2022-09-20, 15:50
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag hoppas du har rätt men det låter lite konstigt, varför (Ur Putins perspektiv) var då Ryssland där i över huvud taget? Hela grunden för invasionen ogiltigförklaras ju då.

Det är en svaghet, men trots allt en enklare sak att förklara än att få storstryk utan att mobilisera.

Jag tror f ö jag var först på Flashback med tanken att Putin skulle kunna använda referendums som ursäkt. Detta tyder dock på att Putin kör all-in-strategin, dvs omröstningarna kommer visa att Ryssland ska tillhöras: https://twitter.com/OAlexanderDK/status/1572205804350062592 . Men RIA är inte alltid = Putin.
Citera
2022-09-20, 15:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag som tror dig. Det lär bli hot om kärnvapen om Ukraina attackerar de områden som röstat för att bli ryskt.

Ja jag är rädd nu faktiskt. Kärnvapen mot Kiev efter dessa folkomröstningar.
Citera
2022-09-20, 15:53
Medlem
donald12s avatar
Citat:
De förväntar sig allmän mobilisering och krigsekonomi.

Precis! Börsen förstår vad Putler håller på med.

Massor av "arbetare" kommer bli inkallade vilket kommer påverka den RyZZka ekonomin ordentligt.

Sanktionerna kommer bli ännu hårdare dessutom.

Ingen fred i sikte....
Citera
2022-09-20, 15:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Massor av "arbetare" kommer bli inkallade vilket kommer påverka den RyZZka ekonomin ordentligt.
Ingen fred i sikte....

Troligtvis blir också företag tvungna att producera det staten säger till av staten fastställda priser. Att äga aktier i företag blir då extremt riskfyllt. Det finns t.ex. rapporter om verkstäder som slutat reparera arméns fordon för att de inte får betalt. Dessa företag skulle bara beordras att göra det i en krigsekonomi.
Citera
2022-09-20, 15:57
Medlem
donald12s avatar
Putler måste hinna med referandum i Kherson innan fronten där faller ihop

När Ukraina intar Kherson kommer ryZZland förklara krig o mobilisering.
Citera
2022-09-20, 16:00
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
De förväntar sig allmän mobilisering och krigsekonomi.

Det hela tyder nog på det ja. Putin skall även hålla tal till nationen ikväll enligt konton jag följer på Twitter.

Jag antar att han behöver visa sig stark och handlingskraftig nu efter de senaste veckornas turbulens. Han har utmanats på flera håll inom sin egna geopolitiska intressesfär och inte ens propagandisterna på stats-TV har lyckats hålla enad kurs efter Ukrainas senaste framryckningar. Det är nog allt eller inget för Putin nu, håll i hatten.
Citera
2022-09-20, 16:00
Medlem
ChiefenKings avatar
Seriöst, vad är det Putin vill? Gå all in för en remsa av Ukraina? Det måste vara något dyrbart i området som inte uppdagats, annars känns det väldigt stört av han att ödsla så mycket för inget.
Citera
2022-09-20, 16:01
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12

Ingen fred i sikte....
Hitintills så har krigets följder gått den ryske "Svensson" förbi. Skall det nu mobiliseras och folk kallas in under fanorna, till ett okänt öde. Frågan är hur detta kommer att påverka det ryska samhället, kanske det är dags att återinföra de blå mössorna....
Citera
2022-09-20, 16:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Nu sjunker skeppet.

https://twitter.com/Liveuamap/status/1572196550251614208

Russian stock exchanges collapsing
Kan någon förklara vad lagändringarna innebär:
- jag trodde att ryska staten redan hade rätt att kräva att deras ordrar ska få företräde?
- vad gäller rekrytering av soldater så är det ju än så mänge frivilligt, och det stora problemet är som jag uppfattat det att många soldat-kontrakt går ut till årsskiftet, vilket kommer att förvärra personalläget ytterligare.
Citera
2022-09-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja ska man göra allmän mobilisering måste man övergå till en krigsekonomi. Männen i militären och kvinnorna får sköta krigsindustrin. D.v.s. stå i fabriken och vänta på komponenter från väst.
Vänta på komponenter från väst😅
Ja då får dom vänta länge länge för det blir nog inte i första taget som ett skepp kommer lastat med dessa komponenter🤣
Citera
2022-09-20, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har redan svarat på dessa invändningar. Scrolla genom och läs ifall du egentligen är intresserad.

Tror att han menar att de enda svar du lämnat är svammel, trams och rena lögner.
Citera
2022-09-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Loool! Desperationen i Kreml är nu så kompakt att du kan skopa upp den med sked:
https://sozd.duma.gov.ru/bill/160006-8

Nystiftade lagar som bland annat:
  • Ryzka soldater som tas tillfånga av motståndarsidan kommer nu få 10 års fängelse. Detta straff appliceras dessutom i efterhand på ryzzar som redan gett upp eller sitter i ukrainskt förvar.
  • Det är nu olagligt att vägra lyda en överordnad officer. Ja, det gäller även direkt kriminella order...
  • Det blir även 10 års fängelse på att vägra tjänstgöring eller väpnad strid.
Putin motiverar och gör det bättre för hans soldater att lägga ner sina vapen och gå över till Ukrainas sida än vad det är att tjänstgöra i armén...
Men då blir det ju en sorts rundgång. Ryssland hämtar ju manskap från fängelserna samtidigt som man ju då hotar bura in manskap som anses vara sturska mot övermakten eller anses svagare än ukrainarna i strid.
Så lär man nog inte vinna kriget för vilket ryss känner äkta motivation att slåss om man behandlas som ohyra av befälen eller om ett mänskligt agerande som att ge upp för att slippa dö kan leda till fängelse och troligen tortyr i det Ryssland man slåss för.
Tror det blir mer avhopp istället. Fast tur i oturen är ju att ryssen inte har den disciplin, motivation, synen på manskap, och det jävlar anamma som ukrainska armén bevisligen besitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in