2022-09-20, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det är det här ortodoxa mindsetet. Ska jag förlora ska alla förlora. Om jag ska förlora sätter jag eld på byn. För att visa er. Typ. Det är en speciell syn på andra som inte finns i väst.

Ja precis, det är väldigt speciell inställning, ett primitivt hämndbegär som känns oerhört gammalmodigt.

Ryssarna har gett prov på det i mindre skala, i Ukraina.
De är påfallande råa och sadistiska.

De vräker granater över civila och verkar tycka att tortyr är kul.

Samtalet mellan den ryske soldaten och hans morsa, är redan en klassiker. De frossar liksom i lidande tillsammans och hon säger "De är inte människor".

Vad den här sjuka mentaliteten innebär i slutändan, kan vi inte ens gissa...

Risken finns ju åxo att Putin attackerar EU-länder.

Allt är möjligt.

"Allt är möjligt" är också en gammal KGB-klyscha.
Det gäller att tänka det otänkbara. Det är väl det Putin gör nu.
Citera
2022-09-20, 19:23
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Putin väntas hålla tal idag med sin försvarsminister, kommer han eskalera kriget nu tror ni ?

VLADIMIR Putin is set to address Russia tonight in which he is expected to order full mobilisation of the country's military.

The tyrant's highly unusual direct message to his people is the first since the announcement of the so-called "special military operation" to invade Ukraine in February.

https://www.thesun.co.uk/news/19866255/vladimir-putin-address-nation-ukraine-war-mobilisation/

Han kommer bara att berätta att det kommer att ske en omröstning i ockuperade områden sen kommer shougi in och berättar att han ska försvara det ockuperade området.
Citera
2022-09-20, 19:24
Medlem
raskenss avatar
Finns det nån livestreaming av puttefnasks tal på tuben?
Citera
2022-09-20, 19:24
Medlem
kommer putin att dra sig tillbaka och avsluta kriget eller kommer han att börja kriga mot usa.
Citera
2022-09-20, 19:25
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Hur tror ni en mobiliserings tas emot hos ryssen?
Känslan säger ju att ryssar brukar vara väldigt patriotiska till att de själva ska offra sig för nåhot
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Såg från nån som svarade på detta inlägg och nämnde kärnvapen.Ärligt talat tror jag risken för kärnvapen har minskat.Varken Indien eller Kina gör tummen upp (vilket de aldrig gjort men har inte gjort tummen ner heller) och åtminstone Indiens tumme börjar peka neråt. Eventuellt känner Kina samma sak.Om Indien (och ev Kina) ser Ryssland som förlorare redan nu eller om de tycker kriget blir för dyrt ekonomiskt och/eller politiskt vet jag förstås inte.Men börjar nu Indien, och ev. Kina, få kalla fötter och känner att detta är ingen häst att satsa mer på så känner ju alla som har ”nycklarna” till kärnvapen samma sak.Om Putin bryr sig om sitt eget liv beordrar han aldrig kärnvapenanfall.Om han vill gå under med Ukraina-invasionen så får man hoppas att ”nycklarna” är fördelade mellan tillräckligt många så nån funderar och kanske nekar.Om både Indien och ev Kina är emot vad Putin gör nu redan är det i min värld svårt att se vad som kan åstadkommas med kärnvapen.
Förutom att få hela världen emot sig. Jag tror inte Putin är i närheten av sån förvirring eller psykos.

Kriget kan mala på länge. Men jag tror inte risken för kärnvapen finns på kartan.

Fetat på slutet. Förändringen för Ryssland är att de inte längre tror att de kan mala på så länge; Ukraina har skakat deras armé i grunden. Ukraina slår ut mer och mer med Himars, Harm, stridsflyg, precisionsartilleri.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Tycker bara att det börjar balla ur för vad?
Lugna ner innan det blir fullt kärnvapenkrig och sen avsätt Putler om han inte hinner att dö naturligt.

Så du tycker att Ukraina ska lägga ner sina vapen och avstå massa landyta då?

Skulle du ha gjort likadant då?
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Ser ut som att putler har stora problem med tekniken för hans tal har inte börjat än. Kanske saknas det någon halvledare för att kunna visa det förinspelade talet
Citera
2022-09-20, 19:26
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Såg från nån som svarade på detta inlägg och nämnde kärnvapen.

Ärligt talat tror jag risken för kärnvapen har minskat.

Varken Indien eller Kina gör tummen upp (vilket de aldrig gjort men har inte gjort tummen ner heller) och åtminstone Indiens tumme börjar peka neråt. Eventuellt känner Kina samma sak.

Om Indien (och ev Kina) ser Ryssland som förlorare redan nu eller om de tycker kriget blir för dyrt ekonomiskt och/eller politiskt vet jag förstås inte.

Men börjar nu Indien, och ev. Kina, få kalla fötter och känner att detta är ingen häst att satsa mer på så känner ju alla som har ”nycklarna” till kärnvapen samma sak.

Om Putin bryr sig om sitt eget liv beordrar han aldrig kärnvapenanfall.

Om han vill gå under med Ukraina-invasionen så får man hoppas att ”nycklarna” är fördelade mellan tillräckligt många så nån funderar och kanske nekar.

Om både Indien och ev Kina är emot vad Putin gör nu redan är det i min värld svårt att se vad som kan åstadkommas med kärnvapen.

Förutom att få hela världen emot sig. Jag tror inte Putin är i närheten av sån förvirring eller psykos.

Kriget kan mala på länge. Men jag tror inte risken för kärnvapen finns på kartan.

Vi får hoppas de (RU) hanterar detta "rationellt" som du tror.
Jag känner mig inte lika säker ska jag säga och jag är faan inget troll som vill få Väst att backa!!

Däremot har jag upplevt dem som irrationella, lynniga, fåfänga och en massa annat mindre smickrande.

Och jag tror Putin blev jääävligt irriterad när Modi mfla påpekade att det drar ut på tiden och krig är inte bra mm. Han blev bara ytterligare pressad och förnedrad... "-vem är dom??"

Det går inte vara säker på något nu eftersom de är INTE rationella.
(Från vårt perspektiv skall tilläggas.)
Citera
2022-09-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
"Lite mark" Skriv gärna mer och redovisa källor.

Ja, du kanske kan redovisa i procent eller promille hur mycket mark de har tagit när ryssarna drog sig tillbaka. Ukraina är stort.
Citera
2022-09-20, 19:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Finns det nån livestreaming av puttefnasks tal på tuben?
Putain skulle börja talet 1900 svensk tid men han är tydligen försenad. Ändringar?!?
Citera
2022-09-20, 19:28
Medlem
leachs avatar
Arme var nog att ta i. Någon värnpliktig som kastade en molotov vodka

Russian army shelled Obody village of Sumy region
https://liveuamap.com/en/2022/20-september-russian-army-shelled-obody-village-of-sumy-region
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in