2022-09-21, 00:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
tror man drar sig för kiev men ukrainas styrkor ger man säg säkert på det som talar emot är att dom är jäkligt nära dom ryska.

Det skulle bli väldigt svårt för USA att svara proportionerligt då svaret inte kan hamna på annat än Ryskt territorium. Som jag ser det.
Citera
2022-09-21, 00:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sannolikt taktiska kärnvapen, främst mot den Ukrainska armen, men kanske också mot Kiev.
Citat:
Det skulle bli väldigt svårt för USA att svara proportionerligt då svaret inte kan hamna på annat än Ryskt territorium. Som jag ser det.

Om Ryssland använder taktiska kärnvapen mot ukrainska soldater på de annekterade områdena. Dvs på ryskt territorium enligt dem själva. Hur svarar väst på det?

Om väst svarar med kärnvapen. Vart ska väst skicka kärnvapnen? Om väst svarar med kärnvapen mot ryska soldater på de annekterade områdena så kommer Ryssland att tolka det som att väst spränger kärnladdningar på ryskt territorium. Och det är en extrem upptrappning.

Kommer väst verkligen våga att ta det steget?
Citera
2022-09-21, 00:57
Medlem
Citat:
Tror inte nato skulle svara med kärnvapen men dom skulle sätta in flyg då det är jag rätt säker på kankse till och med förklara krig. Det är mycket nära artikel 5 med bara nerfallet av radioaktivt damm.
Tror dock putin skiter i det jag tror han mobiliserar och ger sig på nato i så fall. Men svårt och säga nato kommer sätta in konventionella vapen i 1a skedet det kommer antagligen göra att ryssland sätter in kärnvapen mot nato och då svarar nato med kärnvapen.
Det är en mycket farlig tid just nu
Citera
2022-09-21, 00:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
tror man drar sig för kiev men ukrainas styrkor ger man säg säkert på det som talar emot är att dom är jäkligt nära dom ryska.

Men skulle detta vara så lyckat ?

Om jag har förstått det hela rätt.., så är Ukrainas styrkor tämligen utspridda (enligt västerländskt maner), för att så snabbt dras ihop för ett offensivt drag. Snackades om detta scenario på en tv-kanal häromdagen.

Sedan så kommer ju priset utav att dragit iväg en taktisk.., inte ens "Kim den feta" i NK har gjort detta.
Citera
2022-09-21, 00:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om Ryssland använder taktiska kärnvapen mot ukrainska soldater på de annekterade områdena. Dvs på ryskt territorium enligt dem själva. Hur svarar väst på det?

Om väst svarar med kärnvapen. Vart ska väst skicka kärnvapnen? Om väst svarar med kärnvapen mot ryska soldater på de annekterade områdena så kommer Ryssland att tolka det som att väst spränger kärnladdningar på ryskt territorium. Och det är en extrem upptrappning.

Det är nog ytterst tveksamt.
Citera
2022-09-21, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men skulle detta vara så lyckat ?

Om jag har förstått det hela rätt.., så är Ukrainas styrkor tämligen utspridda (enligt västerländskt maner), för att så snabbt dras ihop för ett offensivt drag. Snackades om detta scenario på en tv-kanal häromdagen.

Sedan så kommer ju priset utav att dragit iväg en taktisk.., inte ens "Kim den feta" i NK har gjort detta.

Det hade tvingat Ukraina mer eller mindre och förhandla. Så man skulle ha mycket mer och vinna på det än några döda soldater.
Citera
2022-09-21, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Jag skulle säga ja att dom vågar men tror inte man gör det tror att artikel 5 då skulle utlösas och nato vara i krig. Usa skulle kunna i det läget använda kärnvapen mot dom okuperade områden som man ändå inte anser är ryska.
Citera
2022-09-21, 01:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Tror inte nato skulle svara med kärnvapen men dom skulle sätta in flyg då det är jag rätt säker på kankse till och med förklara krig. Det är mycket nära artikel 5 med bara nerfallet av radioaktivt damm.
Tror dock putin skiter i det jag tror han mobiliserar och ger sig på nato i så fall. Men svårt och säga nato kommer sätta in konventionella vapen i 1a skedet det kommer antagligen göra att ryssland sätter in kärnvapen mot nato och då svarar nato med kärnvapen.
Det är en mycket farlig tid just nu

Nej definitivt inte ett Natoland och skulle han välja ett land utanför Ukraina så ligger vi nog högt upp på listan. Men det tror jag inte.
Citera
2022-09-21, 01:12
Medlem
Kommer ihåg när dom besköt dom ukrainska kärnkraftverken att om det skulle bli ett utsläpp som tog sig till något nato land så hade det räknats som en kärnvapen attack på nato. Enligt någon jurist från Storbritannien. Var bbc kanske kommer inte ihåg.
Citera
2022-09-21, 01:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det hade tvingat Ukraina mer eller mindre och förhandla. Så man skulle ha mycket mer och vinna på det än några döda soldater.

Det är något vi utgår ifrån, men inte vet. Missförstå mig inte men om nu Putin skulle använda sig av det, så är alla "bets off". Putin skulle säkert räkna med det.

Säg att USA kontrar en rysk taktiskt kärnvapen attack, med att säga till Ukraina : Ni kommer att få alla konventionella vapen ni vill ha, inklusive taktiska kärnvapen !

Samtidigt som man säger till Putin : Nu blir ni klassade som en "terroriststat" med allt vad det innebär, och nu kommer vi att ge Ukraina kärnvapen som de kommer att använda nästa gång ni gör samma sak igen !

Jag är inte så säker att Ukraina kommer att ge upp, efter en första taktisk ifrån Ryssland. Speciellt om man kommer att utrustas själva med taktiska kärnvapen.
Citera
2022-09-21, 01:19
Medlem
Citat:
Det är något vi utgår ifrån, men inte vet. Missförstå mig inte men om nu Putin skulle använda sig av det, så är alla "bets off". Putin skulle säkert räkna med det.

Säg att USA kontrar en rysk taktiskt kärnvapen attack, med att säga till Ukraina : Ni kommer att få alla konventionella vapen ni vill ha, inklusive taktiska kärnvapen !

Samtidigt som man säger till Putin : Nu blir ni klassade som en "terroriststat" med allt vad det innebär, och nu kommer vi att ge Ukraina kärnvapen som de kommer att använda nästa gång ni gör samma sak igen !

Jag är inte så säker att Ukraina kommer att ge upp, efter en första taktiskt ifrån Ryssland. Speciellt om man kommer att utrustas själva med taktiska kärnvapen.

Man borde förse Ukraina med kärnvapen snarast.
Citera
2022-09-21, 01:23
Medlem
Citat:

Jag är inte så säker att Ukraina kommer att ge upp, efter en första taktisk ifrån Ryssland. Speciellt om man kommer att utrustas själva med taktiska kärnvapen.

Kag tror inte heller Ukraina kommer ge upp men när Ukraina börjar förhandla så blir det mycket svårt och ta upp striderna för dom igen. Förhandla är en mycket farlig väg för Ukraina nu. Ryssland vill förhandla garanterat men då måste man tvinga Ukraina att göra det. Det kan man göra med kärnvapen. Men Ryssland skulle förlora enormt mycket på det med ingen skulle stå på deras sida efter det. Jag tror inte man får stopp på Ukraina utan kärnvapen det är därför jag tror att dom kommer sättas in. Ryssland har liksom inga val kvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in