2022-09-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Nåväl den röstningen gick ju till så att seperatister stormade regeringsbyggnaden där och röstade. Man stormade byggnaden den 6e april och så röstade man där inne den 7e. Var alltså ingen folkomröstning som ägde rum då. Ukraian tog ju sedemare tillbaka kontrollen av vissa städer Mariupol etc men att säga att dom invaderade är ju väl definitonsfel då dom var i sitt eget land.

Ja minns inte exakt men hittade en länk som förklarade mer.
https://svenska.yle.fi/a/7-790261
Citera
2022-09-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
de flest ukrainare talar ryska.. så det menade jag inte.

sök på "ryska diasporan".

dispora är alltså medborgare boende i andra länder,
Ukraina har den största andelen vad det gäller ryska medborgare.
dvs 17% av befolkningen.
ju längre österut du kommer dess högre blir siffran.
man kan ju tänka sig att i de västra mer nazistiska gamla polska delarna av ukraina är det väldigt lite ryssar av förklarliga skäl. Ryssar och Bandera går liksom inte ihop.

Lettland har en mycket högre andel rysktalande, ca 30%.

Estland ca 25%.

Diaspora handlar väl egentligen om sådana som tvingats flytta från sitt land? Översätts väl typ till fördrivna? Men visst, för all del.

Ryssland har under lång tid drivit en politik för förryskning, dvs medveten inflyttning av sin egna befolkning till ockuperat (annekterat) område.

Det är ingen unik politik, se på t ex unionisterna på Nordirland, det är resultatet av samma slags politik.

Även svensk-esterna (numera fördrivna och utrotade av Stalin) togs dit under dansktiden. Men ville ha kristna skandinavier där efter korstågen, och hämtade folk från Öland.

Det som är lite unikt är att Ryssland (och Sovjet) bedrev denna politik så sent i historien. Men förlåt om jag tycker att Ryssland skall ta ansvar för det, och inte landet de försökt förryska.
Citera
2022-09-19, 19:22
Medlem
Draken55s avatar
Det är fullständigt efterblivet att ens överväga att dessa områden skulle bli självständiga nationer eller republiker.
Vi pratar inte om ett Skottland som debatterar om de vill bli oberoende av GB exempelvis.
2 sagorepubliker drivna och helt i händerna på Ryssland som vore det 1612 i en tid när
globaliseringen är ett faktum .. det är helt dödfött
Citera
2022-09-19, 19:23
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Oavsett medborgarskap eller inte så ser du i länken jag bifogade att majoriteten ändå inte vill tillhöra Ryssland.

Nja den länken du hänvisar till är väl knappast oberoende?
Citera
2022-09-19, 19:29
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast många vid högre positioner i Ryssland kommer nog då att undra: vad f-n krigade vi om egentligen?

Snacket om "nazism" och "folkmord" biter inte på dem. De vet ju att det bara är rysk propaganda och desinformation. De är ju inte lika dumma som en typisk landsortsryss. De kommer nog kräva att Putin förklarar sig. På riktigt.
Tror de flesta räknat ut att Putin ville se vad Ryssland kunde få ut av sitt gamla uttjänta krigsmateriel ,avdankade generaler och straffångar.
Citera
2022-09-19, 19:31
Medlem
Ken Drydens avatar
Det finns bland många russofiler här i tråden en medveten sammanblandning av (1) rysktalande och (2) etniska ryssar.

Man kan jämföra med Irland. Bara för att de flesta talar engelska på den gröna ön, betyder inte detra att de skulle vara engelsmän - tvärt om.

I oblastet Luhansk gäller följande:

Befolkning: 2,1 miljoner

Språk
Ryskt modersmål: 68 procent
Ukrainskt modersmål: 30 procent
Tyskt, grekiskt, belarusiskt modersmål: 2 procent

Etnicitet
Ukrainare: 58 procent
Ryssar: 39 procent
Tyskar, greker, belaruser, judar: 3 procent
Citera
2022-09-19, 19:33
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollius
Det var värst vad Ryssland slingrar och ormar sig. Man kan ju bara ana hur illa ställt det måste vara bakom frontlinjen.

Man hör den ena efter den andra anledningen till varför Ukraina borde acceptera en fred som innebär att dom lämnar ifrån sig land.

Desto mer sånt här som ploppar upp i olika forum (såklart med påhejare direkt efteråt, för att försöka påskina en falsk bild att det är så folk vill ha det) desto mer känns det som att slutet närmar sig för Ryssland (i Ukraina).

Jag har en känsla av att du skulle göra high-five med dina polare över att ha rätt när kärnvapnen regnar ner över oss. Det är inte bra att det går uselt för Ryssland. Det måste gå lagom dåligt.
Citera
2022-09-19, 19:40
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag har en känsla av att du skulle göra high-five med dina polare över att ha rätt när kärnvapnen regnar ner över oss. Det är inte bra att det går uselt för Ryssland. Det måste gå lagom dåligt.
Trams
Menar du allvar att världen ska vara en evig gisslan till denna före detta stormakt .
Nej det är dags att sätta ner foten, dra av plåstret direkt.
Citera
2022-09-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt

Jag har en känsla av att du är ett Ryskt troll.

Nejdu, några kärnvapen kommer det inte bli tal om.
Citera
2022-09-19, 19:46
Medlem
Är väl bråttom att få till det nu eftersom lögnerna är färskvara.

Dels sprider sig ryktet om att huvudstaden Kiev inte alls har fallit, det har också visat sig att de tusentals ryska pass som delats ut är värdelösa eftersom de inte ens duger till inresa i Ryssland.
Citera
2022-09-19, 20:19
Medlem
Jag tycker Vice gjorde en bra dokumentär 2014 om hur komplicerat och hur mycket hat som funnit på östra sidan av Ukraina innan detta kriget ens startade. Jag får iallafall betydligt bättre förståelse för kriget och varför Ryssland är där.
https://www.youtube.com/watch?v=1BSSocdQor8&list=PLw613M86o5o5zqF6WJR8zuC7 Uwyv76h7R&index=34
Citera
2022-09-19, 20:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nja den länken du hänvisar till är väl knappast oberoende?
Inte oberoende???

"Zentrum für Osteuropa- und internationale Studien"

Citat:
ZOiS is a research institute that engages in social science basic research on Eastern Europe, the South Caucasus, and Central Asia. ZOiS is politically independent and determines its own research agenda, driven by academic curiosity and openness.

Vad krävs av dig för att vara oberoende då?
Senast redigerad av Conception 2022-09-19 kl. 20:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in