2022-09-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Se där. Ett rysstroll som erkänner att Ryssland har förlorat kriget. Det var stort av dig.
Mobiliserar ryssland så blir det lite mer jämnspelt.
Ukraina har haft mobilisering i 5 månader nu.
Citera
2022-09-20, 16:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det hela tyder nog på det ja. Putin skall även hålla tal till nationen ikväll enligt konton jag följer på Twitter.

Jag antar att han behöver visa sig stark och handlingskraftig nu efter de senaste veckornas turbulens. Han har utmanats på flera håll inom sin egna geopolitiska intressesfär och inte ens propagandisterna på stats-TV har lyckats hålla enad kurs efter Ukrainas senaste framryckningar. Det är nog allt eller inget för Putin nu, håll i hatten.

Vet ngn om nær det ær førvæntat att Putin skall framtræda ikvæll ?

(kan ju vara speciella grejer, han kan lyfta fram..)
Citera
2022-09-20, 16:56
Medlem
leachs avatar
Pissrysens vapen bra, i nästa mening så skall västs vapen studeras . Lite schizofreni varning..

Vladimir Putin:
Russian military equipment effectively resists Western weapons and has proven itself well.
The Russian Federation should and can study the military equipment of the West, which is used in Ukraine, improve its own, do it quickly and efficiently, Putin

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1572233582352941057
Citera
2022-09-20, 17:00
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jag ser det som ganska självklart att Putin vill avsluta detta. Fortsätter han i det här spåret så har han väl egentligen inte så mycket mer att se fram emot än sanktioner, fortsatt utnötningskrig, försämrat inflytande och minskat förtroende för CSTO och Ryssland som militärmakt. Det sker ju lite allt möjligt spännande på Rysslands bakgård nu som han inte har kunnat agera mot eller velat kommentera.

Jag tänker närmst på Azerbajdzjan - Armenien, där Putin t.o.m. fick se sig omsprungen av Nancy Pelosi, samt Kina - Kazakstan som gjorde ett gemensamt uttalande i Samarkand om fördjupat säkerhetssamarbete trots att Kazakstan redan är medlem i CSTO. Till detta kan man lägga den generella förnedringen när ledare för lilleplutt-länder låter honom stå och vänta framför kamerorna. Det är inte bara kriget som går dåligt, Putins s.k. "maktvektoral" har verkligen varit på dekis de senaste veckorna och jag kan inte tänka mig att han njuter av den utvecklingen.

Tråkigt för honom dock att han inte äger initiativet på slagfältet just nu. Om man angriper någon och sedan hamnar i underläge så skall man inte hoppas på att slagsmålet tar slut bara för att man plötsligt börjar skrika om fred. Ukraina lär nöta på tills de anser att de fått det förhandlingsläge de vill ha, alternativt tills de kort och gott kört ut ryssarna ur landet.

Nu tror jag dock för egen del inte att Putin själv kommer att försöka mäkla fred. Det vore en dubbel förödmjukelse att inleda en sådan förhandling om Ukraina ändå bara krigar vidare. En eskalering börjar också se svårt ut i och med att allmän mobilisering antas slå hårt mot hans inrikespolitisk inflytande, medan användning av tyngre vapen eller kärnvapen tros försätta honom i ett väldigt osäkert läge internationellt.

Ja, fan vet hur han skall kunna backa sig ut ur detta. Inga alternativ är speciellt bra. Det är väl kanske därför han försöker nöta ner Ukrainas civila infrastruktur nu och hoppas på att ukrainarna och Europas folk inte skall mäkta med allt elände han skapar.
Han hoppas på en jävlig vinter, jävlig för oss och ännu jävligare för Ukraina.
Vi fixar det, gör Ukraina också, de är stridslystna, blir det kallt kan de i värsta fall tränga ihop sig, flera familjer i en lägenhet.
Citera
2022-09-20, 17:02
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag gissar (kan ha fel) att om ryssland "demokratiskt" låter Kherson rösta och sedan "respekterar folkviljan" och annonserar ett tillbakatåg så skulle Ukraina få mycket badwill om de insisterade på att attackera dem. Men det kanske inte stämmer?
De behöver inte attackera, de kommer som befriare.
Citera
2022-09-20, 17:05
Medlem
raskenss avatar
Trodde Shoigu blev utfryst av Puttefnask. Dom ska tydligen hålla ett tal snart. Blir skoj se vilka hittepå sagor dom ska krysta fram nu? (Popkornbunken är framplockad)

Vore stor komik om dom officiellt förklarar krig och sen sätter vapen i 200.000 ryssar som kanske kommer vända vapen mot ryssarna själva

Fundera på varför det inte existerar något hemvärn i Ryssland och det är så stenhårda vapenlagar där. Dom är livrädda för att ryssar ska göra uppror.

https://twitter.com/maxseddon/status/1572228427314335747?s=20&t=TFjQA4RI379N2OM4azu3Ug
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men då blir det ju en sorts rundgång. Ryssland hämtar ju manskap från fängelserna samtidigt som man ju då hotar bura in manskap som anses vara sturska mot övermakten eller anses svagare än ukrainarna i strid.
Perfekt! Inte bara har Putin tänkt göra sig av med delar av befolkningen i någon slags socialdarwinistisk avfolkning av Ryzzland, tanken är väl att man ska bli av med alla bidragstagare och arbetslösa, utan dessutom ser han till att landet inte kan förlora soldater annat än genom att de blir ihjälskjutna.
I sanning ett militärt 4D-schackmatt som kommer få Sun Tzu att se ut som amatörmässig pajas... Polen efter Ukraina, får man anta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
kommer ryssland använda tsar bomba?

Nej
Citera
2022-09-20, 17:06
Medlem
donald12s avatar
Ukrainare vill in i EU o NATO

Ninety-two percent of Ukrainians would like to see their country in the European Union, while 79% want it to join NATO by 2030, according to a poll conducted by the KIIS and the National Democratic Institute on Aug. 2-9.
Citera
2022-09-20, 17:07
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Mobiliserar ryssland så är allt över innan jul.
Det är det i vilket fall, Ryssland kan inte vinna.
Citera
2022-09-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Mobiliserar ryssland så är allt över innan jul.

Du vet verkligen inte vad du pratar om.
Citera
2022-09-20, 17:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu förstår jag inte din fråga?
Jag menade att det som framgår av lagändringen i Duman förefaller mig vara ungefär samma lagar som man resan hade. Vad gäller folkomröstningar i de ockuperade områdena så ser jag inte vad skillnaden blir, även om de genomförs. Ukraina kommer självfallet inte att sluta kriga pga det, och enligt den ryska propagandan har man resan legetimt ”befriat” dessa områden. Så samma som innan tänker jag.

Så inget syfte med lagändringarna och folkomröstningarna för att inget ändras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in