Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
Jag är glad att du frågade, inte många är intresserad av vad som hänt
https://sputniknews.com/donbass-genocide-2014-2022/
bara klicka på varje ämne där så får du ett litet hum om det.
Där står det tydligt 2014-2022. Krim ockuperades 2014, hur kopplar du detta till att Ukraina började det hela?
Har du några källor som inte är Ryska?
Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
Ryssland lovade det, i utbyte mot något... vad tror du det var? om jag inte missminner mig så var det "neutralitet/alliansfrihet" (frihet från allianser)
Bush dä lovade att nato inte skulle utvidgas österut, jag tror det var -93. *Ryssland har varnat och påtalat detta. Tydligast är nog putins tal i munchen 2007, men det är återkommande tema, lika återkommande är bristen på respons eller ens erkänna problemet. på kremlin.ru finns alla putins transkriberade, jag gillar att läsa dem istället för att höra på simultanöversättningar eller läsa texten på youtube.
och om du läser något om minsk-avtalen så kommer du att ha lite förutsättningar som gör länken lite nytta.
Allt detta hade kunnat undvikas om väst/nato verkligen ville det, min övertygelse är att de ville nått annat, dvs kontroll över resurser, precis som i syrien, med extra kryddan att detta skulle ske på rysslandsbekostnad.
Är Ukraina med i EU? Är Ukraina med i NATO?
Har du källa om det där med att Ukraina lovar(själva) att inte gå med i NATO i utbyte mot sina kärnvapen / i utbyte mot sin självständighet?
Mycket handlade istället om olja/gas och stadsskulder.