2022-09-20, 13:38
Medlem
Knut-Annes avatar
Exclusive video footage of russian troops "regrouping" as part of a "controlled withdrawal". The innovative way of the “regrouping” supposedly support peskov’s statement of today that russia will continue its "military intervention" in Ukraine "until the objectives are achieved"
https://twitter.com/SergiyKyslytsya/status/1569350490256805888
Citera
2022-09-20, 13:41
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Nästa steg blir väl att hota att fängsla familjen om nån blir tillfångatagen?
Det skulle inte förvåna mig när det gäller dom
Citera
2022-09-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Skabb-Olga börjar kanske ana slutet?
"Russian state TV propagandists suddenly realized that downplaying the strength of the Ukrainian military and the effectiveness of US weapons only makes them look ridiculous, having recently lost occupied territories to an allegedly weaker enemy. Host slays an unsuspecting pundit:"
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1572017454657708039
Det passar helt i den nya retoriken, att Ryssland slåss mot hela NATO. Om det bäddar för en upptrappning eller skapar en ursäkt för att försöka dra sig ur på ett eller annat sätt återstår att se.
Citera
2022-09-20, 13:45
Medlem
Men nuuuu jävlar. The Empire strikes back!

Citat:
Russian troops captured Donbaska 750 substation

In your face Zzelenzki! Bakhmut nästa!

Jag tror fan Ukraina går ut med det för att ge oss alla ett gott skratt. 😉
Citera
2022-09-20, 13:45
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det kan vara så att de är idioter som förnekar övergrepp. Men du är väl inte ett sådant svin att du förnekar övergrepp gjorda av ukrainier, väl?

Den vettiga hållningen är att inte förneka endera sidans övergrepp, hålla sig kritisk till att den ena sidan soldater skulle vara otroligt mycket "godare" än den andra, samt förstå att övergrepp leder till övergrepp.

Den stora skillnaden är att ena sidans övergrepp är oerhört väldokumenterade (Bucha, Izium) och den andra sidans är mestadels påstådda från en sida som använder lögn regelmässigt.

Som Putinkramare vet jag att whataboutism är desperata försök från er sida. Ingen går på det. Vi vet vilka som har rätten på sin sida här även om din moraliska kompass är trasig.
Citera
2022-09-20, 13:48
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bägge sidor gör övergrepp. (se "USA gör fel, Ryssland gör fel")
Ingen av sidorna är goda. (samma sak där)
Övergrepp leder till övergrepp. USAs fel leder till Rysslands fel, som leder till nya USA-fel...osv.

"Grannen har ett äppelträd som fäller äpplen på min tomt, jag har påpekat det för grannen flera gånger men inget görs åt saken. Det tycker jag är fel. Så jag körde över grannens familj med en ångvält, och det kanske också var lite fel men... alla gör ju lite fel ibland och grannen började ju"

Let's not argue about who killed who...
Citera
2022-09-20, 13:48
Medlem
Duvlorts avatar
Newsflash

Folkomröstningar ska hållas i ockuperande områden.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/tt-flash-folkomr%C3%B6stningar-i-%C3%B6stra-ukraina-1.81468779

Länge leve demokratin!
Citera
2022-09-20, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det löser "noll och inget". Tippar att de ryssar vars kontraktstid börjar närma sig sitt slut.., kommer att uppsöka läkare för att få papper på att man inte kan tjänstgöra längre. Eller andra liknande finter..
Så kommer det ju självklart bli ja, men när massan blir för stor på ena sidan och det inte längre går att kontrollera, så kommer det på ryskt vis till att försöka stävjas med än hårdare regler. Utfallet av detta kommer bara bli en ännu större svängning åt det icke önskvärda hållet för Ryssland. Självklart handlar inget om lösningar när det kommer till Ryssland, utan allt handlar endast om att hålla igång respiratorn sålänge som möjligt i förhoppning att det skall trilla in en lotto-vinst innan det brakar åt helvete. De tror och hoppas på att bla Kina skall vara denna lotto-vinsten, men ouch så fel man kan ha när man har en övertro på sig själv. Däremot "löser" det mycket i världen eftersom att varje litet kaos som växer i Ryssland innebär mindre kaos för andra länder. Bollen går inte stoppa längre, och skall ej heller stoppas. Att sopa detta konstanta beteende som ryssarna har under mattan genom en "fred" är ingen lösning och skall ej heller vara. Lösningen är bara en och det är att Ryssland skall nullifieras till den grad att det förstår sin egen part i verkligheten. När sanningen lever fritt i Ryssland, är när de åter skall välkommnas in i värmen.
Citera
2022-09-20, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det löser "noll och inget". Tippar att de ryssar vars kontraktstid börjar närma sig sitt slut.., kommer att uppsöka läkare för att få papper på att man inte kan tjänstgöra längre. Eller andra liknande finter..

Dom kommer att uppskatta den utbredda korruptionen....
Citera
2022-09-20, 13:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
"Grannen har ett äppelträd som fäller äpplen på min tomt, jag har påpekat det för grannen flera gånger men inget görs åt saken. Det tycker jag är fel. Så jag körde över grannens familj med en ångvält, och det kanske också var lite fel men... alla gör ju lite fel ibland och grannen började ju"

Let's not argue about who killed who...

Exakt. Och såna saker ser du längs hela kedjan av händelser. Det är det som kallas eskalering.
Citera
2022-09-20, 13:52
Medlem
LeeVans avatar
Vad förebådar detta?

"Statsduman godkände vid en plenarsession på tisdagen ett ändringsförslag som föreslår att begreppen mobilisering, krigslagar, krigstid, väpnad konflikt införs i den ryska federationens strafflag, rapporterar RIA Novosti."

https://www.km.ru/v-rossii/2022/09/20/gosudarstvennaya-duma-rf/900203-gd-odobrila-popravku-o-vvedenii-v-uk-ponyatii-mo
Citera
2022-09-20, 13:54
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Den stora skillnaden är att ena sidans övergrepp är oerhört väldokumenterade (Bucha, Izium) och den andra sidans är mestadels påstådda från en sida som använder lögn regelmässigt.

Som Putinkramare vet jag att whataboutism är desperata försök från er sida. Ingen går på det. Vi vet vilka som har rätten på sin sida här även om din moraliska kompass är trasig.

Händelserna i Izyum är knappast oerhört väldokumenterade. Jag är ingen Putin-kramare, jag försöker förklara det lönlösa i att vara så fanatisk med "vem var det som började" och "vem är värst". Det finns annat som är viktigare, som t ex få dem att sluta slåss, och inte bli till "sin värsta version av sig själva".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in