2022-09-19, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Lilla och lilla😂😂😂
Det här har kostat Europa minst tio gånger mer än vad det har kostat Ryssland..
Miljöpartister/sossar krigar på.

Vad grundar du det på?

Du kanske har en bra länk eller har du gjort en uträkning själv?

Eller har du bara dragit siffran ur röven?

Du kan väl ange en ungefärlig kostnad vad "det här" fascistryzka totalfiaskot har kostat, per Ryzzland/EU och sen delar du det med BNP, så att vi får en reell möjlighet vad det kostat, egentligen.
Citera
2022-09-19, 18:38
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Ukrainska packet har bombat flera civila distrikt i Donetsk och 13 civila är döda. Ukraina bombade under tre dygn BL.A Kievsky, Voroshilovski och Kalininsky. Nu ber vi att Ryssland får tag i de skyldiga bandera-råttorna. Flera barn mördade.
Källa https://www.telesurenglish.net/news/Ukrainian-Shelling-of-Donetsk-Leaves-13-Dead-20220919-0006.html

Vad tråkigt . Var det inte roligt att smaka sin egen medicin? Om Ryssland lämnar och upprorsmännen inställer sig inför domstolen och tar sitt rättmätiga straff behövs inte medicinen

Titta vilken enkel lösning . Erkända okränkta gränser som redan är undertecknade sedan länge . Ryssland behöver bara göra rätt för sig och sluta tramsa
Citera
2022-09-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Detsamma kan sägas om er, hjärntvättade pk-flock. Ättestupan väntar på er så vad väntar ni på?
Jag kan förstå ryssarna, ni hade gjort det likadant om det handlade om er.
Gjort vad? Attackerat Hjämtland med full kraft och hot om kärnvapen bara för att deras lokala mc-klubb har tre medlemmar som sympatiserar med Nazister? Njaaaaeeee......nu får du nog ta och tvätta både öra, skalp och öga innan du tror så mycket mer
Citera
2022-09-19, 18:40
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Ukrainska packet har bombat flera civila distrikt i Donetsk och 13 civila är döda. Ukraina bombade under tre dygn BL.A Kievsky, Voroshilovski och Kalininsky. Nu ber vi att Ryssland får tag i de skyldiga bandera-råttorna. Flera barn mördade.
Källa https://www.telesurenglish.net/news/Ukrainian-Shelling-of-Donetsk-Leaves-13-Dead-20220919-0006.html

Det var ju änna brutalt trovärdiga källor som dök upp. Tror du verkligen på det?
Citera
2022-09-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Fråga.

Kommer Europa att vara smarta och försöka roffa åt sig så mycket som möjligt av det ryska dödsboet (gas, mineraler, olja m.m) när federationen kollapsat, eller kommer vi sitta still i båten medan Kina tar för sig?.. För det kommer de nog att göra.
Kina och Ryssland mötes väl nu i fredags.
Kina kommer att börja överge dollar n
Kina kommer att betala i rubel.
USA och vi i Europa är på fall.
Som sagt vi har usa och usa har vi i Europa och canada.
Inte ens Mexiko har fördömt Ryssland.
Ungern handlar väl fortsättningsvis med Ryssland.
Turkiet.har ökat sin olja import med mer än det dubbla och säljer vidare till oss...
Citera
2022-09-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jag är inte proryss men jag är extremt skeptisk till västerländsk media. Det är ungefär samma uppiskade stämning bland folk som under vaccinhetsen. Tycker man inte exakt si och så är man ditten och datten.

Var det verkligen storstryk? Hade inte ryssarna redan dragit sig tillbaka därifrån? Viktigast för Ryssland är väl Donbass regionen?

Jag vet inte jag. Men att det skulle gå åt helvete tror jag inte. Eller det har väl redan gått åt helvete för det är ett jävla krig där. Men att Ryssland skulle vara kaputt vilken dag som helst har man ju hört ända sedan det började. Snarare lär det nog hålla på under lång tid framöver. Ryssland har ju inte ens mobiliserat och förklarat krig än. Gör dom det är Ukraina jämnat med marken tyvärr. Om inte NATO kliver in men det vill väl ingen.

Hur det kommer gå i Ukraina vete fasen men för oss i övriga Europa blir det rätt jävligt i vinter tack vare utvecklingsstörda politikers sanktionshets.

Håller med delvis med om media, men samtidigt är jag född och uppvuxen i Sverige med skräck
för ryssar, ubåtar, och sovjets nära intågande, på goda grunder visade det sig först 2022.

Om vintern blir jävlig, och nu tänker jag med bortskämda västerländska mått mätt, att man kanske får elda i kaminen 3 ggr och dubbel elräkning, och i övrigt mediehysteri om ihjälfrusna gubbar som somnat i sandlådorna etc. Ja, då får vi väl bita i det sura äpplet och få det överstökat, och vidare aldrig ha med Ryssland, ryssar och deras exportvaror att göra igen. Det går bara inte att vara satt i ett beroende av detta.

Ok, Putin mobiliserar och ställer 1 miljon 18åringar på soldatfot. Jaha, sen då? Ska de ha krigsmateriel också? Så länge inte ens befintliga soldater har hela uniformer och automatvapen, hur ska det då gå med de mobiliserade? Det letas med ljus och lykta efter nordkoreansk ammunition, gamla T-62 rullar ut som inte ens tål en träff med ett sånt där klassiskt raketgevärs som sovjet sålt till hela välden.
Putin har knappas kvar nåt hemligt lager med toppmoderna grejer. Allt är redan slut.

Väst/EU/NATO är absolut med i kriget med allt utom manskap. Pengar, materiel och stridsledning strömmar in, och bra är det. Ukrainarna dör antagligen i mängder, de blir detta århundrades hjältar. Ryska kadavren ligger och ruttnar i godsvagnarna i Belgorod och ingen vill veta av de.
Citera
2022-09-19, 18:46
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Kina och Ryssland mötes väl nu i fredags.
Kina kommer att börja överge dollar n
Kina kommer att betala i rubel.
USA och vi i Europa är på fall.
Som sagt vi har usa och usa har vi i Europa och canada.
Inte ens Mexiko har fördömt Ryssland.
Ungern handlar väl fortsättningsvis med Ryssland.
Turkiet.har ökat sin olja import med mer än det dubbla och säljer vidare till oss...

Allt är planerat sen länge av USA och dess proxy war, varför har en del svårt att ta in infot?

Som en användare här i tråden la upp:

https://nyadagbladet.se/utrikes/har-ar-de-amerikanska-myndigheterna-som-rand-dokumentet-adresserats-till/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Shahed-136 verkar inte riktigt vara samma klass som switchblade-300. Shahs-136 har ett vingspann på 2,5 m, väger ca 200 kg och kan nå 2500 km (enligt Iran). Switchblade 300 är mycket mindre, når ca 10 km och väger ca 2,5 kg. Det är alltså helt olika typer av drönare och om jag har förstått det rätt används Shahed mot fordon/strukturer och Switchblade mot infanteri. Shahed borde kunna användas som precisionsvapen med lång räckvidd mot HIMARS och skulle därmed fylla en lucka i Rysslands arsenal.

D e n datalänken skulle man vilja se specarna på.

Jag lovar att 100 meter från avskjutningsplatsen så flyger det där Iranska missfostret till drönare omrking som ett löv i höstmörkret, helt blind, helt på måfå.

Eller använder Iranska drönare satelliter för att ta sig fram till målet? Kanske ett snöre som är 250 mil långt?

Snälla, sprid inte sån där jävla dynga. Den iranska vapenindustrin är inte vassare än irans datorindustri. Och den existerar inte.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Shahed-136 verkar inte riktigt vara samma klass som switchblade-300. Shahs-136 har ett vingspann på 2,5 m, väger ca 200 kg och kan nå 2500 km (enligt Iran). Switchblade 300 är mycket mindre, når ca 10 km och väger ca 2,5 kg. Det är alltså helt olika typer av drönare och om jag har förstått det rätt används Shahed mot fordon/strukturer och Switchblade mot infanteri. Shahed borde kunna användas som precisionsvapen med lång räckvidd mot HIMARS och skulle därmed fylla en lucka i Rysslands arsenal.

Bra input, tack. Ryssarna var lite sega på att svara på HIMARS, undrar om de och iranierna har kodat lite för att skräddarsy Shaheds för dessa mål. Jag antar att de har någon form av autonomi. Den har visst 36 kg warhead, låter farligt för en HIMARS. Nu är jag också av hållningen att det inte heller är HIMARS som är avgörande för Ukraina. Men intressant utveckling. Svar och motsvar. Den som lär sig bäst vinner.
Citera
2022-09-19, 18:47
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Håller med delvis med om media, men samtidigt är jag född och uppvuxen i Sverige med skräck
för ryssar, ubåtar, och sovjets nära intågande, på goda grunder visade det sig först 2022.

Om vintern blir jävlig, och nu tänker jag med bortskämda västerländska mått mätt, att man kanske får elda i kaminen 3 ggr och dubbel elräkning, och i övrigt mediehysteri om ihjälfrusna gubbar som somnat i sandlådorna etc. Ja, då får vi väl bita i det sura äpplet och få det överstökat, och vidare aldrig ha med Ryssland, ryssar och deras exportvaror att göra igen. Det går bara inte att vara satt i ett beroende av detta.

Ok, Putin mobiliserar och ställer 1 miljon 18åringar på soldatfot. Jaha, sen då? Ska de ha krigsmateriel också? Så länge inte ens befintliga soldater har hela uniformer och automatvapen, hur ska det då gå med de mobiliserade? Det letas med ljus och lykta efter nordkoreansk ammunition, gamla T-62 rullar ut som inte ens tål en träff med ett sånt där klassiskt raketgevärs som sovjet sålt till hela välden.
Putin har knappas kvar nåt hemligt lager med toppmoderna grejer. Allt är redan slut.

Väst/EU/NATO är absolut med i kriget med allt utom manskap. Pengar, materiel och stridsledning strömmar in, och bra är det. Ukrainarna dör antagligen i mängder, de blir detta århundrades hjältar. Ryska kadavren ligger och ruttnar i godsvagnarna i Belgorod och ingen vill veta av de.

Som sagt, läs på innan du börjar spekulera:

https://nyadagbladet.se/utrikes/har-ar-de-amerikanska-myndigheterna-som-rand-dokumentet-adresserats-till/
Citera
2022-09-19, 18:47
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Det var ju änna brutalt trovärdiga källor som dök upp. Tror du verkligen på det?

RyZZtrollen greppar efter varje halmstrå de kan nå.
Deras maniska jagande efter positiva nyheter för deras sida slår alla rekord.
Citera
2022-09-19, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
D e n datalänken skulle man vilja se specarna på.

Jag lovar att 100 meter från avskjutningsplatsen så flyger det där Iranska missfostret till drönare omrking som ett löv i höstmörkret, helt blind, helt på måfå.

Eller använder Iranska drönare satelliter för att ta sig fram till målet? Kanske ett snöre som är 250 mil långt?

Snälla, sprid inte sån där jävla dynga. Den iranska vapenindustrin är inte vassare än irans datorindustri. Och den existerar inte.

Poängen var inte exakt hur långt de når eller hur träffsäkra de är utan att de är två helt olika typer av system och ej jämförbara. Switchblade kan bäras för hand. Shahed skjuts från någon typ av fordon. Jag har inte hittat någon oberoende källa på hur långt de når eller hur de presterar. Ska ju finnas motsvarande amerikanska system som Ukraina inte har fått (än).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in