2022-09-20, 13:09
Medlem
loisloiss avatar
Kherson också förbereder referendum för att återförenas med Ryssland
Melitopol blir nästa
Citera
2022-09-20, 13:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Kherson också förbereder referendum för att återförenas med Ryssland
Melitopol blir nästa

Har röstresultatet läckt ut där också? Eller de är kanske inte överens ännu om vilka siffror de vill ha i Kherson?

I Kharkiv var röstresultatet planerat att bli 75% till Ja till att förenas med Ryssland.

Citat:
Russias plans for November "referendum" in Kharkiv region revealed: 75% were supposed to vote to join Russia

Russia planned to hold a so-called "referendum" in the Kharkiv region from 1 to 7 November in which 75% were supposed to "vote" for joining the Russian Federation.

https://news.yahoo.com/russias-plans-november-referendum-kharkiv-132922164.html
Citera
2022-09-20, 13:54
Medlem
The residents of Donbass made their choice back in 2014 at the self-determination referendum of the Lugansk People’s Republic
Lol
Citera
2022-09-20, 13:55
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Jag är glad att du frågade, inte många är intresserad av vad som hänt

https://sputniknews.com/donbass-genocide-2014-2022/
bara klicka på varje ämne där så får du ett litet hum om det.
Där står det tydligt 2014-2022. Krim ockuperades 2014, hur kopplar du detta till att Ukraina började det hela?

Har du några källor som inte är Ryska?

Citat:
Ryssland lovade det, i utbyte mot något... vad tror du det var? om jag inte missminner mig så var det "neutralitet/alliansfrihet" (frihet från allianser)

Bush dä lovade att nato inte skulle utvidgas österut, jag tror det var -93. *Ryssland har varnat och påtalat detta. Tydligast är nog putins tal i munchen 2007, men det är återkommande tema, lika återkommande är bristen på respons eller ens erkänna problemet. på kremlin.ru finns alla putins transkriberade, jag gillar att läsa dem istället för att höra på simultanöversättningar eller läsa texten på youtube.

och om du läser något om minsk-avtalen så kommer du att ha lite förutsättningar som gör länken lite nytta.

Allt detta hade kunnat undvikas om väst/nato verkligen ville det, min övertygelse är att de ville nått annat, dvs kontroll över resurser, precis som i syrien, med extra kryddan att detta skulle ske på rysslandsbekostnad.
Är Ukraina med i EU? Är Ukraina med i NATO?

Har du källa om det där med att Ukraina lovar(själva) att inte gå med i NATO i utbyte mot sina kärnvapen / i utbyte mot sin självständighet?

Mycket handlade istället om olja/gas och stadsskulder.
Citera
2022-09-20, 13:57
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Har röstresultatet läckt ut där också? Eller de är kanske inte överens ännu om vilka siffror de vill ha i Kherson?

I Kharkiv var röstresultatet planerat att bli 75% till Ja till att förenas med Ryssland.
Vadå referendum i Kharkov? Kharkov är inte befriad ännu
Referendum kommer hållas i LNR, DNR, Kherson och Melitopol. Det var väntat.
Citera
2022-09-20, 13:58
Medlem
Citat:
målet med SMO är ju att befria donbas (luhansk och dontesk)
anledningen till det är är ukrainska regimens mördande av civilbefolkning i dessa områden sedan 2014. dessa är mestadels ryska medborgare och ryskspråkiga.

i östra ukraina var det innan SMO 65% ryska medbogare i östra ukraina, 17% totalt i ukraina.

det kanske är bäst att kriga klart först för att se om de vill rösta, man borde ju lösa gränsdragningen först kanske mellan ryssland och det som blir kvar av ukraina, om ens något.

det är ju ukraina som startat detta, och "världen" (väst) fölrdömde varken mord eller beskjutning av civila under alla dessa år, nu får resultat framställas först skulle jag tro.

kankske ryssland införlivar, men det känns ju bakvänt då det är soldater från LPR och DPR som ryssland stöttar, deras soldater bekämpar inte ryssar, tvärt om, de stödjs av ryskt arty, flyg osv.

röstning ger ju samma resultat som ett införlivande....
Mördande av pappersflygplan. De verkliga mördarna är ryssarna.
Helt sjukt att det finns sånna dumskallar. Tillbaka under din sten gris
Citera
2022-09-20, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Putin & co gillar att lägga sig runt 75-80% i sina riggade påhittade val. Det är samma siffror varje gång. Alltid 75-80% stöd för Putin & co. Förbestämt, såklart.

Lagom mycket för att visa att "en stark majoritet stödjer förslaget" men samtidigt inte orimligt högt som typ 100% för då hade det varit för uppenbart fejk.
Citera
2022-09-20, 14:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Vadå referendum i Kharkov? Kharkov är inte befriad ännu
Referendum kommer hållas i LNR, DNR, Kherson och Melitopol. Det var väntat.

De tänkte hålla i Kharkov också, i de områden som de kontrollerade, men pga Ukrainas motoffensiv så blev det knappt några områden kvar. Så det blev inställt.

Citat:
"We have information that Russia is continuing to prepare a mock referendum” in Kherson, Zaporizhia, the separatist regions of Donetsk and Luhansk, and in Kharkiv, said Kirby, who is a spokesman for national security matters.

https://www.brusselstimes.com/277991/ukraine-us-expects-moscow-to-announce-new-illegal-referendums-in-occupied-territory
Citat:
https://twitter.com/nytimes/status/1564949952694034432
https://www.trtworld.com/americas/us-says-russia-set-to-hold-sham-referendums-in-ukraine-regions-59711
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3559808-invaders-plan-to-hold-pseudoreferendum-in-captured-areas-of-kharkiv-region-in-october.html
Citera
2022-09-20, 14:21
Medlem
Avayas avatar
Det verkar brinna i knutarna

"The referendum will take place from 23 to 27 September, according to LPR and DPR leaders" - enligt RT

Donetsk och Luhansk ska alltså rösta om att inkorporeras med Ryssland redan denna veckan.

Nu rapporteras att även Khersonregionen vill rösta om att införlivas med Ryssland, dock finns inget datum för denna omröstning ännu.
Jag måste erkänna att jag är dåligt påläst om Khersonregionen så om någon här har bättre koll på regionens strategiska betydelse samt vart deras lojalitet ligger får ni gärna inflika med info
Citera
2022-09-20, 14:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya

"The referendum will take place from 23 to 27 September, according to LPR and DPR leaders" - enligt RT

Donetsk och Luhansk ska alltså rösta om att inkorporeras med Ryssland redan denna veckan.

Nu rapporteras att även Khersonregionen vill rösta om att införlivas med Ryssland, dock finns inget datum för denna omröstning ännu.
Jag måste erkänna att jag är dåligt påläst om Khersonregionen så om någon här har bättre koll på regionens strategiska betydelse samt vart deras lojalitet ligger får ni gärna inflika med info
Kan det verkligen vara så att detta är Rysslands försök att få territorierna till att tillhöra Ryssland så att de kan få hemmaopinionen att tro att Rysk mark blivit invaderat och att de kan fullskalemobilisera?

Fan, det är ju så genomskinligt så inte ens en femåring skulle gå på något sådant. Är detta verkligheten just nu?
Citera
2022-09-20, 14:31
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya

Ryssarna är allmänt hatade i Kherson. Kanske någon enstaka procent överlöpare som i alla krig. Militärstrategiskt är Kherson naturligtvis viktig för båda parter.

Att det är så bråttom att få till denna "folkomröstning" visar att Putin siktar på allmän mobilisering. Han behöver en förevändning. Det hettar till och antalet dödade i detta meningslösa krig kommer att uppnå nya rekord. Samtidigt tror jag också att kritiken växer rejält på Putins hemmaplan. Folk vaknar upp från sin propagandaskadade törnrosasömn och vill inte offra sina barn, makar och bröder för Putins personliga krigföring.
Citera
2022-09-20, 14:31
Medlem
Ännu en notis om Luhansk ska rösta för att få tillhöra Ryssland. Hoppas verkligen detta går igenom så det blir fred åtminstone i den regionen till en början. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=957230
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in