för Ukrainskt massmord av ryssar i Donbass. Det är endast rysk propaganda.
Citera
2022-09-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
målet med SMO är ju att befria donbas (luhansk och dontesk)
anledningen till det är är ukrainska regimens mördande av civilbefolkning i dessa områden sedan 2014. dessa är mestadels ryska medborgare och ryskspråkiga.

i östra ukraina var det innan SMO 65% ryska medbogare i östra ukraina, 17% totalt i ukraina.

det kanske är bäst att kriga klart först för att se om de vill rösta, man borde ju lösa gränsdragningen först kanske mellan ryssland och det som blir kvar av ukraina, om ens något.

det är ju ukraina som startat detta, och "världen" (väst) fölrdömde varken mord eller beskjutning av civila under alla dessa år, nu får resultat framställas först skulle jag tro.

kankske ryssland införlivar, men det känns ju bakvänt då det är soldater från LPR och DPR som ryssland stöttar, deras soldater bekämpar inte ryssar, tvärt om, de stödjs av ryskt arty, flyg osv.

röstning ger ju samma resultat som ett införlivande....
Det är ju Ryssland som i gammal god sovjet/tsar-anda skyfflat in folk där.
Baltikum klarade detta tack vare Gorbatjov.
Tvivlar på att ens omplacerade ryssar kommer att rösta för Putin. Men vem vet.
Citera
2022-09-21, 13:29
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Jag förstår inte hur detta är svar på min fråga. Hela befolkningen blir inte "bombade". Det är endast de områden inom räckhåll för konventionellt artilleri som beskjuts.
Donetsk med 1 miljon invånare är huvudstad i DNR ligger inom räckhåll för konventionellt ukrainskt artilleri som Tochka-Y (OTR-21). Föregår besköts Donets med amerikanskt 155 mm artilleri , 13 civila döda, varav 2 barn.
https://www.rbc.ru/politics/19/09/2022/63283eac9a794742e2eb9e33
Hur många invånare har Göteborg eller Stockholm?
Senast redigerad av loislois 2022-09-21 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in