2022-09-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
För att man lär dem ansvar? Så fort barnen tjänar pengar ska dom dock ut. Dags att skaffa eget då.

Tycker väl barnet kan bo billigt eller gratis tills studierna är klara iofs. Så sa mina föräldrar. Flyttade innan dess ändå dock, vem fan vill bo hemma som någon parasit efter man är 20?

Du kan inte lära barnen ansvar utan att tvinga de betala för sig eller? Sund inställning till sin avkomma att de ska ut direkt.

Hur är du en parasit när du sparar pengar samtidigt som du bor med familjen?
Citera
2022-09-20, 18:35
Medlem
Ochotnyryads avatar
Jag kan ändå längta lite efter att få några slantar över.
Har två tonårsbarn som nästan hela min lön går åt ( dvs förutom hem å alla räkningar , mat, mina djur mm )
Unnar mig sällan något medan de fikar ute och handlar kläder mm.

Tänker att det är svårt att ta pengar av sina barn men eg är det väl inte helt orimligt när de är stora/vuxna och har egen inkomst att de hjälper till i hushållet?

Jag behövde inte betala hemma när man återvände hem kortare tider som ung vuxen. Tror inte jag skulle be mina barn heller. Om de nu inte stannar till 40 års ålder😱
Citera
2022-09-20, 18:36
Medlem
Tycker man inte borde betala om man är familj. behöver hon ens pengarna? om hon behöver dom så är det okej men då skulle jag fråga om vart all pengarna spenderades.
Senast redigerad av ForumsHack 2022-09-20 kl. 18:41.
Citera
2022-09-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Varför ens kräva inkomst av din egen avkomma?

Eventuellt för att man inte vill att ens barn blir någon oansvarig loser som bor hemma när denne är 30?

Som minst får dom ju, så fort dom har en inkomst, betala för sin mat, sitt tvättmedel, etc.
Citera
2022-09-20, 18:47
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Eventuellt för att man inte vill att ens barn blir någon oansvarig loser som bor hemma när denne är 30?

Som minst får dom ju, så fort dom har en inkomst, betala för sin mat, sitt tvättmedel, etc.

Första stycket:

Det är en klassfråga. Arbetarklass och fattiga människor gillar att kräva sina barn på pengar. Oftast för att kunna konsumera mer skräp som alkohol, någon pissig resa eller liknande.

Det är dock en tankevurpa att hävda att det är att lära sitt barn om pengar. Ett uselt försök att rationalisera sin egen snål- och girighet.

Om du tittar på medelklassen och uppåt så existerar inte detta fenomen alls. Tvärtom, vid 18-20 så får barnen en större summa pengar. Har sett allt ifrån 200k till flera miljoner.

Det är ingen bedrift eller något svårt att betala räkningar, som vissa här i tråden verkar argumentera för. För en normalbegåvad människa är det ungefär som att andas, det sker automatiskt när man väl tjänar pengar.
Citera
2022-09-20, 18:55
Medlem
No_lifers avatar
Bodde inte hemma särskilt länge efter studenten men det gick något år. Med en lärlingslön på 15500:- innan skatt så fick farsan 3 tusen av det. Är väl rimligt men tyckte att det var mkt då, om man jämförde med mina polare som bodde gratis hos sina päron.
Citera
2022-09-20, 19:03
Medlem
Att tro att försörjningsstöd är samma som inkomst är ju att ta i. Du har ingen rätt till dom pengarna så tycker att 80% ska dina föräldrar ha. Har dom varit duktiga i sin ungdom är nog det deras förtjänst att du ens får försörjningsstöd. Tror ni ungdomar att pengar faller från trädet? Dom kommer från hårt arbetade generationer som dött av gullsot och mjältbrand så att ni kan ligga i eran divansoffa hålla i mobilen och dela ut likes till folk ni aldrig ens kommer att träffa.
Citera
2022-09-20, 19:10
Medlem
Citat:

Ungen kan ju flytta tidigare än så för att denna har sparat in REJÄLT och sen ha en shysst start i livet och inte bo i ett unket ghetto eller tvingas hyra rum för någon fantasi summa. Återigen varför skulle ungen bli en loser?

Mat, hygienartiklar är givet att barnet betalar för sig, inte så att föräldrarna köper prylar till ungen eller försörjer utan låter han/hon bo gratis bara.
Citera
2022-09-20, 19:20
Medlem
immenhusens avatar
Antar att det även inkluderar mat? Fullt rimligt i vilket fall som helst. Ni skulle dock kunna ha en uppgörelse, att hon lägger undan hälften av summan till en framtida insats till en lägenhet. Så gjorde vi när jag tog studenten och skaffade mig mitt första arbete. De gånger jag har studerat på heltid, har jag däremot fått bo kostnadsfritt hemma. Dessa upplägg är dock helt avhängigt din mors ekonomiska situation.

/AI
Citera
2022-09-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Du kan inte lära barnen ansvar utan att tvinga de betala för sig eller? Sund inställning till sin avkomma att de ska ut direkt.

Hur är du en parasit när du sparar pengar samtidigt som du bor med familjen?

Klart dom ska flytta så fort dom har jobb. Varför ska dom bo hemma efter det.? Dom vill. Väl stå på egna ben?

Du Menar att man slösar dina föräldrars pengar så man kan spara sina egna? Då kan man inte ha mycket respekt för sina föräldrar inte.
Citera
2022-09-20, 19:35
Medlem
Får du boende, el, internet, mat etc för 4000:- i månaden nu, då kommer du raskt att inse den dagen när du flyttar hemifrån hur generös din mamma varit mot dig. 4000:-för allt detta är mycket, mycket billigt. Du är 19’år och har 6000:- över varje månad att ha kul för- en enorm summa för din ålder. Jag som är nästan 40 år äldre får vara glad över om det finns några hundralappar kvar efter räkningar o mat. Men dagens unga är curlade och vi äldre gör dem en rejäl otjänst genom att vara ” bussiga” och låta dem bo gratis hemma. De måste förberedas på att det kostar rejält att leva, det är vårt ansvar som föräldrar!
Så tacka din mamma att hon låter dig bo rejält billigt!
Citera
2022-09-20, 19:37
Medlem
Citat:
Klart dom ska flytta så fort dom har jobb. Varför ska dom bo hemma efter det.? Dom vill. Väl stå på egna ben?

Du Menar att man slösar dina föräldrars pengar så man kan spara sina egna? Då kan man inte ha mycket respekt för sina föräldrar inte.

Hur slösar du dina föräldras pengar när du bor hemma? Herregud, de ska ju spara till ett bra boende, och varför vill man släppa sin familj som om de vore pesten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in