2022-09-20, 00:24
Medlem
raskenss avatar
Ryska fängelsesoldater gav snabbt upp. Livet som krigsfånge var nog bekvämare än att ligga i en skyttegrav i vinter och invänta döden

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1571954409185107971?t=jszEgpkhWFXuvFAXuBYdKw&s=19
Citera
2022-09-20, 00:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag tror vi kommer klara det ganska bra i slutändan. Och även OM det militära stödet från EU skulle svikta så klarar USA, Storbritannien och Polen att mala ner Ryssland på egen hand. Så det räcker och blir över.

Det kommer att gå, men det kommer att svida. Sker nog säkert något oförutsett i vinter även, det ligger lite så i sakens natur som jag ser det. Första "krisvintern" och "uncharted waters"..

Nu när Putin har stängt gaskranen till väst, så hoppas jag det blir lite "ketchupeffekt" med vapenleveranser ifrån EU. Finns i sak inte så mycket mer att vara rädd för. Att Tyskland bara är den första. Var en stund sedan Maccron gav "hårda klappar"..
Citera
2022-09-20, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryska fängelsesoldater gav snabbt upp. Livet som krigsfånge var nog bekvämare än att ligga i en skyttegrav i vinter och invänta döden

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1571954409185107971?t=jszEgpkhWFXuvFAXuBYdKw&s=19

Förut den andra starkaste armén i världen, nu den andra starkaste armén i Ukraina.

Sånt borde väl andra länder kunna hjälpa med förresten. Krigsfångar borde väl kunna sitta i andra länder hellre än att de kostar resurser i Ukraina.
Citera
2022-09-20, 00:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Är inte 100% insatt, men Kazakstan har väl olja och gas så det räcker och blir över?

Jodå.., men sen skall man nog fråga sig om EU borde "gå i säng" med Kazakstan..?

Är ju lite si och så med mänskliga rättigheter, demokrati, etc..

(Just saying..)
Citera
2022-09-20, 00:46
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det kommer att gå, men det kommer att svida. Sker nog säkert något oförutsett i vinter även, det ligger lite så i sakens natur som jag ser det. Första "krisvintern" och "uncharted waters"..

Nu när Putin har stängt gaskranen till väst, så hoppas jag det blir lite "ketchupeffekt" med vapenleveranser ifrån EU. Finns i sak inte så mycket mer att vara rädd för. Att Tyskland bara är den första. Var en stund sedan Maccron gav "hårda klappar"..
Det kommer svida, men det kommer gå. Var så säker på den saken. Jag tror t.o.m det är möjligt för Ukraina att städa ut den sista rysspesten innan julen. Lyckas de inte med det så tror jag EU kommer brassa på rejält med vapenleveranserna.

Lyssna och njut av det här samtalet med generalen och CIA-direktören David Petraeus. Kom ut för 3 dagar sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=jFOw5jCYhH4&t=1s

Han spår en mycket tung och katastrofal krigsförlust för ryssen och går bit för bit igenom varför precis allt går åt helvete för Putina.
Citera
2022-09-20, 00:54
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Donbas och Krim är väl inte samma sak.
Nope var slarvig där.
Citera
2022-09-20, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Hur länge tycker du dom skulle ha väntat då????!
Du och ditt rysshat.
Nazisterna i Ukraina kommer få sitt straff.
Var så säker.
Varför tror du ens Ryssland lägger sig i det här?
Fram med en vinning som Ryssland får för det här..
Dom har allt för att förlora.
Enda som är nöjda är Kina Indien Turkiet ja alla utanför Europa och USA
Nu kommer de ju inte lyckas men gas och oljefyndigheter i Ukraina och Svarta Havet är en sak, flytta fram sin maktsfär en annan. Ryssland har ju sina egna fyndigheter men med tanke på hur mycket som försvinner i korruptionen behövs det garanterat påfyllning
Citera
2022-09-20, 01:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Det kommer svida, men det kommer gå. Var så säker på den saken. Jag tror t.o.m det är möjligt för Ukraina att städa ut den sista rysspesten innan julen. Lyckas de inte med det så tror jag EU kommer brassa på rejält med vapenleveranserna.

Lyssna och njut av det här samtalet med generalen och CIA-direktören David Petraeus. Kom ut för 3 dagar sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=jFOw5jCYhH4&t=1s

Han spår en mycket tung och katastrofal krigsförlust för ryssen och går bit för bit igenom varför precis allt går åt helvete för Putina.

Ja, jag håller med mycket om vad Petraeus säger. Sen en sak till.., en strategisk miss utav Putin som jag såg på Fox häromdagen (tror det var Fox). Putin väntade för länge med att strypa gaskranen helt till EU. Skulle han ha gjort detta i början utav kriget, så kunde händelseförloppet ha blivit annorlunda i form utav politiska reaktioner/sanktioner etc... För då fanns inga andra alternativ.

Nu väntade Putin i sex månader tills det skedde. Bryssel han börja (panikartat) leta efter andra leverantörer.
Citera
2022-09-20, 01:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Petraeus lider av något problem, det är inte samma person som härjade runt i Irak. I övrigt verkar det mest vara tal till publiken för att hålla igång logistiken.
1.1. Det här är den pro-Ryska versionen av starten av filmen: https://southfront.org/izyum-massacre-explained/
1.2. RT har en stor show där de gör narr av "tidvattenvändningen" med stöd i historiska källor. Zelenskij och Petraeus får vara stolta med att jämföras med Charles XII, Napoleon och Hitler.

2. EU har nya leverantörer...... ((((Russia))))*10 skalbolag*4 EU-stater*2 Icke-EU-stater. Gasen blir antagligen mycket dyrare på vägen (och den här historien har alla Ukrianare åtminstone hört förut).

3. Bye-bye

Du drar upp Napoleon.., han sa något klokt i sinn tid :

"-Never interrupt your enemy when he is making a mistake"

Och Putin har nog gjort, och fortsätter att göra misstag i sitt rövartåg. Han kommer att få en hård dom utav framtida ryska historiker. T.o.m Kina och Indien börjar inse att Putin inte är framtiden..
Senast redigerad av Snapcount 2022-09-20 kl. 01:48.
Citera
2022-09-20, 02:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Rysk TV, alla andra är Nazister.
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1571987573614219265

https://twitter.com/Ian___F/status/1571989836927582208/photo/1

Misstänker nog att vanliga ryssar vid detta laget, börjar se igenom propagandan. Det har hållit på nu i över sju månader och nyheterna blir bara sämre och sämre..

..och att alla i västvärlden (det är ju dit man vill resa, levnadsstandard, etc..) är emot en.., lägg till braindrainen ifrån våras.., och deras samtal till släktingar hem.., så nej..

Det blir nog mer ihåligare och ihåligare med den ryska propagandan, för sin egna befolkning.
Citera
2022-09-20, 02:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är fritt fram att berätta allt om alla misstag du upptäckt.

2. Indien och Kina spelar Schack, men till syvende och sist är det som så att både Kina och Indien har skilda men liknande rationella intressen i konfliktens utfall. Ifall du syftar på media reportagen så handlade de mest om att Mr. Putin ville softa sin "diktatorshatt" i västmedia samtidigt som övriga deltagare ville visa backningen på sina olika insatser i och utanför konflikten m.m.

2.1. Egentligen har de två intressen, att "getting ahead of others" och att Ryssland levererar råvaror och militärteknik m.m. till dem.

3. Bye-bye

1) Ryssland sitter i kvicksand militäriskt. Kampanjen skulle max ta en vecka, och här sitter man.., närmast nakna efter sju månader och en vinter på kommande. Till på köpet har man fått västvärldens sanktioner på sig..

Tror inte riktigt de är så avundsjuka på westpoint, sandhurst och de andra militärakademierna i västvärlden på tsar Putins schackdrag..

2) Ett ställningstagande ifrån Kina och Indien, det var tydligt. Det börjar sakteligen.., de är nöjda med att köpa rabatterad olja/gas.., men inte att man har ställt till med detta.

2.1) Berätta gärna om dessa exportvinster vapenmässigt, känner inte till om dessa.., vilka nya kontrakt har man fått till efter kriget startade ?
Citera
2022-09-20, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Ja, har du förmodligen rätt i. Punkt 2, är troligtvis det som gör att Putins självsäkra arrogans fortsätter.

Jajamän.

~1.7mb/d.

Och en jävla massa uran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in