Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Nu får du väl ändå ge dig. USA har inte ”tagit Ukraina”, på något sätt. Dessutom har man sedan dess haft en president som inte alls varit pro-Ukraina, utan tvärtom gullade med Putin.
Oavsett vad du tycker om Maidan 2014 så har Ukraina haft flera fria val sedan dess, och hunnit byta president pga utfallet. Det är ingen utanför Ukraina som styrt det. Jag föreslår att du slutar relativisera och landar på den allmänt vedertagna och anständiga positionen: Ryssland bedriver en orättfärdig militär aggression mot Ukraina och vi gör rätt i att hjälpa de senare på alla sätt vi kan.
Där hade inte varit fria val vid Rysslands invasion i februari 2014, ej heller när det ballade ur i Donbass. Och nu var min poäng - var det rätt eller fel? Jag säger fel. USA gjorde fel, därefter gjorde Ryssland fel. Varför diskuterar vi det? Jo, det började med denna mening:
"Den vettiga hållningen är att inte förneka endera sidans övergrepp, hålla sig kritisk till att den ena sidan soldater skulle vara otroligt mycket "godare" än den andra, samt förstå att övergrepp leder till övergrepp."
Bägge sidor gör övergrepp. (se "USA gör fel, Ryssland gör fel")
Ingen av sidorna är goda. (samma sak där)
Övergrepp leder till övergrepp. USAs fel leder till Rysslands fel, som leder till nya USA-fel...osv.