Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag har bara hört det samma. Vissa på Twitter är oroliga, andra hånfulla. Jag är rädd för en kraftig eskalering från rysk sida för att de håller på och förlorar.
Såg från nån som svarade på detta inlägg och nämnde kärnvapen.
Ärligt talat tror jag risken för kärnvapen har minskat.
Varken Indien eller Kina gör tummen upp (vilket de aldrig gjort men har inte gjort tummen ner heller) och åtminstone Indiens tumme börjar peka neråt. Eventuellt känner Kina samma sak.
Om Indien (och ev Kina) ser Ryssland som förlorare redan nu eller om de tycker kriget blir för dyrt ekonomiskt och/eller politiskt vet jag förstås inte.
Men börjar nu Indien, och ev. Kina, få kalla fötter och känner att detta är ingen häst att satsa mer på så känner ju alla som har ”nycklarna” till kärnvapen samma sak.
Om Putin bryr sig om sitt eget liv beordrar han aldrig kärnvapenanfall.
Om han vill gå under med Ukraina-invasionen så får man hoppas att ”nycklarna” är fördelade mellan tillräckligt många så nån funderar och kanske nekar.
Om både Indien och ev Kina är emot vad Putin gör nu redan är det i min värld svårt att se vad som kan åstadkommas med kärnvapen.
Förutom att få hela världen emot sig. Jag tror inte Putin är i närheten av sån förvirring eller psykos.
Kriget kan mala på länge. Men jag tror inte risken för kärnvapen finns på kartan.